Viscositeit van water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Viscositeit van water

Hallo,

Voor school heb ik deze proef gedaan: http://home.planet.nl/~ferrym/Handleidingen/4L-207.pdf

Er zijn twee formules gegeven, waarme het de viscositeit kan worden berekend. Nu is mijn vraag of iemand zou kunnen kijken voor mij of die formules kloppen. Ik ben namelijk al heel lang bezig om het op te lossen en het lukt niet. uit beide formules komt een andere viscositeit, en het komt niet eens in de buurt van wat de viscositeit ongeveer zou moeten zijn. Mijn natuurkunde leraar heeft er even naar gekeken en zei dat we zelf maar moesten kijken waar het aan zou kunnen liggen. Nou hebben we al heel erg veel geprobeerd en we komen er echt niet uit, dus we dachten misschien ligt het aan de fomule.

bvb,

Groeten Yara.

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

Ik weet niet of ik dit op de goede plek gepost heb, ik ben niet zo een forum sterk :oops: .

En als de formules kloppen, weet iemand dan misschien iets waar het eventueel dan aan zou kunnen liggen.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.

Groeten Yara

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

sterkt = ster. :oops: ( even onbelangrijk detail.)

Nu hou ik wel weer even mijn mond. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Viscositeit van water

Gebruik je wel S.I. eenheden? Meters, maar niet centimeters. Liters en niet mL, enz

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

ja, die S.I eenheden kloppen.

Ik dacht misschien is er iets met die 22,2?

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

We hebben de proef met water gedaan, op kamer temperatuur. En we hebben niets met zand gedaan. misschien dat er dan iets anders moet zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Viscositeit van water

Je zou eens je gegevens kunnen posten?

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

dat wil ik graag doen, maar mn samenwerkpartner, heeft de gegevens mee naar haar huis genomen. Dus ik kan ze nu niet posten en ik neem aan dat jullie me dan niet kunnen helpen?

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

niet wat ik aan neem, maar waar ik bang voor ben. ( wat betekend eigenlijk zo een groen stip op dat plaatje voor de topic?)

we hebben iniedergeval twee verschillende maten cilindervormige buizen gebruikt. en bij elke buis hebben we 3x gemeten met drieverschillende kleine buisjes aan het uit einde. we hebben gemeten tot hij voor de helft leeg liep.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh:zou je willen nadenken voor je post, of gebruik willen maken van de "Bewerk" knop in plaats van alles in meerdere posts te splitsen?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.379

Re: Viscositeit van water

Als ik tijd heb zal ik proberen de gegeven formule voor t1/2 af te leiden uit de wet van Poiseuil. Als dat lukt worden alle vragen vanzelf wel beantwoord.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Viscositeit van water

hier de gegevens van meting:

hoogte = 24,5 cm = 0,245 m

Lengte buisje = 10 cm = 0,1 m

diameter buisje = 0,75 cm = 7,5 * 10^-3 m

Diameter vat = 8,5 cm = 8,5 * 10^-2 m

dit is de gemiddelde halveringstijd uit 3 metingen:

t½= 12,06 sec.

het vervelende is dat wij uitkomen op een halveringstijd van 0,52 sec als we onze eigen waardes invullen overal en voor de viscositeit van water 1,0*10^-3 Pa s gebruiken. Die viscositeit zal wel niet precies zo zijn, want dat is de viscositeit van water van 0 C natuurlijk.

Reageer