Gevaarlijke leraar?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Gevaarlijke leraar?

Hoi, ik heb een klein vraagje.

We zaten vandaag in de chemieklas waar onze leraar een proefje uitvoerde.

Hij deed geconcentreerd HCl bij Na2S (en veel!)

Hierdoor ontstond natuurlijk H2S dat als gas ontsnapte. Je kon dit gas over het hele gebouw ruiken.

Maar vergis ik me nu of is dit gas extreem giftig? Afbeelding

Berichten: 2.337

Re: Gevaarlijke leraar?

De concentratie zou al heel hoog moeten liggen om gevaar te lopen.

Het is een gas dat je al sterk ruikt voor het echt gevaarlijke concentraties aaneemt.

Berichten: 2.399

Re: Gevaarlijke leraar?

Het is niet extreem giftig, maar zeker niet iets wat je over een heel gebouw hoort te ruiken. Je dient er wel gewoon veilig mee om te gaan en in een zuurkast te werken. Was het doel van de proef om jullie een rotte eieren lucht ofzo te laten ruiken?

Berichten: 3.145

Re: Gevaarlijke leraar?

Wat is veel? Specificeer dit nader.

H2S is inderdaad erg giftig, en niet iets om luchtig en lacherig mee om te gaan. Gelukkig is het geen cumulatief gif. Als de blootstelling weg is, dan is het gevaar ook weg, je hebt geen langetermijn effecten. Maar toch vind ik niet dat die leraar slim bezig is.

Werken met H2S is gevaarlijk, omdat je het heel goed ruikt bij lage concentratie (dan is het nog niet zo gevaarlijk). Zodra de concentratie echter hoger (en gevaarlijk) wordt, dan verdwijnt je reuk (in ieder geval voor H2S). Je kunt dus in een gevaarlijk hoge concentratie van dit gas zitten, zonder dat je het door hebt. Dan kan het ineens leiden tot bewusteloosheid en als je dan niet weggehaald wordt uit het gas, dan stopt de ademhaling en ga je dus dood.

Zelf werk ik ook wel met Na2S (als onderdeel van een tonerbad voor sepia kleuren). Binnen de fotografiewereld wordt een hoeveelheid van 2 gram als maximum gezien, dat je in 1 batch mag gebruiken in een normale DOKA van pakweg 7 m2. Zit je onder die 2 gram, dan zul je jezelf niet om zeep kunnen helpen bij een ongelukje, waarbij per ongeluk zuur wordt toegevoegd aan de Na2S. Een hoeveelheid van 2 gram is echter niet veel!

Berichten: 5

Re: Gevaarlijke leraar?

De leraar gebruikte toch wel zeker 20 gram Na2S.

Welke schade zou je eventueel kunnen oplopen als hier 20 cl HCl aan toegevoegd wordt?

Volgens mijn schatting was het toch wel zeker zoiets dat hij eraan toevoegde.

Berichten: 5

Re: Gevaarlijke leraar?

En volgens mij was het doel om het hele gebouw rotte eieren lucht te laten ruiken ofzo.

Berichten: 2.337

Re: Gevaarlijke leraar?

Het is alleszins raar van je leraar dat hij dit doet maar zonder het totale volume van je school te kennnen kan je niet bereken hoeveel de mac waarde enzo bedraagt.

Ja mag gerust zijn je zal er geen schade aan overhouden.

Bij ons werdt hetzelfde wel eens gedaan met NO2 wat ook "extreem" giftig is.

Re: Gevaarlijke leraar?

chemaniac schreef:Het is alleszins raar van je leraar dat hij dit doet maar zonder het totale volume van je school te kennnen kan je niet bereken hoeveel de mac waarde enzo bedraagt.
Een MAC-waarde heeft geen direct nut omdat deze zijn gebaseerd op een langdurige blootstelling gedurende je hele leven.

In dit soort situaties gaat het om een acuut schadelijke hoeveelheid en daarvoor zijn er nauwelijks normen.

Een voorbeeld Lood leidt bij langdurige belasting tot allerlei problemen en nu een stukje uit de MSDS van lood. Zoals je ziet zijn er geen acute gevaren bekend..(tenzij je een rol op je hoofd krijgt of iets dergelijks.)

Special Remarks on other Toxic Effects on Humans:

Acute Potential

Skin:

Lead metal granules or dust: May cause skin irritation by mechanical action.

Lead metal foil, shot or sheets: Not likely to cause skin irritation

Eyes:

Lead metal granules or dust: Can irritate eyes by mechanical action.

Berichten: 385

Re: Gevaarlijke leraar?

Wat je maximaal mag binnenkrijgen bij eenmalig gebruik heeft een speciale naam, ik kan er alleen niet meer op komen. Het is dus in ieder geval niet MAC of ADI

Berichten: 915

Re: Gevaarlijke leraar?

LD50?

Re: Gevaarlijke leraar?

LD50human De hoeveelheid waarbij 50 procent van de testpopulatie mensen niet overleeft.

Hoeveel van deze testen zouden er uitgevoerd zijn?

Wat je soms wel gerapporteerd ziet is de minimale dosis waaraan iemand overleden is die in de litteratuur is gerapporteerd. De afkorting heb ik even niet bij de hand.

Berichten: 56

Re: Gevaarlijke leraar?

Tja... dat H2S giftig was wist ik niet.

en daarbij als het maar niet té gevaarlijk wordt he...

Wij hebben wel gezien hoe je makkelijk dynamiet maakt.

Alleen in theorie en met alle gevaren natuurlijk maarja...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gevaarlijke leraar?

Mja alles is giftig hè :oops:

Berichten: 3.145

Re: Gevaarlijke leraar?

Een leraar die zomaar 20 gram Na2S laat reageren buiten de zuurkast, alleen maar voor de leut om de kids wat H2S te laten ruiken moeten ze maar liever de toegang tot het praktijklokaal ontzeggen. Ik vind dit gewoon onverantwoord. Dat kan ook met een paar honderd mg, dan ruik je het ook zeer zeker wel. Sulfide is niet iets om heel lichtzinnig over te doen. Een leraar die zoiets met NO2 doet vind ik nog erger. NO2 heeft naast zijn acute giftigheid ook nog eens een langetermijn effect. Het laten zien van de bruine kleur van NO2 kan ook heel goed met 1 gram, in een grote glazen fles van 1 liter of zo.

Het verbaast me iedere keer weer hoe lacherig en nonchalant met sulfide wordt omgegaan. Iedereen schiet gelijk in een kramp als men het over cyanides heeft, maar de giftigheid van sulfides is vergelijkbaar. Laat die zelfde leraar eens 20 gram NaCN met zoutzuur mengen en een dag later staan de horrorverhalen met dikke letters in de krant van zgn. wakker Nederland.

Berichten: 2.399

Re: Gevaarlijke leraar?

Ik zeg niet dat de vraagsteller hier liegt of wat dan ook, maar ik had op de middelbareschool nog geen fauw idee hoeveel 20 gram was in volume van een "normaal" zout. Was 20gram een eetlepel of halve jampot? Dit laatste komt meer in de buurt...

Reageer