[scheikunde] Titrimetrische bepaling van Aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] Titrimetrische bepaling van Aspirine

Hoi.

Ik heb wel gezocht met de zoekfunctie, maar dat ging niet helemaal goed..

Mijn vragen zijn:

- Wat is ook al weer het principe van een titrimetrische bepaling (verzeping, door terugtitratie)

- wat is de precieze reactievergelijking van acetylsalicylzuur met 0,1mol/l HCl?

Dit is het voorschrift wat we hebben:

Indirecte titratie van een monster aspirine (er is dan al getitreerd met 0,1mol/l NaOH (met fenolftaleïne als indicator) )

- Voeg met behulp van de zuigerburet 30ml van de gestelde NaOH toe aan het monster van A (De al getitreerde aspirine).

- Voeg enkele kooksteentjes toe en plaats een liebig koeler (voorzien van een buisje met natronkalk) op de platbodemkolf en reflux gedurende 5 minuten.

- Laat de oplossing afkoelen en titreer met de gestelde 0,1mol/l HCL tot de oplossing kleurloos is.

Weet iemand ook waarvoor het buisje met natronkalk nodig is?

Het liefst géén wikipedia (mn leraar heeft daar een ***hekel aan!!) :oops:

Ik heb zelf al de directe uitgezocht (maar die is ook vrij simpel) Maar omdat ik van mn stage afkom, werken mijn hersenen dus even niet mee!! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titrimetrische bepaling van Aspirine

Je eerste vraag is niet duidelijk. "Wat is een titrimetrische bepaling", begrijp ik nog wel, maar de rest?

Op je tweede vraag: Waarom denk je dat aspirine reageert met zoutzuur?

Over de natronkalk: wat gebeurt er met natronkalk als je het gewoon aan de lucht laat staan? Zou je dat nuttig kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Titrimetrische bepaling van Aspirine

Ja, het was ook erg onduidelijk allemaal..

In ieder geval bedankt voor je antwoord, ik heb het (gelukkig) al uitgezocht! Met wat hulp van een slimme klasgenoot 8-[

En die reactie omdat we hem daarmee moesten titreren, na het te laten refluxen (en met een overmaat NaOH, stom van mij, want die titreer je terug, ipv dat de acetylsalicylzuur ermee reageert *slaat zichzelf tegen hoofd* dat ik dat nu pas zie :oops: )

Reageer