Warmteoverdracht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 915

Warmteoverdracht

Een vraagje (gaat de fysische kant op hoor).

Bij een koelsysteem is er meestal water in de buurt, dat wil zeggen dat het koudere water (soms in tegenstroom) langs een warmere (vloei-)stof stroomt. Jammer genoeg is dit drinkwater en loopt de kost van zo'n systeem dus al gauw op.

Mijn vraag is nu: daalt de efficiëntie van het systeem drastisch als het debiet van het koelwater wordt verminderd, of blijft dit constant? Heeft er iemand praktische tips om een vat van ongeveer 15 liter warme vloeistof (+70°C) zo snel mogelijk op kamertemperatuur te krijgen. Ik heb een koelspiraal ter beschikking.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Warmteoverdracht

Ja je zit namelijk met de warmtecapaciteit van de koelvloeistof, die jammer genoeg de term massa bevat. Voor water is deze 234 J/mol.K

Berichten: 131

Re: Warmteoverdracht

Zowieso zeker beide stromen in tegenstroom laten lopen is het beste denk ik.

Warmetwisseling omvat hoofdzakelijk twee dingen:

-temperatuursverschil als drijvende kracht

-hoe turbulenter, hoe beter de warmteoverdracht

Ik heb dit in de praktijk nog nooit gedaan, ma als je wat mag experimenteren , kan ik wel wat tips geven :

-Je kan bijvoorbeeld een groter temperatuursverschil nemen om zo het verlies aan turbulentie te compenseren

-bij trage stroming (laminair) vormt er zich een film tegen de buiswand, deze film is de weerstand tegen de warmteoverdracht , dus kan je volgens mij de buiswand bewerken om de stroming turbulenter te maken , met toch een lager debiet. Ik denk maar aan schotten plaatsen ofzo...

Voor de rest niet direct iets dat in me opkomt :oops: . Maar 1 ding is zeker, trage stroming = slechte warmteoverdracht = lang wachten op je gekoelde vloeistof

Berichten: 915

Re: Warmteoverdracht

Tegenstroom is niet haalbaar, omdat ik met een vat vloeistof zit, met daarin een koelspiraal.

Het is omdat een docent tegen me zei dat een liebigkoeler even goed koelt wanneer het water er tegen een kleine snelheid uitstroomt.

Berichten: 385

Re: Warmteoverdracht

Ik zou gaan voor een zo hoog mogelijk debiet. Dan is er ook een zo groot mogelijk temperatuurverschil omdat er telkens voldoende koel water binnenstroomt. Bij een groter temperatuurverschil wordt er meer warmte overgedragen. Aan de andere kant moet het ook weer niet te snel stromen, want dan is er geen tijd voor warmteoverdracht. Verder is het contactoppervlak en de gebruikte koelvloeistof nog van belang. Dat laatste heeft te maken met soortelijke warmte en nog een paar van dat soort warmte-eigenschappen die in een BINAS staan. Je kunt misschien wel,om toch stroming in de vloeistof te krijgen, regematig roeren in dat vat met vloeistof.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Warmteoverdracht

En of je een turbulente stroom hebt, kun je goed bepalen aan de hand van het Reynolds getal. Dit getal is een dimensieloos gegeven, samengesteld uit 2 stofeigenschappen (soortelijk gewicht en viscositeit) en 2 mechanische eigenschappen (snelheid en inwendige diameter). Waneer je Re hoger dan 3000 is, kun je spreken over een turbulente stroom.

Reageer