Springen naar inhoud

Roest oplossen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wieland

    Wieland


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 16:38

Roest oplossen d.m.v. Zuur

Hallo allemaal.
Mijn woonboot is een voormalige kustvaarder. Ik heb een enorm probleem met roest in het koelsystemen van de nu al 56 jaar oude motor. Dit wil ik gaan oplossen met een zuur. Het is een manshoge motor van plusminus 3.5 meter lang. Wat technische gegevens voor de liefhebber: zescilinder, 80.000 cc, 190 pk bij slechts 370 omwentelingen per minuut. Zuigers zo groot als een emmer. Voor de koeling is zeewater altijd direct door het (gietijzeren) motorblok gepompt. De wanden van de koel kanalen groeien door de roest naar elkaar toe.
Het is duidelijk dat de warmteafgifte en doorstroming hier niet beter van worden. Nu is het nog veel erger geworden. Op sommige plekken hebben De wanden elkaar bereikt, en is de roest nu bezig de zaak uit elkaar te drukken. Het uitlaat spruit stuk is hierdoor al gaan scheuren. Ook drukt de roest nu cilinderbussen ovaal. Waardoor de zuigers zijn gaan klemmen. Ik hoop dit museumstuk nog te kunnen redden voor het nageslacht.

Het koelsystemen wil ik vullen met zuur om de roest kunnen oplossen. Welk zuur los de roest het beste op, en is het minst agressieve voor het gietijzer. hoeveel kilo zuur heb je nodig om één kilo roest op te lossen? De roest is gevormd in een zoute omgeving heeft dit nog invloed?
Ik denk aan zoutzuur 30 procent of Salpeterzuur 53 procent. Of is er nog iets beters?
Het totale inwendige oppervlakte is grofweg 4 1/2 vierkante meter. De roest is op sommige plekken 8 mm of meer.
Grof geschat's moet ik zeker tussen de 20 en 40 kilo roest oplossen.
Wie kan mij helpen!
Groeten van Wieland


[!]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 17:23

Je hebt commerciele roest oplossers, Ik zou uitkijken met een zuur er zelf direct door te gaan pompen.

http://www.rustbuste.../Rust_Eater.htm

Ik zou je koel systeem aftappen, er een stop in zetten aan 1 kant, dit goedje er in laten lopen en een paar uur laten zitten. Tja ik weet alleen niet hoe groot de inhoud is van je koelsysteem, dat zal ook wel behoorlijk zijn. Dan kan deze oplossing behoorlijk in de papieren lopen.....

Edit de link: is misschien niet de beste oplossing voor jou, maar er zijn dus commerciele oplossingen. Hier wordt geclaimed dat een combinatie van fosforzuur en zoutzuur gebruikt wordt....

Veranderd door Napoleon1981, 20 april 2007 - 17:25


#3

G.i.B.

    G.i.B.


  • >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 17:25

Kan je niet met een loodgieters spiraal er door heen raggen ?

Zal vast wel gedeeltelijk werken en je een hoop geld, je motor en het milieu besparen.

#4

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2007 - 18:17

Ik ben het helemaal met Napoleon eens. Zuur lost niet specifiek alleen roest op, zeker niet de zuren waar u over schrijft (30 % zoutzuur of 53 % salpeterzuur). Zeker als u de motor voor het nageslacht wilt bewaren, zou ik iets vriendelijkers nemen.


Edit: ik rijd zelf een Franse auto uit 1966. Geduld is een schone zaak... :oops:

Veranderd door Marjanne, 20 april 2007 - 18:18


#5

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 18:43

Ik zou eerst proberen zoveel mogelijk roest langs mechanische weg te verwijderen en dan pas een chemisch middel toepassen.

Ik denk dat een oplossing van oxaalzuur een stuk beter is. Dat is zeer sterk roestoplossend (complexvorming met ijzer) en het is toch een dusdanig zwak zuur dat het metaal maar heel langzaam wordt aangetast.
Oxaalzuur is wel tamelijk giftig. Als alternatief zou citroenzuur ook kunnen werken, maar ik denk wel iets minder goed dan oxaalzuur.

Reken wel op een flink bedrag voor deze aktie. Zowel oxaalzuur als citroenzuur komen toch wel op een tientje per kilo of zoiets, citroenzuur is denk ik nog wel iets duurder. Als je het groot inkoopt, dan vallen de kosten misschien iets lager uit.

Hoe dan ook, gebruik GEEN zoutzuur en al helemaal geen salpeterzuur. Dan weet je zeker dat je nageslacht geen plezier meer aan de boot zal beleven.

