Porfirine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Porfirine

Hallo allemaal, allereerst excuses dat ik dit hier plaats, maar ik dacht dat het niet helemaal onder "organisch" valt, maar ook niet onder "anorganisch".

Voor een eerstejaarspracticumvak voor organische chemie moet ik een project doen over porfirines (of hoe je dat in het Nederlands ook schrijft...) Stap 1, het maken van de porfirine is voltooid, morgen is het tijd voor stap 2, het inbrengen van zink en nikkel 2 ionen in de ring, en de 3 dagen daarna moet er iets gebeuren wat ik zelf bedenk (maar niet trial and error gewoon wat aanklooien; er moet aanleiding zijn iets na te doen etc). Daar zit het probleem: veel van de dingen waarvoor op internet documentatie te vinden is, zijn erg lastig.

Ik heb wel wat gevonden over Metaal(I) ionen (met 'Metaal'= Fe, Co, Rh, Ir) inbrengen in de porfirine, wat een zeer goed nucleofiel moet opleveren waarmee een Sn2 reactie kan worden gedaan, maar heb geen idee of de genoemde metalen in die hoedanigheid te verkrijgen zijn, het schijnt dat ze te reduceren zijn uit de (II) en (III) varianten, maar heb geen flauw idee hoe dat moet, en kost vast veel tijd etc. Enige suggesties hierover? Kan ik dit idee maar beter weg doen of is het wel te doen?

Verder, andere ideeën zijn zeer welkom.

Mvg, Pim

Berichten: 70

Re: Porfirine

IK weet eigenlijk niet echt wat die poryferine is. Nog minder met wat het binden kan....

Biochemie is nooit mijn intresse geweest (dit is toch biochemie hé? :s )

Maar, als het gelijk is welke éénwaardige metaal ionen zijn.

Wat is er dan mis met natrium of kalium? Beiden eenvoudig te verkrijgen uit hun zouten.

Indien toch liever/beter in de aard van Ir of Rh kan je misschien je toevlucht zoeken in zilver? Het Ag(I) ion is ook relatief eenvoudig te verkrijgen.

Bij de meeste van de metalen die jij opnoemt, zou ik niet weten hoe je, indien dit al zou kunnen zelfs :s, ze in oxidatietrap I krijgt....

Nuja, k zeg 't opnieuw.. K heb er nog nooit van gehoord.. en k ken er niks van.

Berichten: 5

Re: Porfirine

Daar zit een klein probleem; het metaal zou veranderen van (I) naar (III), wat natrium en kalium bij mijn weten gewoon niet kunnen.

Berichten: 3.145

Re: Porfirine

Misschien kun je werken via een carbonyl complex van een transitiemetaal? Bijna alle transitie metalen vormen complexen met CO en daarin hebben ze oxidatie toestand 0. Een andere mogelijkheid is om een cyano-complex (bijv. van nikkel(II)) te reduceren met natrium metaal in vloeibare ammoniak, dat levert je dan een nikkel (I) complex op.

Zoals je ziet, om de transitiemetalen in een +1 oxidatie toestand of nog lager te brengen (sommige gaan zelfs tot -1 !) is best mogelijk, maar het vereist wel de nodige speciale apparatuur. Gewoon werken met een oplossing in water in een reageerbuisje is er dan beslist niet meer bij.

Reageer