jongen blaast eigen kamer op

Moderator: Astro

Berichten: 5

jongen blaast eigen kamer op

In het dorpje Hendrik Ido Ambacht heeft een 17-jarige jongen voor veel onrust gezorgd, de tiener kwam op het idee om zelf vuurwerk te maken en ging met acetonperoxide aan de slag. Helaas verliep het plan niet helemaal zoals hij had gehoopt; hij en een vriend zetten wat van de explosieve stof op een schaaltje in de vensterbank, waarna het al snel opwarmde en ontplofte. De puber was zelf op het moment van ontploffing niet in de slaapkamer aanwezig. "Mijn vriend en ik hoorden iets sissen en stapten gauw de kamer uit," aldus de tiener. "Vervolgens hoorden we een gigantische knal. Toen ik mijn kamer binnenkwam, was alles zwart en stond niks meer overeind. Zelfs de dubbelglasramen waren eruit geblazen." Hoe zijn ouders reageerden toen ze ontdekten dat hun huis voor een deel was geruïneerd, is niet bekend. De jongen zelf heeft zijn lesje wel geleerd en geeft openlijk toe dom geweest te zijn. "Toen ik het in een flesje stopte, ging het veel beter. Het ontplofte wel, maar de schade bleef beperkt tot een kapot flesje en een schroeiplek op de vloer."


Bron:WaarMaarRaar.nl

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: jongen blaast eigen kamer op

Wat heeft dit verhaal (en voorgaande vergelijkbare) eigenlijk met chemie en actualiteit te maken? Er word nergens echt iets met chemie gedaan, toch? Verklaard wel de slechte reputatie van chemie als zelfs chemici dit al chemisch gerelateerde actualiteit vinden!!!

Berichten: 385

Re: jongen blaast eigen kamer op

Dit vind ik ook een voorbeeld van niet verantwoorde chemie. Toch vind ik dat dit ook toont dat sommige mensen ook chemie & wonen/huishouden niet gescheiden houden. Stel dat hij dit op een afgelegen plek had gedaan, dan was er veel minder schade geweest dan in je eigen slaapkamer. Daaruit toch een paar andere vragen:

Hoe slaan jullie chemicalien en materialen op?

Doen sommige mensen dit slecht? (zie voorbeeld)

Welke chemicalien durven jullie wel/niet aan?

Daar vallen nog veel meer vragen over te stellen.


Zelf sla ik mijn chemicalien op in de schuur in een plastic doos. Daar zit nog niet echt gevaarlijk spul bij, zoutzuur als gevaarlijkste zo'n beetje. En ja, dat kan veiliger en er ontbreken ook nog veel chemicalien. En natuurlijk ook de standaard-huishoud chemicalien. Die staan in een keukenkastje boven het gasfornuis. Mijn materialen (zoals glaswerk, reageerbuizen en bijv. een veiligheidsbril) staan op mijn slaapkamer, uiteraard zijn die wel allemaal schoon.

Berichten: 3.145

Re: jongen blaast eigen kamer op

Ook hier weer een voorbeeld van maken van explosieven in grotere hoeveelheden. Hoe meer ik van dit soort zaken lees, hoe meer ik genegen ben om te stellen dat je geen explosieven moet gaan maken in meer dan mg-hoeveelheden. Zelf maak ik wel eens pakweg 50 mg van een exotisch explosief goedje, leuk als chemisch curiosum, maar nooit meer dan genoeg om een klein spateltje te vullen en ik bewaar ook nooit iets van dit spul. Werkt het niet goed, jammer dan, toch maar vernietigen. Met 100 mg of minder valt de schade ook wel mee, volgende keer beter. Als je op deze manier er mee om gaat, dan is een mini-explosietje (een leuke PENG) van de zelfde orde als het maken van een mooi gekleurd neerslag of een exotisch uitziend gas.


Dit soort berichten over ongelukken zetten wel de hobbychemie en ik denk zelfs breder, de hele hobbywetenschap, in een kwaad daglicht. Het gaat vaak mis met dit soort gedoe.


Opslag van chemicalien is natuurlijk ook een issue (zoals zuren gescheiden van basen, oxidatoren gescheiden van reductoren) en als particulier moet je geen honderden kilo's aan chemicalien in huis hebben. Je kunt een paar kilo van een oxidator hebben, maar met 100 gram kun je ook al heel veel experimenten doen, zeker als je op mg-schaal werkt. Zelf heb ik best wel veel chemicalien, maar van verreweg de meeste heb ik maar enkele tientallen grammen, en van sommige maar grammen. Hiermee wordt de opslag gelijk ook een stuk minder een echt issue. Maar zelfs met goed opgeslagen chems kun je vervelende dingen krijgen, als je AP e.d. zit te maken op grotere schaal. Zelf heb ik de indruk dat bij ongelukken thuis de opslag nooit echt een issue is geweest, maar vooral de manier waarop er mee wordt geexperimenteerd. De meeste van dat soort k3wls hebben toch maar een beetje in huis, een fles waterstofperoxide, wat zoutzuur en aceton en misschien nog een handvol andere stofjes, that's all...

