Polyfunctionele naamgeving

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 107

Polyfunctionele naamgeving

Ik heb problemen met het vinden van een site over polyfunctionele verbindingen. Weet iemand misschien een goeie site? Vooral de naamgeving en de eigenschappen zijn belangrijk. (via google vond ik niets en op het chemieforum zelf kon ik ook niets vinden)

Extra vraagje: ergens in een vraag staat 1,6-hexaandizuur vermeldt, ik dacht dat hex duidde op 6 koolstof atomen in het totaal en dat daarom de structuur de volgende is: HOOC-(CH2)4-COOH

Maar de oplossing geeft als structuur: HOOC-(CH2)6-COOH, daar lijkt het alsof hex- duidt op de koolstofatomen die niet in de carboxylgroepen zitten. Ik vind dit raar omdat bij gewone naamgeving bv: Methaanzuur HCOOH is waar meth- duidt op 1 koolstof atoom in het geheel. Kan iemand dit mss uitleggen?

Alvast bedankt

Berichten: 364

Re: Polyfunctionele naamgeving

wel

als men de term hexaandizuur of hexaanzuur gebruikt slaat dit op het TOTAAL aantal koolstofatomen. Hexaanzuur heeft dus C5H11 COOH.

Als men echter de naamgeving Hexaancarbonzuur gebruikt dan staat dit voor C6H13 COOH

dus met andere woorden:

uitgang -zuur: slaat op het totaal aantal koolstofatomen

-carbonzuur: slaat op het aantal koolstofatomen zonder die van de COOH-groep

Berichten: 107

Re: Polyfunctionele naamgeving

Ok, ik ben er dus achtergekomen dat het boek fout was. Ergens op internet heb ik het volgende gevonden voor de bereiding van Nylon-66: 1,6-hexaandizuur of 1,4-butaandicarbonzuur.

De door het boek getekende stof zou 1,8-octaandizuur of 1,6hexaandicarbonzuur zijn. Wss hebben de makers van het boek het door elkaar gehaald en van 1,6-hexaandizuur 1,6-hexaandicarbonzuur gemaakt.

Merci voor de hulp.

In verband met de naamgeving: moet je daar gewoon een eindgroep selecteren (bv bij een aminozuur de carboxylgroep) en dan alle andere groepen (in alfabetische volgorde) als substituenten kiezen? Ik heb geprobeerd in al die namen een systematiek te vinden, en dit lijkt me het systeem te zijn.


Berichten: 107

Re: Polyfunctionele naamgeving

Bedankt voor de link, hiermee moet het zeker lukken :oops:

Reageer