Springen naar inhoud

[scheikunde] Kookpunt van organische verbindingen

• Log in om te kunnen reageren

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2007 - 12:24

Hey iedereen,

Ik had graag een vraag gesteld omtrent het kookpunt van organische verbindingen.
Aangezien we een taak meekregen van school (3e graad secundair) had ik een vraagje: we hebben zelf al ingevuld dat er vier factoren zijn voor het kookpunt van organische stoffen: het al dan niet vertakt zijn van moleculen, het aantal C-atomen, de functionele groep en het verschil in enkel-, twee-, drievoudige bindingen.

We moeten bij elk van deze vier factoren een uitleg geven (dmv de krachten die erop inwerken zoals de vanderwaalskracht, etc.) maar voor de factoren: functionele groep en het soort bindingen (enkel, dubbel, drievoudig) heb ik problemen met het vinden van de juiste verklaring. Er werd ook gevraagd om TWEE verklaringen te geven voor het soort binding (wat moeilijker te vinden was volgens onze leerkracht). Bij de functionele groep-verklaring heb ik al: waterstofbruggen bij alcoholen en bij alkaanzuren, maar de rest vind ik niet direct.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2007 - 15:56

Voor de functionele groep zijn dipoolinteracties belangrijk.

Voor enkelvoudige /dubbele /drievoudige bindingen is de zaak minder eenvoudig.

Bekijk even het volgende rijtje:

n-butaan: kpt = -0,45
trans-2-buteen: kpt = +0,88
cis-2-buteen: kpt = +3,2

We zien dat de dubbele binding een ladingsverschuiving teweegbrengt. Bij het trans-isomeer is dit effect vrij klein, omdat het trans isomeer symmetrisch is. De alkeen koolstofatomen zijn minder negatief (of iets meer positief) dan de CH3 groepen. Door de vorm van het cis-isomeer leidt dit tot een (kleine) dipool, wat het kookpunt verhoogt.

2-butyne: kpt = +27

Hier is het effect groter, omwille van twee effecten: een alkyne koolstofatoom is sterker elektronegatief dan een normaal koolstofatoom. Dit heeft te maken met het feit dat de sigma binding gebeurt via een sp hybried orbitaal, waarbij de elektronendichtheid veel dichter bij de kern van het koolstofatoom zit.

Het tweede effect is dat de pi elektronen veel meer polariseerbaar zijn, dit wil zeggen dat deze elektronen zeer beweeglijk zijn, waardoor er voortdurend kleine en momentane dipooltjes ontstaan. Dit effect is vergelijkbaar met VDW krachten, maar is veel sterker omwille van de hogere polariseerbaarheid.

Ik wil er toch nog op drukken dat deze effecten verre van eenvoudig zijn!

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2007 - 20:01

Bedankt voor de uitleg!
Ik had er dus geen flauw idee van hoe het zat met die bindingen, en nu ik de uitleg zie mag ik toch wel zeggen dat ze niet simpel was om zo maar even te vinden (aangezien ik in het derde secundair zit) :oops:

Hartstikke bedankt
Greetz

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures