Springen naar inhoud

RAM-air

• Log in om te kunnen reageren

daantje

daantje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 15:08

Ik ben bezig met het bouwen van een auto en heb problemen met het plaatsen van het luchtfilter op een 'koude'plaats. Nu had ik het idee om te werken met air-scoops in de motorkap. Ik heb ooit gelezen dat deze dingen met de opening naar voren averechts werken bij lage (>200 km/h) snelheden doordat ze een onderdruk creeren. Het plaatsen van de scoop met de opening tegen de rijrichting in zou beter werken. Ik vroeg me af of hier misschien mensen met lucht en ruimtevaart (of veel verstand van aerodynamica) zitten die me kunnen helpen... :roll:

Daan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Chris777

Chris777

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:21

kan je wellicht een model op je moterkap bevestigen en een touwtje erin hangen? Wappert het touwtje naar binnen of naar buiten?
boem is stoppen... plons is water...

• Gast

Geplaatst op 23 november 2005 - 19:00

Had ik ook al aan gedacht maar dat zal lastig gaan; de auto zal pas rijden als alles gespoten is. Daarnaast moet een vorm uit de motorkap gezaagd worden die waarschijnlijk niet om te draaien is, kost me een nieuwe motorkap :roll:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 19:42

Even een wettelijk vraagje: Gesteld dat je hem scheppend (opening naar voren) plaatst, hoever mag het ding boven de motorkap uitsteken voordat het beschouwd wordt als een uitsteeksel dat onnodige verwondingen zou kunnen veroorzaken in geval van een frontale botsing met voetgangers/fietsers? Ik kan me voorstellen dat daar regels voor bestaan, dus voordat je van de weg wordt geplukt met je verzaagde motorkap........

Verder heb ik niet echt verstand van deze materie, maar met combineren en deduceren kunnen we misschien de discussie op gang brengen en tot een antwoord komen.

1e technisch probleem dat ik voorzie voor een scheppende inlaat: je zult op een of andere manier waarschijnlijk geschept regenwater op een nette manier moeten zien af te voeren......

2e technisch probleem: de luchtstroom over je motorkap. Die kan hele rare wegen volgen, en hang o.m. af van de hoek van je motorkap t.o.v. de weg, en de hoek van je voorruit t.o.v. je motorkap. De weg die de luchtstroom gaat volgen van de neus van je auto naar het dak van de auto hangt hiervan af, en zal bij elke snelheid toch weer een beetje anders zijn. Goed kans dat er bij hogere snelheden een onderdruk heerst vlak boven je motorkap. In het motorcompartiment onder de kap lijkt de luchtstroming me betrekkelijk onvoorspelbaar, maar omdat je frontaal waarschijnlijk een grille hebt, en een ventilator achter je radiator, en al die lucht onder je auto (vloer passagierscompartiment) gepropt moet worden, lijkt het me niet ondenkbeeldig dat welke opening dan ook alleen maar lucht van onder de motorkap naar boven gooit....

twee interessante sites gevonden tot heden:
1) een extra luchtinlaat voor het passagierscompartiment, getest op een auto met zowat horizontale kap en verticale voorruit.
http://www.truckmast.....coop Test.pdf

2) twee onder-de-kapse luchtinlaatslangen met opening frontaal in de grille naast de koplampen
http://carcraft.com/...articles/56419/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 22:25

Er worden hier niet echt klassiek natuurkundige dingen besproken, Je had onder andere erg weinig auto's in de tijd van Newton. Zolang er geen natuurkundige grondslagen worden besproken aan het koelen van je auto kan het beter hier naar toe verplaatst.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

daantje

daantje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 17:00

ik zie net dat ik in de eerste post een 'groter dan' (>200 km/h) teken heb gebruikt, foutje maar ik denk dat mensen weet wat ik bedoel...

@ moderator, sorry niet lang genoeg gekeken naar het juiste forum

@ jan: over dat eerste wettelijke puntje maar ik me geen zorgen. Ik wil een scoop gebruiken die esthetisch ook nog verantwoord is, dus hij steekt max. circa 3 cm uit. Deze scoops zijn gewoon te vinden op 'allerdaagse' auto's.

Het zijn interessante documenten die je hebt gepost!
Maar zoals je beschrijft zal het inderdaad van de auto afhangen. Ik heb op het betreffende auto forum gediscussieerd met mensen; en er werd geopperd dat lucht welke tegen te voorruit botst afgebogen wordt bij een bepaalde snelheid en terug komt naar de motorkap. Ik denk dat dit ook het geval is bij de JEEP in de eerste link. Toch is het verschil niet heel groot (3%). Ik denk wel dat het meespeelt hoe ver de scoop van de motorkap zit.

Aan de andere kant denk ik dat een scoop met de opening naar achteren te benaderen is al de bovenkant van een vliegtuigvleugel. De luchtstroom wordt geforceerd versneld waardoor er een onderdruk ontstaat (dat misschien aangevuld wordt met lucht van onder de motorkap) Ik weet alleen niet hoe groot dit effect is. Daarnaast vormt de scoop idd een mooie opening voor de uittredende lucht die in de motorruimte wordt gepompt door de grille.

Ik wil iig overdruk op de plaats van het luchtfilterelement. Ik vraag me alleen af over de luchtsnelheid ter plaatse van het luchtfilter hoog mag zijn. Als ik bijvoorbeeld mijn hoofd uit het raam van mijn auto steek bij 120 km/h en mijn mond open doe kan ik geen adem halen :roll:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2005 - 17:40

Als ik bijvoorbeeld mijn hoofd uit het raam van mijn auto steek bij 120 km/h en mijn mond open doe kan ik geen adem halen

Je kunt wel adem halen, maar je kunt het nauwelijks meer uitblazen..... :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

daantje

daantje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 18:14

Nou ik kan me (uit mijn kindejaren) herrineren dat ik ook niet zo goed lucht binnen kan krijgen. Maar volgens mij is het niet mogelijk om je keel open te zetten omdat je longen misschien beschadigen...

Dit is volgens mij wel goed voor een luchtfilter, 'te veel' lucht bestaat daar niet. Ik vraag me dus alleen af of een luchtfilter goed lucht kan happen als hij een een luchtstroom zit die sneller is als de luchtstroom waarmee de filter lucht aan zou willen zuigen (if you know what i mean).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2005 - 18:40

Ik vraag me dus alleen af of een luchtfilter goed lucht kan happen als hij een een luchtstroom zit die sneller is als de luchtstroom waarmee de filter lucht aan zou willen zuigen (if you know what i mean).

totdat die luchtstroom zo groot wordt dat je filter beschadigt door drukverschillen. Dat zou met een beetje normale auto geen probleem moeten wezen (geen death-valley straal-aangedreven record-auto's of zo...)

overigens: 2000 cc motor, 5000 rpm. 5000 rondjes, dat zijn volgens mij 2500 inlaatslagen. Dat is dus 2500 x 2 L = 5000 liter lucht per minuut....

De cilindervulling zal wel minder zijn dan atmosferische druk door weerstand in het hele inlaatsysteem i.v.m. ontstaan van onderdruk in een inlatende cilinder, maar toch. Als je een inlaatbuis aan je filter zet met een doorsnede-oppervlak van 1 vierkante decimeter, dan heb je al een stroomsnelheid van 5000 m/minuut, dat is 300 km/uur.....De stroomsnelheid is toch al behoorlijk hoog, zoals je ziet......

• Gast

Geplaatst op 26 november 2005 - 23:06

ik ga een poging wagen een "cold intake air box te maken van aluminium of polyester. Dit wil ik doen door een kanaal van circa 15*15 cm te maken die uitkomt in een bak waar het luchtfilter in zit...Mocht dit niet lukken (wordt lastig want er komt een flipfront op waardoor het kanaal uit twee delen moet bestaan) ga ik voor een air-scoop, zo dicht mogelijk bij de voorruit

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2005 - 00:34

voor dat onderdruk-overdrukprobleem, kun je niet eens een rondje gaan rijden in een vergelijkbaar autootje met lintjes geplakt op je motorkap? Als je dan je inlaat plaatst op een plek waar het lint tegen de motorkap wordt gedrukt, moet dat volgens mij lukken. Beste kansen geef ik je overigens nog steeds met inlaten achter je grill, als daar plaats voor is tenminste. Kun je tenminste je motorkap ook nog feilloos blijven openen en sluiten.

Paul Siemons

Paul Siemons

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 11:09

Hallo,

Wil je misschien deze bedoelen: Naca Scoops?

http://www.velocityb...naca_scoops.htm

Mvg,

Paul Siemons

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures