yzerghalte in bauxiet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

yzerghalte in bauxiet

Wie weet hoe j het yzergehalte in bauxiet kan bepalen??

Berichten: 840

Re: yzerghalte in bauxiet

ik zie hier op wikipedia dat bauxiet grotendeels uit Al2O3bestaat, en nog kleine hoeveelheden ijzer- , titaan- en silicium verbindingen.

Wat mijn werkwijze zou zijn is eerst het geheel ontdoen van het aluminiumoxide. Ik weet niet wat het anion is van de ijzer- , titaan- en silicium verbindingen is .

Maar je zou het geheel kunnen oplossen in zoutzuur. titaan zal sowieso bijna niet oplossen, silicium ook moeilijk, en bij ijzer hangt 't van de verbnding af.

Hoe dan ook, ik ben veel met SK bezig maar ben nog maar in het begin, dus ik weet het ook niet precies. ik zou sowieso de silicium/titaan proberen te scheiden en de rest oplossen. vervolgens zou ik het ijzer met laten neerslaan. altijd gewichten meten!

Berichten: 448

Re: yzerghalte in bauxiet

Al2O3 lost niet op in zoutzuur wel in geconcentreerde NaOH-opl.

Si zal ook oplossen als Si(H2O)62-.

Als alle Al2O3 is opgelost voeg je HCl toe om het ijzer op te lossen.

Berichten: 104

Re: yzerghalte in bauxiet

Afhankelijk van de structuur van het Al2O3 en de hoeveelheid silicium verbindingen, zou ik zelfs eerder aan een natriumhydroxide smelt denken.

Ik heb zelf ook wel eens wat aluminiumoxide (katalysator korrels) op gelost, ik ben toen ook overgestapt van een gec. NaOH opl. naar een NaOH smelt, dit omdat het oplossen anders veel en veel te lang gaat duren.

Ruud

Reageer