White Spirit versus terpentine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

White Spirit versus terpentine

Beste mensen,

In modelbouwland is al jaren een discussie gaande omtrent terpentine en white spirit. In Belgie wordt naast terpentine ook white spirit verkocht maar de white spirit die in Belgie verkocht wordt zou anders zijn (bijv. qua geur) dan de white spirit die in Nederland te koop is. Recent is de discussie weer opgelaaid en schrijft 1 van de forumleden oa, ik citeer ;
Wanneer gaan Noord en Zuid toch eens stoppen met die spraakverwarring dat terpentine = white spirit . 

we gaan er nog een burgeroorlog door krijgen 

Het zijn verd*md  twee verschillende chemische stoffen met een verschillende reuk en ook een totaal verschillende chemische formule en bovenal een totaal verschillend gebruiksgebied.

terpentine staat tot white spirit zoals diesel staat tot benzine.   
Volgens mij is dat helemaal niet waar en is terpentine ofwel hetzelfde als white spirit en zit de spraakverwarring voornamelijk in de woorden terpentijn en terpentine.

Elders stond op het forum
White spirit heeft een gehydrogeneerde nafta met laag kook punt van 30-40%

en terpentine heeft een gehydrogeneerde nafta met laag kook punt van 5-10%.
maar ik zou niet weten wat dat concreet wil zeggen.

Aangezien ik 0 chemische kennis heb dacht ik, laat ik het hier eens op het forum gooien want ik ben nu toch wel benieuwd hoe het zit. Wist alleen niet waar deze vraag te stellen dus heb hem hier maar neergezet. Wie helpt mij ?

Alvast bedankt en groet Donja.

Berichten: 2.337

Re: White Spirit versus terpentine

EDit: nu lees ik op wikipedia dat white spirit de engelse benaming is voor terpentine 8-[

Ok we gaan best wachten op advies van mensen die er wat meer vanaf weten. :oops:

((((((((((((

Volgens wikipedia :

terpentine :Terpentine bestaat voornamelijk uit nafta, met bovendien de volgende stoffen:

(nafta : Nafta is een mengsel van koolwaterstoffen, dat ontstaat bij het destilleren van ruwe olie als condensaat bij temperaturen beneden 80°C (lichte nafta, aantal koolstofatomen tot 5) en van circa 80 tot 170 graden Celsius (zware nafta, aantal koolstofatomen 5 tot 10). )

1,2,4-trimethylbenzeen (ca. 4%)

xyleen (ca. 1%)

benzeen (minder dan 0,1%)

White spirit: White spirit is een mengsel van verzadigde alifatische - ketenvormige - en alicyclische - ringvormige - koolwaterstoffen met 7 tot 12 koolstofatomen, en met een maximum gehalte van 25% aan alkyl-aromatische koolwaterstoffen (C7-C12).))))))))))))))))))))))))))))))

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus het lijkt mij dat white spirit een mengsel is van koolwaterstoffen maar met veel cycloalkanen (zoals benzeen) bij.

Terpentine is volgens mij veel minder schadelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: White Spirit versus terpentine

Verf en verf technieken.- Reinigingsmiddelen.

--------------------------------------------------------------------------------

Babelse spraakverwarring.

Dikwijls wordt de naam terpentine gebruikt waar men feitelijk white-spirit mee wordt bedoelt en visa versa. Om die spraak verwarring even uit de wereld te helpen.

Hier het verschil tussen terpentine, terpentijn, white spirit, wasbenzine en aceton.

Terpentijn tegenover terpentine .

Terpentijnolie is ten opzichte van het aardolieproduct terpentine vrij kostbaar. Daarom wordt voor het schoonmaken vankwasten meestal terpentine gebruikt. Terpentijn heeft een groter oplossend vermogen en kan Damarhars oplossen. Vaak wordt beweerd dat terpentijn een sterkere verffilm achterlaat dan terpentine, maar dat lijkt een onbewezen vooroordeel.

