[scheikunde] structuurformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] structuurformule

hallow...

Kan iemand mij de structuurformules geven van:

-malagietgroen?

-neutraalrood?

-broomthymolblauw?

Ik ben momenteel bezig met een verslag over elektroforese van kleurstoffen en moet verklaren waarom deze kleurstoffen naar een bepaalde pool migreren... Dat gaat nogal moeilijk zonder structuurformule! En aangezien ik hier geen catalogus bij de hand heb blijkt het nogal moeilijker te zijn dan gedacht deze te vinden via het internet

Dankt u...

Berichten: 121

Re: [scheikunde] structuurformule

een optie is misschien om chemsketch te downloaden en daarmee te tekenen.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] structuurformule

Normaal gezien is deze van broomthymolblauw.

structuurformule

Berichten: 840

Re: [scheikunde] structuurformule

nooit geweten dat broomthymolblauw giftig is (fenylgroepen).

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] structuurformule

Jor, of broomthymolblauw giftig is of niet weet ik zo niet. Vast wel tot op zekere hoogte.

Maar jouw conclusie van er zitten phenyl groepen in, dus is het giftig is onzin. Er zijn ZEER VEEL stoffen met phenyl groepen, die niet giftig zijn. De natuur om ons heen zit er vol mee.

Stoffen als benzoezuur (of benzoaten) worden toegepast in voedingsmiddelen. De stoffen aspartaam en saccharine worden toegepast als zoetstof en deze bevatten ook een phenylgroep. Zo heb je ook stoffen als polyfenolen (o.a. tannines), welke in thee en wijn zitten en ook in zeer veel planten.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] structuurformule

Wat dacht je van het aminozuur phenylalanine, 1 van de 20 bouwstenen van de eiwitten! Inderdaad complete onzin, sorry Jor :oops:

Berichten: 448

Re: [scheikunde] structuurformule

Zo heb je ook stoffen als polyfenolen (o.a. tannines), welke in thee en wijn zitten en ook in zeer veel planten.
Deze zijn zelfs zeer gezond. Het zijn de krachtigste antioxidanten die er bestaan.

Tijdens mijn zoektocht naar gegevens over de toxiciteit van broomthymol blauw kwam ik hier terecht.

Klik hier.

Hier zeggen ze bij calciumchloride:
Animal tests indicate positive mutagenic or tumorigenic properties.
Is er nog een verbinding die niet als kankerverwekkend wordt beschouwd? :oops:

Als je CaCO3 inslikt ontstaat er toch ook CaCl2 in jouw maag. En CaCO3 is dan weer niet kankerverwekkend? Bovendien voorkomt Ca2+ toch de verspreiding van kanker door het versterken van de cadherins.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] structuurformule

Dit slaat helemaal nergens op. Moet je lezen:

"Wear full protective gear"

"Dispose of in accordance with all regulations"

Dit zou zeker passen bij plutionium chloride, maar bij calcium chloride :oops: ????

Bij de Gamma koop je calcium chloride in emmers van 5 kilo of zo, als droogmiddel voor in de bouw. Denk je echt dat de gemiddelde klusser met 'full protective gear' aan de slag gaat? Als het spul is vervloeid gaat het ook gewoon de WC-pot in. En volgens mij kan dat ook gewoon, calcium chloride is nou typisch zo'n stof die nauwelijks giftig te noemen is. Die site laat nota bene een doodshoofd zien bij calcium chloride. Als je daar al een doodshoofd voor nodig hebt, wat moet je dan wel niet laten zijn bij een stof als NaCN? Tien doodshoofden, of een doodshoofd in rood/geel knipperend 8-[ ?

Ik heb het wel eens vaker genoemd, maar hier zie je dat ook weer. ALLE stoffen worden als erg gevaarlijk, giftig, corrosief e.d. afgeschilderd. Hier zit dus een groot gevaar in. Iemand die werkt met calcium chloride weet op een gegeven moment dat het allemaal wel meevalt. Als zo'n persoon vervolgens dan met een andere stof moet werken, waarvoor ook een doodshoofd wordt gebruikt als waarschuwing, maar die ook echt een stuk giftiger is, dan wordt daar op de zelfde manier mee omgegaan als met calcium chloride en dat wordt het echt gevaarlijk. Mensen moeten leren dat er onderscheid is in risico en dit soort waarschuwingen dragen daar zeker niet aan bij.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] structuurformule

In de moderne veiligheidskaartenboeken staat dat je handschoenen moet gebruiken om keukenzout te behandelen. En in een oud chemieboek van mij staat een foto van een man op een fabriek die zonder bescherming grote zakken aan het vullen is met chloorazijnzuur. Vroeger te laks en nu te strikt. :oops:

ps: Ik heb met Nieuwjaar CaCl2 gebruikt in mijn eten. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] structuurformule

/me kijkt eens in zijn botten...hmmz calciumverbindingen, ben ik nu kankerverwekkend? :oops:

Berichten: 840

Re: [scheikunde] structuurformule

ons is gezegd dat benzeen verbindingen (AKA fenyl) carciogeen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] structuurformule

Benzeen ja, zelfs tolueen is al niet meer carciogeen te noemen.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] structuurformule

ons is gezegd dat benzeen verbindingen (AKA fenyl) carciogeen zijn.
Dat benzeen carcinogeen is wil niet zeggen dat daarvan afgeleide stoffen ook carcinogeen zijn. De logica hier achter klopt niet helemaal (helemaal niet :oops: ).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] structuurformule

Benzeen zelf is zeer inert, en richt ook in het lichaam geen schade aan. De carcinogene werking komt van een metaboliet.

Het lichaam probeert zich van het apolaire benzeenmolecuul te ontdoen door het polairder te maken, zodat het beter in water oplost. Dit gebeurt door oxidatie, die een epoxide vormt. Dit epoxide is zeer reactief en is verantwoordelijk voor de carcinogeniteit.

Reageer