Springen naar inhoud

ontleding KI

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 16:32

ik heb gehoord dat kaliumjodide ontleedt onder invloed van licht. Ik zat toen te denken welke reactieproducten er zouden vrijkomen. puur op basis zou je natuurlijk zeggen:

2 KI (s) >>> 2 K (s) + I2 (g).

en vervolgens :

4 K (s) + O2 (g) >>> 2 K2O (s)

maar ik kan me niet voorstellen dan en zomaar kaliummetaal kan ontstaan , zonder elektrolyse. mijn vraag is nu, is het wel waar dat kaliumjodide ontleedt, en als dat zo is wat is de reactievergelijking?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

YamiTenshi

YamiTenshi

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 16:39

Ik kan zo snel niks vinden op internet, maar je reactievergelijking lijkt mij in orde.

Kalium is volgens mij een zeer onedel metaal, dus ik denk dat het dan vrij snel na de scheiding reageert met de zuurstof in de lucht.

Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben...

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 16:43

maar dat is juist het punt.
Ik kan mij niet voorstellen dat natrium-/kalium-/lithium zouten zomaar ontleden, ivm met de extreem lage elektronegativiteit van deze elementen, waardoor de binding ook redelijk sterk zou moeten zijn. Hetzelfde zou voor fluoride verbinding moeten gelden.

Maja, kben maar een 5VWO leerling. Dus nog geen grote kennis. :oops:

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2007 - 17:38

Ik heb nog nooit gehoord dat KI lichtgevoelig is. Wel van een zeer langzame ontleding onder invloed van vocht en zuurstof:

De reactie is:

4 KI (s) + 2 H2O (g) + O2 (g) => 4 KOH (s) + 2 I2 (s)

Maar zoals woelen hierover gezegd heeft:

KI kun je zonder problemen bewaren hoor. Ik heb 50 gram van dit materiaal, dat al 20 jaar oud is en nog prima te gebruiken. Zolang je het maar bewaart in een goed afgesloten potje.

KI wordt inderdaad wel heel lichtgeel aan de lucht, maar dat stelt niet veel voor. Je hoeft beslist niet bang te zijn voor het gevormde jood en je krijgt al helemaal geen kalium hydroxide.

Deze quotes komen van het volgende item:

http://www.chemiefor...t=0

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 18:16

ik heb gehoord dat kaliumjodide ontleedt onder invloed van licht. Ik zat toen te denken welke reactieproducten er zouden vrijkomen. puur op basis zou je natuurlijk zeggen:

2 KI (s) >>> 2 K (s) + I2 (g).

en vervolgens :

4 K (s) + O2 (g) >>> 2 K2O (s)

maar ik kan me niet voorstellen dan en zomaar kaliummetaal kan ontstaan , zonder elektrolyse. mijn vraag is nu, is het wel waar dat kaliumjodide ontleedt, en als dat zo is wat is de reactievergelijking?

KI ontleedt NIET onder invloed van licht. Stel dat jij een goed afgesloten pot KI in zonlicht zet, dan gebeurt er echt niets hoor. Inderdaad kan KI wel 'ontleden' in vochtige lucht. Het trekt water aan, het wordt geoxideerd door zuurstof uit de lucht en de netto reactie is dat er een heel dun laagje wordt gevormd, verontreinigd met kaliumjodaat. Als de lucht ook nog ietwat zuur is, dan kan er jood afgescheiden worden.

YamiTenshi

YamiTenshi

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 19:00

dan ligt het daar dus aan :oops:

verklaart ook gelijk waarom ik niks kon vinden op internet xD

enneh... met 5VWO weet je meer dan ik (4VWO) 8-[

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 19:28

Kun je die ontleding ook een handje helpen? Zo ja, hoe dan?

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 19:40

Als de reactie is:

2 KI (s) + 6 O2 (g) >>> 2 KIO3 (ik denk dat ,als deze reactie sowieso plaatsvindt, in stappen verloopt. dus bijvoorbeeld niet gelijk naat kaliumjodaat, maar eerst naar kaliumjodiet, maar dit is een pure gok)
, wat waarschijnlijk erg langzaam verloopt, dan lijkt het mij mogelijk om de reactie te versnellen door deze ergens te zetten waar het warm is.

Maar mijn reactie die ik hier geef is hoogstwaarschijnlijk fout, omdat woelen het hier heeft over vochtige lucht. Ik weet alleen zelf niet welke reactie er plaatsvindt tussen water en kaliumjodide. hoe dan ook , ik weet niet zeker hoe de reactie versneld kan worden. dit kan natuurlijk door bijvoorbeeld het contact oppervlak te vergroten, de temperatuur verhogen en natuurlijk de lucht vochtig maken/zuurstof verbij laten komen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 20:14

Droog KI reageert inderdaad niet met zuurstof, het water is van belang.

Er gebeurt dan het volgende:

KI trekt vocht aan (is ietwat hygroscopisch).
Er ontstaat I-, doordat het oplost in het aangetrokken vocht.
Door kooldioxide uit de lucht wordt deze oplossing ook een heel klein beetje zuur:

H2O + CO2 <---> H2CO3 <---> H+ + HCO3-

Vervolgens kan zuurstof het gevormde jodide en zuur oxideren:

4H+ + 4I- + O2 --> 2H2O + 2I2

Als de stof weer wat droger wordt (bijv. doordat het warmer wordt), dan treedt het volgende op:

2HCO3- <---> H2O + CO2 + CO32-

Carbonaat ion is weer wat basisch, dit kan dan bij opnieuw vochtig worden leiden tot vorming van een heel weinig hydroxide:

H2O + CO32- <---> OH- + HCO3-

Het hydroxide reageert met jood tot jodide en hypojodiet:

2OH- + I2 ---> I- + IO- + H2O

Hypojodiet is zeer instabiel en disproportioneert:

3IO- ---> 2I- + IO3-

Bij weer wat vochtiger en koeler worden kan door opname van vocht en kooldioxide dit jodaat ook weer reageren met jodide tot jood. Er zal uiteindelijk een evenwicht optreden, ietwat afhankelijk van temperatuur en vochtigheid. De kristallen van KI zijn dan ook veelal heel lichtgeel, met aan het oppervlak sporen van jood en een beetje jodaat en sporen van (bi)carbonaat.

Zoals je ziet, een heel complex gebeuren, waarbij het water uit de lucht een belangrijke rol speelt.

Veranderd door woelen, 19 april 2007 - 20:15

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 23:31

interressant, zou ik nooit zijn opgekomen.
Ik neem aan dat hetzelfde proces geld voor NaI ?
het zou zelfs nog sterker bij NaI moeten werken , omdat natriumzouten over het algemeen meer vocht aantrekken.
waar of niet?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 07:47

Ik heb het idee dat NaI minder hygroscopisch is dan KI. Ik heb ze allebei, maar het NaI wordt niet klonterig/plakkerig, het KI wel. Het zelfde verschil zie ik bij KBr/NaBr.

Het is inderdaad vaak zo dat Na-zouten hygroscopischer zijn dan K-zouten, maar bij de jodiden en bromiden lijkt dat net andersom te zijn.

MBart

MBart

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 21:22

Kleine vraag/opmerking:
in de uitgebreide post van woelen is te lezen:

Vervolgens kan zuurstof het gevormde jodide en zuur oxideren:

4H+ + 4I- + O2 --> 2H2O + 2I2

In deze verklaring zijn wel veel H+-ionen nodig, en vervolgens een flinke omweg (via carbonaat) om aan hydroxide-ionen te komen.
Is het niet waarschijnlijker dat zuurstof betrokken is via de halfreactie in neutraal milieu (V0 +0,40V, binas T48)?

O2 (g) + 2 H2O (l) + 4I- --> 4OH- + 2I2

Of vergeet ik dan iets?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2007 - 11:09

Die halfreactie die jij geeft is een netto reactie, maar die treedt in de praktijk niet (of nauwelijks) op. Als een halfreactie gegeven is, en de redox potentiaal lijkt ook nog zodanig dat die reactie verloopt, dan is dat toch geen garantie dat hij ook werkelijk verloopt. Behalve thermodynamisch gezien, moet er ook nog een mechanisme zijn, waarlangs de reactie kan verlopen. In mijn lange post geef ik een mechanisme, waarlangs reactie kan optreden.

Nog een probleem met die halfreactie is dat er hydroxide en jood naast elkaar staan. Die twee stoffen kunnen echt niet naast elkaar bestaan, ze zouden reageren tot jodide en hypojodiet (disproportionering). Die halfreactie heeft dus alleen een theoretische betekenis, die iets vertelt over het verschil in energieniveau tussen voor de reactie en na de reactie.

Er zijn vele reacties, die thermodynamisch gezien zouden moeten verlopen, maar die in de praktijk niet verlopen. Belangrijkste voorbeeld is wel dat hout, papier, etc. kunnen bestaan. Deze stoffen reageren niet met zuurstof uit de lucht, simpelweg, omdat er geen mechanisme bestaat bij normale temperatuur. Pas bij hoge temperatuur krijg je reactiemechanismen, die daadwerkelijk kunnen optreden (pyrolyse).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures