Barometer

Moderator: physicalattraction

Reageer

Barometer

Ik heb het plan een barometer te maken. Naast het huis een buis van zo'n 12 meter vullen met water en de afleesschaal op ooghoogte. Uiteraard is de benodigde lengte van de buis afhankelijk van de dichtheid van het medium (p=rho*g*h). Daarom vraag ik me af of er ook een vloeistof is die voor deze toepassing geschikt zou wezen met een hogere dichtheid dan die van water. De vloeistof moet onder alle mogelijke weersomstandigheden in NL wat vloeibaar blijven uiteraard.

Iemand een idee voor een dergelijke vloeistof?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Barometer

Ik denk dat je beter alcohol can nemen omdat dat niet vriest bij 0 graden celcius!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Barometer

Áls water gebruikt gaat worden, wordt er koelvloeistof aan toegevoegd.

Berichten: 124

Re: Barometer

SD schreef:Ik heb het plan een barometer te maken. Naast het huis een buis van zo'n 12 meter vullen met water en de afleesschaal op ooghoogte. Uiteraard is de benodigde lengte van de buis afhankelijk van de dichtheid van het medium (p=rho*g*h). Daarom vraag ik me af of er ook een vloeistof is die voor deze toepassing geschikt zou wezen met een hogere dichtheid dan die van water. De vloeistof moet onder alle mogelijke weersomstandigheden in NL wat vloeibaar blijven uiteraard.

Iemand een idee voor een dergelijke vloeistof?
De beste vloeistof hiervoor is waarschijnlijk kwik met rho = 13,5 10^3 Kg m^-3

Het stolpunt ligt bij -39 Celcius wat in Siberië wel een problemen kan geven maar in Nederland zeker in een stad tegen een huismuur komt dit niet voor.

Kwik werd hiervoor vroeger ook veel gebruikt. Niet voor niets is cm kwikdruk een maat voor druk. 1 atmosfeer = 76 cm kwikdruk.

Dus je kunt met een buis van minder dan 1 meter toe

Berichten: 8

Re: Barometer

Ik heb het plan een barometer te maken. Naast het huis een buis van zo'n 12 meter vullen met water en de afleesschaal op ooghoogte. Uiteraard is de benodigde lengte van de buis afhankelijk van de dichtheid van het medium (p=rho*g*h). Daarom vraag ik me af of er ook een vloeistof is die voor deze toepassing geschikt zou wezen met een hogere dichtheid dan die van water. De vloeistof moet onder alle mogelijke weersomstandigheden in NL wat vloeibaar blijven uiteraard.
Leuk plan. Zet 'um binnen. In het barometermuseum bij Oudewater hebben ze zo'n waterbarometer. Ga eens kijken zou ik zeggen.
Dus je kunt met een buis van minder dan 1 meter toe
Ook makkelijk voor binnen...

Nog andere leuke ideeen om barometers te maken?

En o ja, de ruimte boven de waterkolom moet zo veel mogelijk vacuum zijn. Dat is lastig bij water...

Reageer