paraffine kraken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 385

paraffine kraken

Als een proef ben ik van plan om parafffine te kraken. Dit wil ik (natuurlijk) uit een kaars halen. Nu zit er in kaarsen naast paraffine ook stearine. Daar kom ik verder wel uit via smeltpuntbepaling. Welke producten onstaan er bij zo'n kraakreactie, of is dit verschillend en niet echt te voorspellen? En nog een vraag: bij welke temperatuur is nodig voor een 'kraak'? Ik heb al gezocht, maar niet de info die ik zoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: paraffine kraken

Dat is inderdaad niet helemaal te voorspellen, maar als dit een normale verdeling zou volgen, dan is de meest voorkomende component een mengsel van dodecaan- en tridecaan-isomeren

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: paraffine kraken

Wat is een kraakreactie? :oops:

Berichten: 385

Re: paraffine kraken

Er ontstaat dus vooral C12H26 en C13H28. Hoe vloeibaar/vast zijn deze stoffen? Zou ik dat verkregen spul ook nog verder kunnen kraken? Die vraag van de temp staat ook nog steeds.

Kraken houdt in dat je lange moleculen (zoals paraffine) in stukken breekt, door verhitting zonder lucht, tot kleinere moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: paraffine kraken

Ik zeg: als dit een normale verdeling zou volgen...ik heb dus geen idee of dit wel gebeurt!

Berichten: 1.379

Re: paraffine kraken

In de petrochemische industrie weten ze dit allemaal precies. De produktverdeling hangt af van de aard van de katalysator en van de procesomstandigheden. Iemand uit de procesindustrie zou deze vraag het beste kunnen beantwoorden.

Als katalysator denk ik aan cobaltmolybdeenoxyde, fijn verdeeld op aluminiumoxyde als dragermateriaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: paraffine kraken

Is zo'n kraakreactie dan een degradatiereactie of heb ik het compleet mis?

Reageer