Terpentijn en terpentine lijken uiterlijk veel op elkaar, beide zijn het dunne kleurloze vloeistoffen. De geur van terpentijn is echter harsachtig; die van terpentine lijkt wat meer op benzine.

Kunstschilders vinden terpentijn over het algemeen lekker ruiken, maar dat is verraderlijk: in feite is terpentijn giftiger dan terpentine. Er bestaat ook een reukloos terpentijnsubstituut, in wezen niets anders dan terpentine waar de meest schadelijke stoffen uit verwijderd zijn tot het minimum dat nog een effectief oplossend vermogen heeft, dat minder giftig i

Terpentijnolie of terpentine gebruik je voor het verdunnen van olieverf uit tubes. Niet de olieverf die je bij een verfhandel vind.

White spirit is een kleurloze, heldere en niet-visceuze vloeistof met een typische kerosine-achtige geur. Het wordt gebruikt als verdunner of oplosmiddel in verf, vernis, lak, asfaltproducten, als ontvetter en als oplosmiddel bij extractiebewerkingen. Een andere naam voor white spirit is "kunstterpentijn", waarmee aangegeven wordt dat het ongeveer hetzelfde gebruik kent als terpentijn.

White spirit is een mengsel van verzadigde alifatische - ketenvormige - en alicyclische - ringvormige - koolwaterstoffen met 7 tot 12 koolstofatomen, en met een maximum gehalte van 25% aan alkyl-aromatische koolwaterstoffen (C7-C12). De gemiddelde moleculaire massa is ca. 150. Het wordt bekomen als een destillatiefractie van aardolie die een kookpunt heeft tussen ongeveer 140 en 200 °C, waarbij deze fractie eventueel nog een nabewerking ondergaat (bijvoorbeeld zwavelverwijdering). Deze fractie wordt aangeduid als "solvent-nafta" ("white spirit" is in feite een merknaam).

Een analoog product is "Stoddard-solvent", wat omschreven wordt als een kleurloos, geraffineerd petroleumdestillaat dat geen ranzige of onaangename geur heeft en dat kookt in het gebied tussen ongeveer 300°F en 400°F.

Merknamen zijn o.a. Varsol, Exxcol, Hydrosol, Shellsol, Solvesso, White Spirit .

JE kan het dus gebruiken voor het verdunnen van je enamel verf of olieverf uit de verfhandel.

Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en schoonmaken. Het bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen (KWS), met 5 tot 15 koolstofatomen, bijvoorbeeld C7H16.

De naam wasbenzine geeft aan dat er ook mee gewassen kan worden. Het middel is daadwerkelijk gebruikt om kleding mee te wassen. Dit was een gevaarlijk karwei, vanwege de brandbaarheid van wasbenzine.

Wasbenzine is minder schadelijk dan thinner of terpentine. Wasbenzine is ook een verdunner en een reinigingsmiddel. Het wordt ook gebruikt als aanstekerbenzine.

Wasbenzine kan je ook gebruiken als verdunner voor je verf voor de airbrush. het is minder hinderlijk van reuk bij het spuiten.

Thinner is een organisch oplosmiddel voor verven op oliebasis. Het bestaat uit een mengsel van vluchtige organische stoffen, waarvan tolueen of xyleen meestal de voornaamste is (> 50%), met daarnaast o.a. methylisobutylketon, isopropylalcohol, aceton, isobutylalcohol en butanon. De exacte samenstelling wisselt met de fabrikant.
Bron: http://users.pandora.be/beagle-one/NL/tekst/verf/verf03.htm

Berichten: 364

Re: White Spirit versus terpentine

ik heb heir een prijslijst van een bedrijf die wat chemische stoffen verkoopt en daar staan bij de solventen White Spirit EN Terpentijn, deze laatste ietwat meer geprijsd. dus ik zou denken dat dit andere stoffen zijn

Reageer