Industriëel Schema

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Industri

Ik zoek een industriëel schema waar cafeïne erges een rol speelt,

vb.

-een productieproces van een stof

-het werkings- of principeschema van een toestel

-een meet- en regelschema

-een flow chart (blokschema van een proces)

-een schema met massa en/of energie balance van een proces

heb al overal zitten zoeken maar vind niks degelijk , als je iets moest vinden post het maar

vriendelijke groeten van Thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Industri

Je kunt denken aan het fabriceren van aspirine, waar cafeïne in zit. Of het cafeïnevrij maken van koffie.

Berichten: 385

Re: Industri

Pure cafeine (dus poeder) kun je ook als drugs gebruiken, maar dat is niet aan te raden. Misschien kun je dat wel krijgen, maar da zul je wel hard moeten zoeken.

Berichten: 2.399

Re: Industri

Die snap ik niet. Caffeine is heel gemakkelijk aan te komen bij mijn weten. Verder vind ik caffeine niet echt een soort drugs, aangezien het oppeppende werking heeft, maar zeker geen hallucinaties opwekt. Ik weet niet of je wel eens een overschot aan caffeine in je lichaam gehad hebt, maar dat is zeker geen pretje. Je hartslag slaat ophol etc. (ja ik spreek uit ervaring)

Berichten: 274

Re: Industri

Cafeïne stimuleert het centraal zenuwstelsel en beïnvloedt op die manier diverse lichamelijke functies. Het is bewezen dat cafeïne het vermoeidheidsgevoel kan verminderen, de concentratie kan verhogen, de reactietijd kan verkorten, de spierkracht kan versterken en de energie voorraden in het bloed kan vergroten. Met andere woorden: cafeïne verbetert op allerlei manieren de sport prestatie.

Tot voor kort stond cafeïne nog op de wada doping lijst. Voor de sport die ik beoefen staat cafeïne echter nog wel op een dopinglijst.

@ Napoleon, cafeïne is wel degelijk een drugs, een drugs hoeft niet perse hallucinerend te zijn om drugs te worden genoemd. Je hebt grofweg 3 groepen drugs,

* Verdovende middelen

* Stimulerende middelen

* Hallucinogene middelen

Cafeïne valt onder de middelste groep.

Berichten: 2.399

Re: Industri

Boanerges, ik geef toch aan dat het een oppeppende werking (stimulerende werking heeft). maar drugs is voor mij een verzamelnaam van voor de wet illegale en misschien gedoogde:

* Verdovende middelen

* Stimulerende middelen

* Hallucinogene middelen

Jij springt nu in 1x naar sport prestatie verhogende middelen, net alsof een drug perse een sportprestatie verhogend middel is of onlosmakelijk hiermee verbonden is in ieder geval. Maar de discussie ging hier niet over sport prestatie verhogende middelen. Waar jij het nu over hebt is trouwens dan meer van toepassing op de term doping dan een drugs. Doping wetten zijn opzichzelf staand.....

Dingen als alcohol en caffeine vallen naar mijn mening niet onder de noemer drugs. Wil niet zeggen dat deze niet te misbruiken zijn. Maar ik denk dat wanneer je het woord drugs gebruikt, niemand aan een kopje koffie of een biertje denkt.

Berichten: 385

Re: Industri

Maar wel bij 50 kopjes koffie. Het gaat ook niet om een paar kopjes koffie, maar meer dan tien. Ik meen mij te herinneren (maar dat weet ik niet meer zeker) dat 10 kopjes koffie gelijk staat aan 1 gram pure cafeine. Daar wordt je wel behoorlijk hyper van.

Berichten: 2.399

Re: Industri

Is dan opeens een drug geworden?

Caffeine is gewoon heel makkelijk aan te komen integenstelling tot wat jij zegt. Ik kan hierzo gewoon een kg caffeine bestellen en geen haan die er naar kraait. Niks moeilijks aan. Als ik een gram heroine zou bestellen dan heb ik opeens met instanties etc te maken, gewoon door de universiteit bedoel ik dan. Dan moet je volgens mij logboeken etc gaan bijhouden, waar en wat er mee gebeurd is op welk moment...

Berichten: 385

Re: Industri

Laten het erop houden dat het geen volwaardige drug is, maar toch ook wel wat kenmerken van drugs heeft. Beide standpunten zijn te verdedigen.

Berichten: 264

Re: Industri

Het is denk ik gewoon een kwestie van perceptie :oops:

het is niet omdat er niet makkelijk aan te komen is dat iets een drug is. In Amerika heb je drugstores waar je drugs kan kopen! (aspirine, maagzout..)

Drugs is een verzamelnaam voor geneesmiddelen en genotmiddelen die een meer of minder drogerende (verdovende en/of opwekkende) werking hebben, en die tot verslaving kunnen leiden. Justitie en politie gebruiken ook wel het woord Narcotica. In het Engels betekent drug zowel medicijn als verdovend middel, die eerste betekenis heeft het woord in het Nederlands niet.

nl.wikipedia.org/wiki/Drugs
hier valt cafeïne wel onder denk ik

(en alcohol al helemaal..........)

8-[

Berichten: 2.399

Re: Industri

In amerika kan je minder kopen dan in nederland hoor. Die drug store waar je drugs als aspirine kan kopen zoals jij dat dan noemt, is gewoon het equivallent van een apotheek.

Het ging hier trouwens idd om de nederlandse term drugs, en niet de engelse term. Maargoed ik ben het met jullie eens, het gaat om de perceptie van de term. Dit is gewoon mij idee hiervan (als Ph.D student op een farmaceutische afdeling op een universiteit in Amerika) :oops:

Reageer