synthese ammoniumchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 385

synthese ammoniumchloride

Zoals de titel al zegt, gaat dit over ammoniumchloride. Het rare was, dat na het indampen de ammoniumchloride niet helemaal wit was, maar ook geelig. Toen heb ik nog verder verwarmd om te kijken of het poeder toch nog wit werd. Het werd ook nog een beetje bruin. Er kwam ook nog witte damp vanaf, wat waarschijnlijk ammoniumchloride is geweest. Ik heb iets van 10% zoutzuur uit de bouwmarkt gebruikt en gewone huishoudammonia (stond geen percentage op). De hoeveelheden zijn dus niet echt afgemeten. Eigenlijk wil ik gewoon wit poeder, zoals hoort. Dus waar komen die kleuren vandaan en hoe kom ik ervanaf?

Berichten: 497

Re: synthese ammoniumchloride

Als je 10% zoutzuur van de bouwmarkt hebt gehaald, is de kans groot dat je troep met Fe(III) erin hebt gekocht.

Met chloride-ionen complexeert dit zich felgeel.

Berichten: 385

Re: synthese ammoniumchloride

Waar haal je dan beter zoutzuur?

Berichten: 3.145

Re: synthese ammoniumchloride

Kijk eens bij de Welkoop of Hornbach. Daar verkopen ze je jerrycans van 5 liter, 30% HCl en kleurloos (ca. EUR 10, dus EUR 2 per liter). Voor jouw experiment verdun je dat, 1 deel zoutzuur met 2 delen gedestilleerd water en dan ga je verder zoals je in je vorige experiment gedaan hebt.

Het zoutzuur van de Gamma in die halve liter flesjes was altijd kleurloos, maar sinds een paar maand is dat spul geel. Dat is ook het geval bij andere bouwmarkten. Sindsdien maar gebruik maken van die jerrycans. Wel iets duurder in initiele aanschaf, maar uiteindelijk goedkoper. Je betaalt per liter minder, en het is ook nog eens 3x zo geconcentreerd.

Berichten: 385

Re: synthese ammoniumchloride

Dan ga ik maar eens bij de welkoop kijken voor zo'n jerrycan. Nu heb ik nog wel vervuild salmiak, wat misschien nog zuiverder te krijgen is. Ik heb op het laatst ook witte dampen gezien, wat ammoniumchloride was. Dit komt omdat ammoniumchloride bij 350 graden ontleedt in zoutzuur en ammoniak, maar dat wordt dan ook weer gelijk NH4Cl. Daardoor komt het gevormde ammoniumcloride wel als damp vrij. Ik dacht eraan om dat dan weer op te vangen, zodat er uiteindelijk zuiver ammoniumchloride is. Is dit te doen & komt er dan geen troep mee?

Ook zijn er bij het resultaat niet alleen gelige korrels, maar ook lichtbriune. Waardoor komen die er?

Berichten: 385

Re: synthese ammoniumchloride

Het verbaasd mij een beetje dat er geen antwoordt komt. Daarom nog maar een aandacht-vestigend berichtje.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: synthese ammoniumchloride

Dat is volgens mij roest. Daarbij is antwoord in jouw zin geen werkwoord dus gewoon met d op het eind.

Berichten: 387

Re: synthese ammoniumchloride

'Troep' is een beetje een vaag begrip. Ik neem aan dat als je het doet, en er blijft een mooi wit poeder over, dat je succes hebt. Als er roest door zit, dan kan je de ammonium chloride oplossen en de rest laten bezinken en/of filtreren. Ik neem aan dat het het makkelijkste is om gewoon helder zoutzuur te kopen.

Berichten: 3.145

Re: synthese ammoniumchloride

Het verbaasd mij een beetje dat er geen antwoordt komt. Daarom nog maar een aandacht-vestigend berichtje.
Dat gele zoutzuut bevat veelal ijzer(III) ionen, maar er kunnen ook organische verontreinigingen in zitten. Dat bruine spul zal dus wel een ijzerhoudend iets zijn (basisch ijzer(III) chloride), en/of organisch residu. Ik denk dat het woord 'troep' aardig goed weer geeft wat het is.

Nogmaals, gooi al die gele/bruine rommel gewoon weg en begin opnieuw met schone uitgangsstoffen. Ammonium chloride is niet interessant genoeg en kostbaar genoeg om daar veel tijd, moeite en kosten in te steken. Gewoon opnieuw beginnen....

Reageer