geleidbaarheis i/v/m/ droogrest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

geleidbaarheis i/v/m/ droogrest

dag allemaal

ik ben bezig met een verslag dat de geleidbaarheid van verschillende soorten waters ( vittel, chaudfontaine, voiselle,...) koppelt aan de droogrest van die waters ( gaande van 107.6 mg/l naar 2078mg /l)

ik weet dat de geleidbaarheid een maatstaf is voor de aanwezigheid van gedissocieerde stoffen in dat water

dus als ik het correct heb is het : hoe meer opgeloste stoffen( hoe meer droogrest) hoe beter geleidend.

ook vraag ik me af of de compositie van die waters ( compositie van de droogrest lees: mineralen enz.. ) bijdraagd aan de geleidbaarheid

heeft er iemand een tip of suggestie?

mvg Kristof

Berichten: 364

Re: geleidbaarheis i/v/m/ droogrest

de droogrest is wel een beetje een maatstaaf voor die geleidbaarheid aangezien het gaat om de hoeveelheid ionen die in oplossing zaten. Je moet wel rekening houden dat ieder ion verschillende equivalentconductiviteiten heeft. ik wil zeggen dat als je nu 1000mg kalium per liter hebt dat dit beter zal geleiden dan 1000mg natrium (omdat natrium in gehydrateerde vorm groter is dan kalium en zich dus moeilijker door de oplossing kan verplaatsen.)

Daarboven zijn protonen de allerbeste ladingsdragers die zich via een speciaal mechanisme voortbewegen (via waterstofbruggen die breken en weer gevormd worden enz....). opgeloste zuren zoals HCl of in geval van mineraalwater koolzuur en HCO3- en andere, behoren over het algemeen niet tot de droogrest terwijl ze wel ook een groot deel van de geleiding op zich nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: geleidbaarheis i/v/m/ droogrest

En verder zijn er nog stoffen die wel bijdragen aan de droogrest, maar niet aan de geleiding van het water. Vaak zijn dit zeer fijne, zwevende stoffen, die niet door enige filtratie worden verwijderd, maar ongeladen zijn en dus niet bijdragen aan de geleiding.

Ik meen dat er bij de samenstelling van mineraalwaterook altijd wel SiO2 (´zand´)genoemd wordt, wat zo´n stof is.

Berichten: 37

Re: geleidbaarheis i/v/m/ droogrest

bedankt voor de info!!

mvg Kristof

Reageer