#6

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 11:11

In tegenstelling tot Woelen denk ik dat deze grote hoeveelheid roest toch met zoutzuur zal moeten verwijderd. Om het onderliggende staal zo veel mogelijk tegen het zuur te beschermen is er geinhibeerd zoutzuur onder merknaam in de handel.
Echter, om geld te besparen zou U eerst met gewoon technisch HCl kunnen beginnen om snel een grote hoeveelheid roest er uit te te spoelen. Voor de laatste fase zou U dan het duurdere geinhibeerde zuur kunnen gebruiken. Ik denk dat oxaalzuur en citroenzuur langzamer reageren en nog veel duurder zijn.
Het etsen met zwavelzuur heeft het nadeel dat de zuurresten in het koelsysteem indampen tot geconcentreerd zuur en zo opnieuw schade kunnen veroorzaken. Ook de oplosbaarheid van ijzersulfaat kan een beperking vormen. Daarom heeft het vluchtige HCl altijd de voorkeur. Behalve als er in een slecht geventileerde ruimte moet worden gewerkt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#7

Wieland

    Wieland


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 00:36

Bedankt Voor jullie Reacties tot zover. Mechanisch Verwijderen is dus geen optie, Je kunt er gewoon niet bij/inkomen.
Ik weet dat bij HCL de Roest veel sneller reageert dan het ijzer.
Een beetje aantasting van het "gezonde" ijzer kan het motorblok wel hebben. Het zuur moet natuurlijk ook nog éérst de roestlaag opeten om bij het ijzer te komen.
De wanddikte van het motorblok was ongeveer 10mm, is nu +- 1 mm minder vanwege de aantasting door de roest (1mm ijzer geeft +-9mm roest)Op sommige plekken is de roestlaag wel dunner, maar daar is het metaal dus ook nog steeds dikker.

Stel dat in het ergste geval het zuur er óók nog 1mm (Liever niet) vanaf snoept dan is er toch nog 80% resterend. Dit zie ik nog niet als probleem.
Het kostenplaatje is wel belangrijk. De inhoud van het motorblok heb ik nog niet exakt vastgesteld. Ik schat zo'n 40 liter. zeg grofweg 48 kg HCL 30% of 54 kg salpeterzuur 53% voor één keer vullen. groothandelsprijs is voor beide +-€0,50 per kg. Ik denk niet dat ik met met één keer vullen alle roest zal kunnen oplossen.

De laatste spreker is dus voor Zoutzuur. Is Fosforzuur ook geen goede optie? Het is nog niet besproken. Hoeveel HCL zal ik nu nu moeten inkopen voor om bv 20 kg roest volledig om te zetten in ijzerchloride? Treed er dat ook een volumevergroting op ?
Hoe schadelijk is het ijzerchloride voor het "gewone ijzer?
Welke stof kun je eventueel toevoegen om het geinhibeerde zuur eventueel na te maken?

#8

drune134

    drune134


  • >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 06:27

Dit wordt nog een leuke discussie denk ik.

Ik ben het met woelen wel eens, ik zou oxaalzuur gebruiken. Kost misschien wel een beetje maar dat is met zoutzuur ook. EN de laatste lijkt me te agressief. Ik ben bang dat je dan te weinig motor overhoudt.

Wat mijn eerste gedachte is, neem contact op met een zeevaartschool bv vlissingen. Vinden het misschien wel een leuk project voor een aantal werktuigbouwkunde-studenten.

#9

G.i.B.

    G.i.B.


  • >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 07:39

Hallo Wieland. Ik weet niet hoeveel je van plan bent om uit te geven, maar hier heb je in ieder geval een link voor oxaalzuur. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.chemistry...oxalic_acid.htm

Dit zou ik toch gebruiken (of een ander zuur wat je hier vindt) en niet zoutzuur.
Betaal iets meer, en spaar je motor !!

#10

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 08:03

De reden waarom ik zoutzuur afraadde was vanwege het aantastende effect er van op het metaal. Echter, als je d.m.v. een bepaalde chemische toevoeging er voor kunt zorgen dat het metaal wordt gepassiveerd en alleen de roest snel oplost, dan is het natuurlijk al weer een ander verhaal. Ik wist niet dat je zoutzuur met inhibator kon krijgen. De prijs zal dan denk ik wel bepalend zijn.

Gewoon zoutzuur zou ik er echter niet doorheen spoelen, of het moet heel kort zijn en direct met dat geinhibeerde zuur er achter aan. Een andere optie zou kunnen zijn, als dat geinhibeerde zuur te duur is, om eerst even heel snel en grof met gewoon zoutzuur de ergste roest er af te halen en heel kort te laten inwerken, en dan met oxaalzuur een langer inwerkende oplossing te maken, zodat je deze duurdere stof niet nodig hebt om alle roest weg te halen.

#11

Bernhard_CF

    Bernhard_CF


  • >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 12:38

Literatuur geeft voor koolstofstaal / gietijzer in 36% zoutzuur bij 20°C een corrosiesnelheid aan van 280 mm/jr. Per dag is dat dus ca. 1 mm, dus zo extreem is het ook weer niet. Wel oppassen voor waterstofontwikkeling.

