Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Kan een F1 wagen een looping maken?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

gijsberg

    gijsberg


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:25

Mijn profielwerkstuk gaat over of een formule 1 wagen over de kop kan rijden?

kzit in 5Havo

antwoord weet ik al :roll: alleen het opstellen van de rest gaat me allemaal moeilijk af

volgens mij heeft de downforce er weinig mee te maken, want die zorgt puur voor de grip en zodat hij op de grond blijft.
anders zou een achtbaankarretje ook gene looping kunnen maken

je gebruikt hierbij de middelpuntzoekende kracht, dat groter is dan de zwaartekracht.

Fmpz > Fz

bij een posietief getal weet je de minimale snelheid waarme ehij een looping kan maken...
maar ik heb denk ik de formule verkeerd ingevuld want ik kom op 3,2 m/s uit.. dat is dus ong 12 km/u
man dan zou ik zelf een looping kunnen maken rennend!

dus hier klopt iets niet..?
ik wete niet of het aan de straal ligt ofzow..
kan iemand mij helpen?

en mijn praktische opdracht bestaat uit een schaalmodel...
dus het moet ook te maken zijn (of ik koop wat bij de bart smit)

alle hulp/ advies is welkom!!
alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:33

Alles kan over de kop, als de snelheid hoog genoeg is. Ik zie dat je het over downforce hebt, en dan denk ik dat je je opdracht misschien niet goed begrepen hebt. Een fomule 1 wagen heeft namelijk zoveel downforce (wordt zo stevig tegen het wegoppervlak gedrukt) dat deze op (en niet over) zijn kop kan rijden. Dat wil zeggen dat hij tegen het dak van een tunnel kan rijden zonder naar beneden te vallen. Ik zou eerst even navragen of dit met de opdracht bedoelt wordt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#3

StrangeQuark

    StrangeQuark


  • >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:34

Verplaatst naar dit forum omdat het een school opdracht is.

Verder denk ik dat je niet zo makkelijk deze twee dingen kan vergelijken, zowiezo heeft de centrifugale kracht er mee van doen, maar een achtbaan zou ook veel langzamer een looping kunnen maken en zelfs op z'n kop stil kunnen hangen omdat de karretjes vast zitten aan een rail. Verder is de downforce van een formule een wagen wel zo groot dat deze op z'n kop kan rijden als hij maar hard genoeg gaat, dus downforce speelt denk ik zeker mee. Ik geloof dat de uiteindelijke downforce van de auto, 5 keer het gewicht is van de auto zelf, dus dat houd hem makkelijk tegen het plafond.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:34

volgens mij heeft de downforce er weinig mee te maken, want die zorgt puur voor de grip en zodat hij op de grond blijft.


Die downforce kan best goed meehelpen: vliegtuigen kunnenook ondestboven vliegen, en hebben daar niet eens een middelpuntzoeknde kracht voor nodig. Da's 100 % downforce. :roll: Maar goed, laten we die verwaarlozen.

Wat is de straal van je looping, want die is wel nodig. (Voor een hele grote looping, bijvoorbeeld een baan om de aarde, is een veel hogere rotatiesnelheid nodig dan voor een loopje van 30 cm. ........
Zit daar mischien je denkfout? in een klein loopje zou 3,2 m/s best voldoende kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:41

je vergelijking
Fmpz>fz
klopt. dus
mv≤/r>mg
v≤/r>g
dit is de verhouding waar je je aan moet houden.
dan is de looping geen probleem.

voorbeeld:
Hoe hard moet mijn auto gaan als deze door een looping heen moet met een straal van 30 meter:
v≤/r>g
v≤/30>9,81
v≤>30*9,81=29*10
v>17 m/s = 61 Km/u
dus hij moet sneller dan 17m/s gaan op aarde bij een looping met straal van 30 meter.

#6


  • Gast

Geplaatst op 23 november 2005 - 19:44

Ik heb wel eens op tv een programma gezien van F1 gelijkende wagens, die met niet eens zo gek hoge snelheid, denk tussen de 200 en 300km/uur, tegen het dak van een tunnel reden. Enkel op downforce, was echt indrukwekkend om te zien.

#7


  • Gast

Geplaatst op 23 november 2005 - 19:52

effe googlen, bij 100mph komt er een downforce van 1000kg terwijl de wagen slechts 600kg weegt. Kan me toch voorstellen dat je met je snelheid een beetje aan de veilige kant wilt gaan zitten:-)

#8

gijsberg

    gijsberg


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 20:23

hmmzz..
dat downforce zit mij nog steeds dwars...
wat ik hieruit begrijp is dat dmv de downforce de formule 1 wagen juist minder hard hoeft te rijden om die looping te kunnen maken ivm dat hij aan de gron 'geplakt' zit.

mjah zoals je al zei als je downforce ff weglaat..
bedankt voor de hulp allemaal..
morgen heb ik meer antwoorden of meer vragen :roll:

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 20:37

volgens Antoon: als v≤/r>g --> hij maakt de loop
volgens de rest: als Fdown>g : hij maakt om het even wat voor loop.

dus: als v≤/r + Fdown>g : hij maakt de loop.

nou nog een goede formule voor de downforce zien te vinden met als eenheid m/s2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 20:46

dus: als v≤/r + Fdown>g : hij maakt de loop.


Dan wel even netjes opschrijven!

Fmpz + Fdown >= Fz

Fdown is volgens mij alleen empirisch te bepalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 20:57

Ik kan niet anders dan Bart's terechtwijzing nederig accepteren. :roll: Ik vergat in mijn formule nog even de massa weg te delen uit Fdown........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

StrangeQuark

    StrangeQuark


  • >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 22:12

hmmzz..
dat downforce zit mij nog steeds dwars...
wat ik hieruit begrijp is dat dmv de downforce de formule 1 wagen juist minder hard hoeft te rijden om die looping te kunnen maken ivm dat hij aan de gron 'geplakt' zit.

mjah zoals je al zei als je downforce ff weglaat..
bedankt voor de hulp allemaal..
morgen heb ik meer antwoorden of meer vragen :roll:


In principe heb je helemaal gelijk, maar voordat de downforce van een auto een beetje significant mee gaat spelen, moet je de auto vele malen harder laten gaan dan de bijvoorbeeld 17m/s die Antoon voorstelde. (Het is in ieder geval nog niet de dominante factor als je zachtjes rijd). Maar je hebt wel gelijk dat het mee speelt.

Wat zit jou dwars aan de down force?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

#13

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 22:16

Even voor de goed orde.
Wat is de downforce waar we over spreken?
is het de luchtwrijvingskracht die hem tegen het wegdek opduwt?

#14

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 22:18

Uit de topicstart:

volgens mij heeft de downforce er weinig mee te maken, want die zorgt puur voor de grip en zodat hij op de grond blijft.  
anders zou een achtbaankarretje ook gene looping kunnen maken

Ik denk dat TS er moeite mee heeft een downforce naar boven te laten werken.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#15

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 22:33

ah dankje. mijn vermoedde klopt dus.
Dan zal ik het proberen duidelijk te maken met een tekening:
Geplaatste afbeelding
Hier zie je een auto die tegen het plafond(in mijn plaat wegdek genoemd) oprijdt.
Hij valt niet naar naar benden omdat de Fdown hem tegen het plafond opdrukt. zo heft het de zwaartekracht op. en blijft er zelfs een normaal kracht over van het plafond





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures