Statistiek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Statistiek

Hallo,

Na wekenlang 2 verschillende analyses naast elkaar te meten moet ik ze nu

gaan vergelijken met de T-toets...

Ik heb al wel wat gezocht op google etc.. maar staan toch ingewikkelde verhalen

Snap der helemaal niks van...

Kan iemand mij uitleggen hoe de T-toets werkt en hoe ik hem toepassen meot.

Alvast Bedankt.

Berichten: 8

Re: Statistiek

Deze wiki legt het vrij logisch en stap voor stap uit:

Linky

* Als je hem al gezien had vergeet deze post dan maar.

Berichten: 857

Re: Statistiek

Bij een T-toets kijk je of er een statistisch verschil zit tussen gemiddelden.

De gemiddelden zijn bijvoorbeeld verkregen door analyse met 2 verschillende apparaten (AAS en AES bijvoorbeeld). Je kijkt hier of er een verschil is tussen beide methoden.

Een ander voorbeeld is dat gemiddelden verkregen worden door analyse op verschillende dagen. Zo kijk je of er een verschil in herhaalbaarheid per dag is.

De T-toets bestaat uit verschilldende delen. Allereerst kijk je of je de standaarddeviaties van de gemiddelden mag poolen of niet. Poolen is het "samenvoegen" van de standaarddeviaties. Het poolen doe je door de varianties (standaarddeviatie in het kwadraat) van de gemiddelden te delen. Hierbij moet de grootste variantie in de teller staan aangezien de F-waarde groter dan 1 moet zijn.

De verkregen F-waarde vergelijk je met de kritische F-waarde (uit tabel van one-tailed test). Is de KRITISCHE F-WAARDE KLEINER dan de berekende F-waarde dan mag je de standaarddeviaties NIET POOLEN. Je mag dus wel poolen als de berekende F-waarde kleiner is dan de kritsche F-waarde.

Wanneer je de standaarddeviaties mag poolen moet je niet het gemiddelde van de standaarddeviaties nemen. Poolen doe je met een formule:

S2= [ (n1-1)S12 + (n2-1)S22 ] / (n1 + n2 - 1)

De wortel uit S2 is de gepoolde standaarddeviatie.

Nu kan men verder met de T-toets zelf. In principe stelt men hiervoor een zogenaamde hypothese op maar dat is onnodig. Onthoud dat wanneer de gevonden T-waarde groter is dan de kritische T-waarde dat er dan wel een statistisch verschil zit tussen de gemiddelde.

De T-toets voor de gepoolde standaarddeviaties is:

t = (gem1 - gem2) / Spooled√(1/n1 + 1/n2)

Het aantal vrijheidsgraden is (n1 + n2 - 1)

Wanneer de standaarddeviaties niet gepooled zijn gebruikt men de volgende t-toets:

t = (gem1 - gem2) / √(S12/n1 + S22/n2)

Het aantal vrijheidsgraden hiervoor bereken je met een ingewikkelde formule. Zoek deze zelf maar op. Als je deze echt niet kan vinden wil ik deze wel uittypen.

Is het zo duidelijker?

Berichten: 8

Re: Statistiek

Danku Danku Danku

Reageer