Voor 5% zoutzuur geeft men een corrosiesnelheid van 6 mm/jr en met inhibitor (geen type vermeld) slechts 0,2 mm/jr. Met de opmerking dat de inhibitor slechter werkt bij aanwezigheid van veel opgelost ijzer.

#12

Wieland

    Wieland


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 15:23

Hallo geachte meedenkers.
Wat leuk dat er ook nog een oltimer liefhebster tussen zit.
Ik heb zelf een stel motorfietsen en een bestelbus uit ongeveer dezelfde tijd.

Nog niemand die iets zinnigs kan zeggen over ontroesten met salpeterzuur?
Bedankt voor de links ik zal eens kijken wat Oxaalzuur en het kant en klare ontroest product me eventueel gaan kosten.
Maar laten ze het ijzer ook écht wel met rust. Of is het alleen maar iets beter dan HCL. Tegen véél (ik hoorde al iets van een faktor 20) hogere kosten.

In principe denk ik dat de eerste klap uitdelen met Zoutzuur niet zo beswaarlijk is.
Er is dan nog zoveel roest voorhanden dat in een dag of wat alle zoutzuur wel moet zijn omgezet. Kan ik dit ook met een ph meting vaststellen? Hoe agressief is het resterende ijzerchloride dan nog voor het ijzer??? Hoe sterk verloopt de aantasting, egaal? Of krijg je sterke kratervorming? Geplaatste afbeelding
Ik weet ook nog niet of het totale volume dan toeneemd. Zo ja hoeveel? Dan kan ik er rekening mee gaan houden.

In 1e instansie wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Ik moet ook nog maar afwachten of de opgetrede deformatie van de cilinderbussen zich weer hersteld, als de roest stopt met drukken. Als dit niet gebeurd is elke uitgegeven € zonde geld :oops:

Het ziet er naar uit dat ik zelf proefjes moet gaan opzetten. Kennelijk is het antwoord op mijn praktische vragen niet zo eenvoudig te geven.

Ik had al wat brokjes roest uit het uitlaatspruitstuk verzameld. En in een jampotje met HCL gestopt. De HCL kleurt al vrij snel bruin. De brokjes roest lossen overigens niet echt snel op. Ze verliezen wel hun mechanische sterkte. Waardoor ze makkelijker uiteenvallen in kleinere brokjes.
Na zeker een week of wat blijft er een zacht soort houtskool over. Dit zal wel de +- 5% koolstof zijn van het gietijzer.

Ik ga de proef opnieuw doen, nu wat meer wetenschappelijk. Ik ga nu maten, volumes, en gewichten noteren en bijhouden. Ik ga er ook een nieuw stuk metaal in de test betrekken om de mate van aantasting te testen
Geplaatste afbeelding

#13

yochem_CF

    yochem_CF


  • >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 15:36

Kan ik dit ook met een ph meting vaststellen?


Ja dat kan. Ik neem aan dat je weet hoe dat werkt met de pH?

#14

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 15:46

Nou, dat zal nog tegenvallen. Bij dergelijke hoge concentraties (we hebben het hier over 30% HCl of zo) is pH nauwelijks nog zinvol. De pH zal uiteindelijk wel ergens tussen de -0.5 en 0 gaan liggen. Tegen die tijd heb je vrijwel alle zoutzuur omgezet en het laatste beetje is nauwelijks te gebruiken.

De pH schaal is erg goed te gebruiken voor lage concentraties, maar hier nauwelijks zinvol. Alle indicators springen op extreem zuur, zelfs voor het compleet uitgewerkte bad. Het gebruik van het concept pH in deze situatie is net zoiets als het gebruiken van een miniatuurhamertje om een heipaal de grond in te slaan.

Wat beter zal werken is gewoon een stuk soda (natrium carbonaat) als indicator gebruiken. In een uitgewerkt bad zal het nauwelijks meer schuimen, in een vers bad schuimt het flink. Je moet wel soda nemen en geen bicarbonaat, dat laatste schuimt altijd behorlijk, ook bij een uitgewerkt bad.

Veranderd door woelen, 24 april 2007 - 15:48


#15

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2007 - 17:51

Off topic:

Wat leuk dat er ook nog een oltimer liefhebster tussen zit.
Ik heb zelf een stel motorfietsen en een bestelbus uit ongeveer dezelfde tijd.


Oldtimers rule the roads!


Wat zou het verkeer een stuk veiliger en minder snel en niet te vergeten VEEL MOOIER zijn als iedereen een oldtimer had.
Mijn oldtimer uit 1966 is een Renault 4. We hebben ook nog een Renault 6 uit 1969. Beide dienen voor dagelijks woon-werkverkeer voor mijn partner en mijzelf... Ten slotte hebben we nog een VW-bus uit 1980 (een campertje), waarmee we van de zomer (weer) naar Spanje gaan.

Sorry, dit moest even... :oops:

Back on topic.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures