Springen naar inhoud

NMR en Larmor-frequentie

• Log in om te kunnen reageren

apothekeresje

apothekeresje

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 15:45

Hey,

We krijgen instrumentele anaylitische chemie op de universiteit, maar ik snap die NMR helemaal niet zo goed. Dit komt omdat ik niet zo'n goede cursus heb, en op internet vind ik ook niet direct bruikbare informatie.

Daarom heb ik dit stuk van mijn cursus zelf wat proberen te ontcijferen. Ik zal even de stukken waar ik niet zeker van ben kort samenvatten (hoe ik het interpreteer). Zou iemand (liefst iemand die het heel zeker weet!) mij kunnen zeggen of ik het goed door heb? Want dat weet ik dus niet :oops:

Ok, hier komt het:

Larmor-frequentie = de frequentie van de cirkelbeweging vd beschouwde kern rond het extern magnetisch veld ???

resonantie = het omklappen van de hoek tussen het magnetisch moment vd beschouwde kern en het extern magnestisch veld (dus bv van een negatieve naar een positieve spin) ???

de energie nodig voor resonantie: E=h.v --> is de v (frequentie) die we nodig hebben voor resonantie gelijk aan de Larmor-frequentie???

Als iemand dit kan bevestigen, zou ik al een heel stuk verder staan! Bedankt alvast!

Esje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 16:07

http://www.cem.msu.e.../nmr2.htm#nmr11

check deze site.

apothekeresje

apothekeresje

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 16:23

Ja, heel die uitleg staat ook in mijn cursus... Maar interpreteer ik dat nu goed of niet?

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 09:50

Larmor-frequentie = de frequentie van de cirkelbeweging vd beschouwde kern rond het extern magnetisch veld ???

resonantie = het omklappen van de hoek tussen het magnetisch moment vd beschouwde kern en het extern magnestisch veld (dus bv van een negatieve naar een positieve spin) ???

de energie nodig voor resonantie: E=h.v --> is de v (frequentie) die we nodig hebben voor resonantie gelijk aan de Larmor-frequentie???

Als iemand dit kan bevestigen, zou ik al een heel stuk verder staan! Bedankt alvast!

Esje

1) Ja..
(De cirkelbeweging wordt precessie genoemt)

2) Ja. De spin gaat van negatief naar positief (energie opname) om daarna weer terug te gaan naar de negatieve spin (energie afstaan)

3) Ja. v is de frequentie die men nodig heeft om de spin om te laten slaan van de negatieve spin naar de positieve spin. De frequentie die men daarvoor nodig heeft is de Larmor frequentie.

apothekeresje

apothekeresje

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 12:19

Heel hard bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures