[scheikunde] Een lastige reactie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 42

[scheikunde] Een lastige reactie?

Hallo,

In een project voor school gebruik ik de volgende reactie:

- Voeg 1000 mg Vitamine C poeder toe aan 60 mL gedestilleerd water. Dit is de basis vitamine C oplossing.

+ Voeg 5 mL van deze basisoplossing toe aan 60 mL gedestilleerd water, voeg tevens 5 mL jodide (2% oplossing) aan dit mengsel toe. Dit is oplossing A

+ Voeg 15 mL waterstofperoxide toe aan 60 mL gedestilleerd water, voeg tevens 2 mL zetmeeloplossing toe. Dit is oplossing B .

-- Vervolgens giet je oplossing A bij oplossing B. Je neemt de tijd op een noteert hoelang het duurt voordat de oplossing verkleurt.

Dit experiment moet je ook doen met 30 mL ipv 60 mL en vervolgens doe je dit ook met 90 mL. (Behalve bij de vitamine C oplossing, deze blijft altijd met 60 mL)

Ik kwam uit op:

30 mL gedestilleerd water = 14 min

60 mL gedestilleerd water = 22 min

90 mL gedestilleerd water = 30 min

Klopt het dat bij dit experiment/ deze reactie een linieare groei aanwezig is???

Verder had ik (min of meer ter ondersteuning) de vraag wat deze verschillende stoffen allemaal zijn...

--> ik ging er vanuit dat Jodide hier de indicator is; deze geeft een kleur aan de reactie. aan de hand daarvan kun je zien of de reactie al is voltooid.

Ik denk dat zetmeel de brandstof is.

Vitamine C weet ik niet.

En van waterstofperoxide denk ik dat dat de katalysator is.

En het water zorgt voor het verdunnen van de bepaalde stoffen of het vloeibaar maken daarvan. (zoals vitamine c oplossing).

Kortom ik zou graag willen weten welke verbanden er tussen de verschillende stoffen spelen die meedoen in deze reactie. ik denk zelf dat wat ik hierboven zei, maar dat weet ik alleen niet helemaal zeker.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

de reactie zelf weet ik niet. ik weet namelijk niet wat vitamine C doet. ik weet wel dat die jodide een 2% KI oplossing is. zetmeel is de indicator voor jodide, die dan een zwarte klaeur geeft. verdwijnt het jodide, dan verdwijnt de zwarte kleur. Waterstofperoxide zal wel als oxidator od katalysator werken. zoals ik al zei ik weet de reactie niet precies.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Door de jodide kleurt de reactie op een gegeven moment... je krijgt dan een soort flauwe roodgele kleur.

Als je echter weer extra vitamine C toevoegt, dan verdwijnt die kleur, die wordt dan afgebroken neem ik aan...

Maar jodide (2% van KI idd) is volgens mij de indicator, hierdoor krijg je een kleur en zie je dat de reactie plaatsvindt.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

nou, het is inderdaad een indicator of het jodide nog aanwezig is dat de reactie plaatsvind, maar de aanwezigheid van jodide wordt weer aangegen door zetmeel.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Dus als ik het goed begrijp zorgt de jodide eigenlijk ervoor dat je de reactie kunt zien? (Doordat deze reageert met de zetmeel? )

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

ik denk t. maar ik ben maar een 5VWO leerling (die wel verruit meer weet dan de gemiddelde), dus eigenlijk zou iemand die goed is in organische chemie hier even moeten uitleggen wat er gebeurt.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Inderdaad.

Ik zou dat opzicht wel morgen zelf kunnen uitzoeken door experimenten te doen, alleen hierdoor kom ik dan wel een dag achterop mijn schema te liggen...

En dat is niet echt fijn voor een project wat maar één week duurt.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Maar de zetmeeloplossing zorgt toch als het ware voor het afbreken van de vitamine C oplossing? De vitamine C oplossing zorgt op zijn beurt weer dat de jodide niet kan kleuren...

Dit weet ik alleen niet zeker en ik weet ook niet precies waarvoor waterstofperoxide en demi-water voor zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Het meest logische lijkt mij (ik weet de concentratie van de waterstofperoxide-oplossing niet):

Vitamine C reageert met waterstofperoxide voordat jodide (van de KI-oplossing) dat doet.

Als de vitamine C verbruikt is (weg is gereageerd), dan begint het jodide te reageren met waterstofperoxide. Er vormt zich jodium. Zodra jodiummoleculen zich vormen, ´kruipen´ ze in de zetmeelmoleculen, waardoor de oplossing knalblauw wordt.

In jouw taal: vitamine C is de brandstof. Waterstofperoxide is de oxidator, de verbrander. Jodide en zetmeel zijn samen de indicator.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Marjanne schreef: Het meest logische lijkt mij (ik weet de concentratie van de waterstofperoxide-oplossing niet):

Vitamine C reageert met waterstofperoxide voordat jodide (van de KI-oplossing) dat doet.

Als de vitamine C verbruikt is (weg is gereageerd), dan begint het jodide te reageren met waterstofperoxide. Er vormt zich jodium. Zodra jodiummoleculen zich vormen, ´kruipen´ ze in de zetmeelmoleculen, waardoor de oplossing knalblauw wordt.

In jouw taal: vitamine C is de brandstof. Waterstofperoxide is de oxidator, de verbrander. Jodide en zetmeel zijn samen de indicator.
Het vage is nou net dat iedereen aan een flauwe rode of donkergele kleur komt...

Hoe komt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Dat is van het gevormde jodium. In lage concentraties is dat gelig, bij hogere concentraties wordt het donkerrood en daarna donkerpaars.

Kennelijk doet de zetmeel niet wat hij zou moeten doen (de donkerblauwe kleur geven). Het zou kunnen zijn dat ook het zetmeel door de waterstofperoxide is afgebroken, in ieder geval te ver om het gevormde jodium nog te kunnen binden.

Wat ik begrijp van de proefbeschrijving, is dat niet bedoeld. Maar als er (te) veel waterstofperoxide aanwezig is, zal dat best kunnen gebeuren.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

De proeg zelf is met de juiste hoeveelheden uitgevoerd.

Ik denk dat het aan de concentratie van het jodium heeft te maken.

Aangezien het een 2% oplossing is van KI en vervolgens wordt er ook telken maar 5 ml gebruikt.

Maar wat zal er gebeuren als ik de concentraties verander van bijv. zetmeel, waterstofperoxide, jodiumoplossing en vitamine c in de vitamine c oplossing.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

de concentratie is wat anders dan de hoeveelheid. een andere concentratie heeft bijna alleen invloed op de reactiesnelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

De proeg zelf is met de juiste hoeveelheden uitgevoerd.
Dat geloof ik, maar er kan iets met het zetmeel aan de hand zijn of de concentratie van de waterstofperoxde kan te hoog zijn voorgeschreven...
Maar wat zal er gebeuren als ik de concentraties verander van bijv. zetmeel, waterstofperoxide, jodiumoplossing en vitamine c in de vitamine c oplossing.
Behoort deze vraag bij de proef? Want dan willen we best helpen, maar ik ga je niet nog verder zomaar op weg helpen... Als je snapt wat er gebeurt tijdens de proef, zul je dit makkelijk zelf kunnen beantwoorden. :oops:

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Een lastige reactie?

Vitamine C is de brandstof. Waterstofperoxide is de oxidator, de verbrander. Jodide en zetmeel zijn samen de indicator.
De zetmeel zelf is wel in een oplossing gegeven.

De proef heeft trouwens wel het een en ander te maken met de reactiesnelheid daarom vraag ik dit ook :oops:

Maar kortom:

De vitamine c oplossing is de brandstof.

De waterstofperoxide is de oxidator, de verbrander

Jodide en zetmeel zijn samen de indicator.

Maar als de jodide reageert met de watersotfperoxide blijft de jodide een indicator toch? Vanwege de kleur die er dan optreedt

Reageer