Oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 448

Oplosbaarheid

Wat is de oplosbaarheid van CaF2 in een HCl-opl van 200 ml 0,1 M bij 25°C?

Berichten: 840

Re: Oplosbaarheid

dat lijkt mij gewoon de oplosbaarheid van CaCl2, maar ik betwijfel of HCl CaF2 sowieso aanvalt.

Berichten: 448

Re: Oplosbaarheid

Aangezien de Ks = 3,9.10-11 zal in 200 ml water van 25°C 3,28.10-3 g CaF2 oplossen. Nu in een 200 0,1 M HCl opl. van 25°C moet er meer oplossen gezien het zouteffect, bovendien zal de pH ook de oplosbaarheid beïnvloeden.

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid

CaF2 lost vrijwel niet op in zoutzuur. Theoretisch gezien zou het aardig goed moeten oplossen, omdat HF een zwak zuur is, maar CaF2 is zo ontzettend onoplosbaar, dat het nauwelijks aangevallen wordt door wat voor stof dan ook. Het is echt ontzettend inert. Om het kapot te maken moet je het mengen met geconcentreerd zwavelzuur en vervolgens verhitten tot 200 graden of zo. Dan komt er HF vrij en er blijft CaSO4 achter.

Berichten: 448

Re: Oplosbaarheid

Ik weet dat deze stof zeer zeer slecht oplosbaar is doch heb ik een waarde nodig van hoeveel er van oplost. Zelfs als er van een stof maar 1.10-5 g/l oplost, lost er nog steeds iets van op.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

Je eerdere bericht met het oplosbaarheidsproduct lijkt me prima geformuleerd. Wat is daar nog het probleem? De term "zouteffect" ken ik niet, maar ik neem aan dat je bedoelt dat de activiteit in oplossingen met andere stoffen lager wordt. De pH zal lijkt me niet verstoren. Misschien dat je wat opgelost HF krijgt; dan zou je dat evenwicht bij de berekening mee moeten nemen.

edit:typo

Berichten: 448

Re: Oplosbaarheid

Met zouteffect bedoel ik:

CaF2 <--> Ca2+ + 2 F-

Dit evenwicht ligt sterk naar links.

Maar als je nu b.v. Cl- (uit HCl) toevoegt dan zal de Cl- een deel van de Ca2+-ionen omringen en zo de Ca2+ gescheiden houden van de F-. Daardoor verschuift het evenwicht naar rechts. Een goed voorbeeld hiervan is dat AgCl beter oplost in een KNO3-opl. dan in water.

Dit zouteffect zou de oplosbaarheid zo beïnvloeden: Ks = [Ca2+]2 [F-] γ (Ca2+) γ (F-)

Waarbij γ = activiteitscoëfficiënt.

Is het γ (F-) of 2γ (F-)?

Ik weet totaal niet of dit juist is:

-log (γi) = ((0.51 Zi2 √I)/(1+3.3 * α √I)) - 0.1 Zi2 I

Met I = ionsterkte; Zi = lading van het ion; α = effectieve diameter gehydrateerde ion.

I = Σ mizi2

Met m de molaliteit.

I (Ca2+) = 2; I (F-) = 2

Voor Ca2+:

-log (γi) = ((0.51 * 4 * 2)/(1 + 3.3 * 99 * 2)) - 0.1 * 4 *4

Omdat ik de effectieve diameter gehydrateerde ion niet kon vinden heb ik maar de ionstraal gebruikt.

-log (γi) = -1.5937...

γi = 39.7...

Klopt dat?

Zelfde dan voor F- enkel Zi2 = 1 en α = 133 stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid

Is het niet [F-]2?

Berichten: 448

Re: Oplosbaarheid

Was een foutje. Is ondertussen al aangepast.

Reageer