Berichten: 107

Re: jongen blaast eigen kamer op

Er zijn 2 dingen die ik nog steeds niet begrijp (buiten waarom ze uberhaupt aan explosieven beginnen)


1) Waarom maken die kerels plots zo VEEL explosieven, het is veel veiliger om iets van een 50mg te maken (zoals woelen, maar hij kent er wss iets van, in tegenstelling tot die kerels). Ik denk dat mensen zoals Nobel ook niet zijn begonnen met een hele pot explosief stuff te maken.


2) Waarom ze dat niet buiten doen begrijp ik niet, als ze dan toch met bommetjes willen spelen, dan zorgen ze er beter voor dat de schade niet opvalt. (tenzij ze hun hand kwijtspelen)


Ik hoop dat die prutsers nu wel hun les geleerd hebben.

Berichten: 385

Re: jongen blaast eigen kamer op

Met een grotere hoeveelheid wordt het leuker, maar ook veel gevaarlijker. Dat 2e punt begrijp ik ook niet.

Berichten: 3.145

Re: jongen blaast eigen kamer op

Ik vind het niet leuker worden met grotere hoeveelheden hoor. Ik denk dat het belangrijkste verschil tussen mij en de HE-experimenteerders is, dat ik vooral geinteresseerd ben in chemie (en dan vooral de wat meer exotische dingen) en de HE-jongens meer in het knalwerk. Ik heb er geen problemen mee als mensen werken met HE's, maar waar ik wel problemen mee heb is dat veel figuren werken met HE's, zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.


Nog een opmerking: HE's maken is niet het zelfde als pyrotechniek. Pyrotechniek vind ik mooi, hoewel ik het zelf niet doe vanwege beperkte mogelijkheden. Ik heb er de spullen niet voor en woon in de stad. Zoiets kan mijns inziens alleen op het platteland, ver buiten de bebouwde kom en met een goede opslag buitenshuis. Ik werk met honderden mg van chemicalien, de gemiddelde pyrotechnicus gebruikt al gauw honderden grammen voor een leuk stuk, en dan wordt de opslag wel degelijk een issue, omdat je dan al gauw tientallen kilo's in huis hebt van energetische stoffen.


Een mooie show van goede pyrotechnici mag ik wel graag zien :oops: .

Berichten: 2.337

Re: jongen blaast eigen kamer op

Waarom ze zoveel maken?


Een geut van dit en een geut van dat en klaar. ze gaan geen mespuntje nemen wat dat is niet "cool" :oops: 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: jongen blaast eigen kamer op

Eigenlijk zou elke richting een uurtje chemie in de week moeten hebben. Gewoon om de jonge gasten duidelijk te maken dat sommige stoffen geen speelgoed zijn waar je op je kamer mee kan spelen.

Berichten: 385

Re: jongen blaast eigen kamer op

Goed idee, maar een uurtje in de week is denk ik een beetje te veel van het goede. Liever een speciale dag of ochtend om mensen bewust te maken van het gevaar. Dan heb je gelijk minder ongelukken. :oops:

Berichten: 364

Re: jongen blaast eigen kamer op

Eigenlijk zou elke richting een uurtje chemie in de week moeten hebben. Gewoon om de jonge gasten duidelijk te maken dat sommige stoffen geen speelgoed zijn waar je op je kamer mee kan spelen.
maar dat is het hem juist, die knullen weten wel dat het gevaarlijk is, maar dat maakt het nog cooler juist. Een uurtje les over chemie op iedere school waar ze uitleggen hoe gevaarlijk AP is zou nog veel meer mensen aanzetten het eens te proberen

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: jongen blaast eigen kamer op

Misschien wel, maar ze weten dan tenminste hoe ze het veilig moeten doen.

Berichten: 497

Re: jongen blaast eigen kamer op

Goed idee, maar een uurtje in de week is denk ik een beetje te veel van het goede. Liever een speciale dag of ochtend om mensen bewust te maken van het gevaar. Dan heb je gelijk minder ongelukken. :oops:
Er zijn ook al voorlichtingen over drugs, alcohol, tabak, sex en soa's.

Misschien past dit in het rijtje?

Berichten: 3.145

Re: jongen blaast eigen kamer op

Ach, al die voorlichting, ik geloof er zelf niet zo in. Drugs, foute sex, te veel alcohol drinken, risicogedrag.... Het wordt niet minder door voorlichting. Een bepaalde groep doet het, een andere groep heeft er helemaal geen problemen mee. Wat we nodig hebben is een mentaliteitsverandering. Het zelfde zal ook wel waar zijn voor veel van die k3wls die zo nodig de boel moeten verkloten (hierbij denk ik aan die croftybom maniakken, de figuren die zo nodig een pijpbom moeten maken, etc.). Een keer een goeie schop onder de kont kan wonderen doen bij zulke figuurtjes.


Het probleem is dat dergelijke personen absoluut geen gevoel van verantwoordelijkheid hebben en het verschil tussen gein en ongein niet (meer) kunnen zien.

Berichten: 13

Re: jongen blaast eigen kamer op

woelen schreef:

Het probleem is dat dergelijke personen absoluut geen gevoel van verantwoordelijkheid hebben en het verschil tussen gein en ongein niet (meer) kunnen zien.
Sommigen verliezen hun hoofd erbij, misschien een voorlichting wat nu precies stoer zijn is en niet is.

Reageer