zwavelzuurontstopper

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 840

zwavelzuurontstopper

http://www.schoonmaakprodukten.be/schoonma...cten_zoeken.asp

koala vulcano is een zwavelzuur ontstopper die ik zomaar even tegen het lijf loop voor 2,40!

alleen er is een probleem. in de omschrijvingsfile staat :

'concentratie zwavelzuur': 50-100%. wat wil dit zeggen ? dat het verontreinigd is met andere troep. of dat de concentratie tussen de 50 en 100 ligt?

zouden jullie het aandurven dit te kopen?

EDIT: ik kan niet directe link vinden , dus type in zoekmachine 'ontstopper'.

Berichten: 126

Re: zwavelzuurontstopper

Misschien is het wat laat maar bon,

50-100% he ? Dat betekent dus dat er 50-100g opgelost zit in 100 ml wat dus ontzettend veel is en vrijwel heel gevaarlijk indien het zo zou zijn.. Ikzelf zou eens in de winkel zelf is gaan rondsnuffelen! Maar ik ben er zeker van dat het vrijwel onmogelijk is... Vroeger had je TETRA en dat ik van de markt gehaald dus ik betwijfel het ! Miss moet je iets zoeken op basis van NaOH, dit heeft ook een ontstopper functie!

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuurontstopper

Zwavelzuur ontstopper is er in 98% zwavelzuur. Die ontstopper, die Jor noemt, bevat heel veel andere stoffen naast het zwavelzuur. Als het gaat om ontstoppen, dan is dat spul prima. Wil je er mee experimenteren, dan zou ik dat niet nemen, teveel rommel en te onzuiver.

Voor experimenten is dit heel geschikt:

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_...duct=SUPVLQA715

Jor, kijk echter eerst een in de buurt, bij een beter gesorteerde ijzerwarenhandel, bij sommige DA-drogisten of bij een Hubo. Scheelt porto. Dit is ook te koop per halve liter, ca. EUR 8.

@Astrocomix: Je ziet het, 98% zwavelzuur is gewoon te koop en daar is niks engs of gevaarlijks aan. Uiteraard moet je weten wat je doet, maar de verpakking bevat meer dan voldoende waarschuwingen, zoals dat je nooit water op zuur moet schenken.

Berichten: 126

Re: zwavelzuurontstopper

zo raar, op ons school moeten we er heel voorzichtig mee omschieten en je kan het zo kopen..

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuurontstopper

Tja... tijden zijn veranderd. Toen ik in 5 VWO zat (24 jaar geleden), toen deden we experimenten met geconcentreerd zwavelzuur en we deden zelfs experimenten met elementair broom en ook met kwik(II)chloride.

Dat zoiets op school tegenwoordig niet meer gedaan wordt zal wel te maken hebben met evt. claims die zo'n school kan krijgen en ook met de algemene angst in de maatschappij voor risico's. Ik kan echter wel tot op zekere hoogte mee gaan met de scholen hoor, als er 25 van die opgeschoten pubers zitten aan te rommelen met geconcentreerd zwavelzuur en er wordt een lolletje mee getrapt, dan heb je natuurlijk zomaar een ongeluk te pakken. Het risico is daar dan ook groter dan wanneer iemand zo'n fles thuis heeft staan en weet wat voor risico's het met zich mee brengt. Ik zie het dan op het zelfde niveau als electrisch gereedschap. Een zware boor- of zaagmachine is ook een moordwapen in de handen van de verkeerde persoon.

Berichten: 385

Re: zwavelzuurontstopper

Bij ons op school zijn ze ook best voorzichtig wat betreft chemicalien. De leerlingen echter spuiten alleen met van die flessen demi-water, wat best grappig is.

Hoe gevaarlijk is het SCN- ion eigenlijk? (Daar hebben we een keer een proef mee gedaan)

Berichten: 840

Re: zwavelzuurontstopper

niet heel erg hoor, veel mensen worden bang van het thiocyanaat ion, maar het is aanzienlijk stabiel en zal dus niet snel vernaderen in CN-.

EDIT: was vergeten te zeggen dat t met sterke oxidatoren wel CN- vormt , en als er ook nog zuur aanwezig is wordt er HCN gevormd.

Berichten: 126

Re: zwavelzuurontstopper

Het zal wel een lage concentratie gehad hebben, hier is al het één en ander vermelt in een topic: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?act=ST&f=7&t=6660

Tipje: de zoekmachine werkt perfect, typ bv HSCN en je vind al veel info..

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: zwavelzuurontstopper

Vroeger moesten de mensen wel pipeteren met hun mond. Mijn lerares heeft eens gezegd dat er vroeger een meisje tijdens het pipeteren CN- heeft ingeslikt, ze hebben haar maag moeten leegpompen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zwavelzuurontstopper

Vroeger moesten de mensen wel pipeteren met hun mond. Mijn lerares heeft eens gezegd dat er vroeger een meisje tijdens het pipeteren CN- heeft ingeslikt, ze hebben haar maag moeten leegpompen.
Sterke verhalen.... onzin. Broodjeaapverhaal op Wikipedia

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>en nu terug on topic</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 5

Re: zwavelzuurontstopper

Het inslikken zal nog wel meevallen, maar met de mond pipetteren heb ik ook nog moeten doen op de middelbare school (minder dan een jaar geleden).

Is het niet mogelijk om via je toa op school of magazijn op uni oid aan chemicaliën te komen? Mits je geen zwaar toxische of andere zeer gevaarlijke verbindingen aanvraagt en gewoon betaalt.

Berichten: 840

Re: zwavelzuurontstopper

er zijn handjevol sites waar je chemicalien kunt krijgen. of sommige winkels, zoals de ijzerwarenwinkel.

Berichten: 385

Re: zwavelzuurontstopper

Kan je een vloeibare ontstopper met >96% zwavelzuur ook gebruiken voor de chemie? Of is dat alweer te onzuiver?

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuurontstopper

Hangt er van af. Voor de meeste thuis-chemie is het best geschikt (zaken als dehydrateren van suiker, maken van HCl-gas uit zout, maken van nitreerzuur, etc.). Wanneer het gaat om meer fijngevoelige zaken, zoals het bestuderen van de chemie van transitiemetaal-complexen, dan zou ik toch gaan voor zuivere lab-kwaliteit.

Berichten: 385

Re: zwavelzuurontstopper

... dan zou ik toch gaan voor zuivere lab-kwaliteit.


Hoe zuiver is dat dan? De 98% van hierboven of zoiets als 99,9%?

Waar kan je die krijgen?

Reageer