Springen naar inhoud

As bepaling met H-AES techniek

• Log in om te kunnen reageren

gekkiej

gekkiej

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 14:47

Ik ben zelf bezig met de H-AES techniek waarin As gemeten wordt door middel van hydridevorming.

de reductie wordt uitgevoerd met hydroxylammoniumchloride met (volgens mij) de volgende reactie

2 HONH3+ → N2 + 2 H2O + 4 H+ + 2 e-
As5+ + 2e- → As3+

er wordt ook nog KI en C6H8O6 (ascorbinezuur) toegevoegd. wat doen deze daarbij in de reactie? en welke tussenreactie vindt hier plaats??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2007 - 16:53

Volgens mij klopt het niet helemaal.

KI en ascorbinezuur dienen beide om As5+ te reduceren naar As3+. Ascorbinezuur mag eventueel wegelaten worden, als je een hogere KI-concentratie neemt. Gebruikelijk is echter het mengsel.

De reductiereactie van As5+ duurt enige tijd; de oplossing moet daarom altijd een tijdje staan (minimaal 2 h).

Hydroxylammoniumchloride wordt pas vlak voor de meting toegevoegd. Het dient ervoor om van de vrije As3+-ionen het hydride te maken: AsH3.
Dit hydride is vluchtig en kan d.m.v. doorleiden van stikstofgas door de oplossing in je vlam worden gepurged.

As5+ vormt geen vluchtig hydride, vandaar dat het eerst moet worden gereduceerd tot 3+.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures