Liposomale drug carrier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Liposomale drug carrier

Hey

Ik ben op de uni met een project bezig waarbij we een medicijnafgiftesysteem moeten ontwerpen. Onze projectgroep heeft gekozen voor een liposoom. Dit liposoom moet nog grondig aangepast worden om een goede drug carrier te worden.

Een van de elementen die we willen aanbrengen is een laag PEG-moleculen aan de buitenzijde van het liposoom. We gaan uit van een liposoom opgebouwd uit een grote hoeveelheid DSPC-moleculen gemengd met een kleinere hoeveelheid DSPG- moleculen. Verder brengen we nog cholesterolen in de bilaag aan om deze mechanisch te versterken.

Aan PEG willen we vervolgens nog enkele antilichamen bevestigen.

Verder zouden we graag kanaaleiwitten willen inbrengen in de bilaag.

Ik zou nu heel graag weten wat voor een binding er gevormd wordt tussen de kopgroepen van de gebruikte fosfolipiden en PEG en tussen PEG en een antilichaam.

Ook zou het fijn zijn om te weten of we die kanaaleiwitten nog met bepaalde bindingen op hun plaats moeten houden.

Dit wordt nergens vermeld in de artikels die ik gelezen heb, en lijkt dus gewoon basiskennis te zijn 8-[ Helaas lukt het mij dus niet. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Liposomale drug carrier

zie hier een website met hoe een verbinding tussen een antilichaam en het liposoom tot stand wordt gebracht. Als je meer informatie wilt hebben of specifieke vragen moet je ze hier maar neerzetten. Ik ben zelf afgestudeerd op dit onderwerp.

MvG Ron

Berichten: 7

Re: Liposomale drug carrier

Begrijp ik het nou goed als ik denk dat ze op die site zowel lipiden als PEGketens aanbieden met daarop een reactieve site waarop dan later de antilichamen gebonden kunnen worden?

Leuk onderwerp wel :oops: Voor mij is het slechts een projectje van 6 weken, maar ik merk nu al dat dit me meer aanspreekt dan bv biomechanica.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Liposomale drug carrier

Inderdaad dat begrijp je goed. Je hebt eigenlijk een dubbel voordeel hiermee de PEG ketens zijn vrij lang en hebben een positief effect op de liposomen. Zo worden ze minder snel herkend door het immuunsysteem. Door hieraan antilichamen te binden heb je meer antilichamen op het totaal oppervlak. De immunoliposomen met PEGketens werken dus effectiever dan de immunoliposomen zonder deze PEG ketens.

MvG Ron

Berichten: 7

Re: Liposomale drug carrier

Ah, mooi :oops:

We waren er al achter dat we een pegylated liposoom wilden inderdaad, en dat je daar dan vervolgens antilichamen op kon binden. Ik wist echter niet dat ze die PEG-moleculen eerst een actieve site meegaven.

Berichten: 7

Re: Liposomale drug carrier

Nog zo'n (waarschijnlijk simpele) vraag...Hoeveel fosfolipiden zitten er in godsnaam in een liposoom? Natuurlijk is dat afhankelijk van de grootte, maar die verschilt nogal. In welke ordegrootte moet ik denken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Liposomale drug carrier

Dit ligt natuurlijk aan de verhouding aan verschillende soorten componenten. Met behulp van een fosfaatbepaling kun je simpel de concentratie aan fosforlipiden bepalen. Je moet het dan wel vanuit een populatie liposomen bepalen dus waar je het meeste van hebt voorbeeld nm. Tevens kun je met behulp van een recovery uitrekenen hoeveel lipides je over hebt na extruderen en de grote bepalen met een particle sizer.

MvG Ron

Berichten: 7

Re: Liposomale drug carrier

Dus het is meer een proces waarbij je naderhand gaat bepalen hoe groot de liposomen die je gemaakt hebt eigenlijk zijn? :oops:

Berichten: 7

Re: Liposomale drug carrier

Is er echt geen formule ofzo waarmee je een schatting van het aantal fosfolipiden van een bepaalde soort in een liposoom van 100nm kan bepalen/schatten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Liposomale drug carrier

Nee die is er niet. Je hebt ook een populatie niet elke liposoom heeft exact dezelfde grote. Je kunt achteraf met een particle sizer bepalen wat de grote is en hoeveel lipides er zijn terug gevonden.

MvG Ron

Reageer