water analyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 54

water analyse

Ik vroeg me af wat sulfaat ionen nu net zijn in water.Ik dacht dat het mineralen zijn maar zijn deze vergankelijk en op welke manieren komen ze in het water,heeft het weer in een invloed??

Alvast bedankt.

Berichten: 238

Re: water analyse

Kun je wat meer context geven? Dat maakt je vraag duidelijker.

sulfaat (SO42-) ionen zijn vaak een onderdeel van een mineraal omdat ze metaalionen bevatten als zout.

Het deeltje waaraan de sulfaation gebonden zit, is (vaak) een metaal

Sulfaationen zijn wel te reduceren naar bijvoorbeeld sulfiet, maar in de regel is een sulfaation stabiel in waterige oplossing

Ze komen in water doordat een sulfaatzout (bijvoorbeeld MgSO42-) oplost in (zuur) water

edit: toevoeging

Berichten: 54

Re: water analyse

In water bevinden zich meerdere stoffen (bv, Na, K, Ca, Mg ,...)

Nu vroeg ik me af voor sulfaat welke bijdrage deze nu net hebben voor het water en waarvan deze nu net afhankelijk zijn( weer,omgeving,...)En of ze naarmate de tijd vordert verdwijnen of ze constant blijven

Kortom waar van hangt het sulfaat gehalte af.

Berichten: 47

Re: water analyse

Je zult toch moeten specifiëren over welk type water je het hebt. Gaat het over mineraalwater uit flessen, of over rivierwater, of water uit een beekje ... ?

Als het mineraalwater betreft vermoed ik dat het sulfaat afkomstig is van natuurlijke oorsprong, d.w.z. oplossen van mineralen. De concentratie zal hier redelijk constant blijven in de tijd. Het weer heeft hier geen invloed op aangezien het hier dikwijls gaat over water dat gedurende jaren een ondergrondse weg aflegt en zo mineralen oplost vanuit de gesteentes waar het water doorstroomt. De omgeving speelt dus wel degelijk een rol. Dat proef je duidelijk als je SPA water vergelijkt met pakweg een Vichy.

Bij stilstaande of traagstromende oppervlaktewatertjes vinden er dan weer allerlei biochemische processen plaats. Zo zul je als ik mij niet vergis, in de anaërobe zone (in het slib dus) veel sulfietreducerende bacteriën aantreffen die de zuurstofatomen uit het sulfaat- en in een verder stadium ook uit het sulfietion, onttrekken en zo de concetratie aan sulfaat doen afnemen.

Daartegenover staat dan weer dat er in de aërobe zone het tegenovergestelde zou kunnen plaatsvinden (symbiose ?)

Berichten: 840

Re: water analyse

sulfaat -gehalte zal eigenlijk geheel afhangelijk zijn van de mineralen ja. het zal niet snel gereduceerd worden , omdat 't een erg stabiel ion is.

Reageer