Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 218

Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Hoi allen,

Momenteel ben ik een artikel aan het schrijven over het geleidende polymeer Polyacetylene. Waarin in het jaar 2000 de nobelprijs door Alan J. Heeger, Alan G. MacDiarmid and Hideki Shirakawa.

Nu wil ik ook een stukje schrijven over de formatie de Enthalpy (ΔH) die nodig is om Polyacetylene via een titanimium Ziegler Natta-catalyst the synthetiseren. :oops:

Ik kom er echter niet uit.....

Om een HCΞCH bond the breken heb je 231 Kcal of 966 kJ/mol nodig. Echter, veel verder kom ik niet.

Ik zou graag na een volledige Enthalpy van deze reactie willen uitwerken, met mogelijk een formatie-grafiekje.

Wie kan mij verder helpen?

Bij voorbaat dank,

Luuk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Nu moet je de ΔfH0 van polyacetyleen weten en dit terugrekenen naar 1 mol acetyleen.

Dit kan het beste in een zogeheten bom-calorimeter.

Nu kun je jou gegeven in kJ/mol hiervan aftrekken en zo heb je de theoretisch benodigde enthalpieverandering berekend :oops:

Berichten: 218

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

FsWd schreef: Nu moet je de ΔfH0 van polyacetyleen weten en dit terugrekenen naar 1 mol acetyleen.

Dit kan het beste in een zogeheten bom-calorimeter.

Nu kun je jou gegeven in kJ/mol hiervan aftrekken en zo heb je de theoretisch benodigde enthalpieverandering berekend :oops:
Sounds logical, maar na wat googlen heb ik deze eigelijk niet kunnen vinden. Misschien een tip waar deze formatie enthaly wel te vinden is?

Groetjes

Berichten: 677

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Standaard vormingsenthalpiën ΔfH° van kleine moleculen vind je o.a. in het "Handbook of Chemistry and Physics". Met bepaalde programma's kan je dat ook (benaderend) berekenen. (Ik heb een rekenblad om dat te doen).

Voor polymeren vind je dergelijke data in het "Polymer Handbook" van Immergut en Brandrup. Dit boek vind je wel in een universiteitsbibliotheek. Als alternatief kan je dat ook berekenen, maar bedenk wel dat berekende waarden minder nauwkeurig zijn. (Overigens is een onnaukeurige waarde beter dan helemaal geen waarde)

Edit: foutje verbeterd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Er zijn verschillende manieren om reactie-enthalpie uit te rekenen, en er worden er in dit topic twee door elkaar gehaald.

Je kunt van alle stoffen die betrokken zijn bij een reactie de vormingsenthalpie opzoeken (let op de aggregatietoestand), en die op de juiste manier optellen en aftrekken.

Een alternatieve, benaderde, methode is typische waarden voor alle verbroken en gemaakte bindingen op te zoeken.

In dit geval wordt er inderdaad een driedubbele C-C binding gebroken. Welke bindingen worden er gemaakt?

Berichten: 218

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

rwwh schreef: Er zijn verschillende manieren om reactie-enthalpie uit te rekenen, en er worden er in dit topic twee door elkaar gehaald.

Je kunt van alle stoffen die betrokken zijn bij een reactie de vormingsenthalpie opzoeken (let op de aggregatietoestand), en die op de juiste manier optellen en aftrekken.

Een alternatieve, benaderde, methode is typische waarden voor alle verbroken en gemaakte bindingen op te zoeken.

In dit geval wordt er inderdaad een driedubbele C-C binding gebroken. Welke bindingen worden er gemaakt?
Hoi hoi,

Even denken:

Bij de vorming van polyacetylene doormiddel van een natta-zeiger catalyst wordt eerst de vacante positie binnen het ti-catalist molecuul 1 л-binding gebroken. Polyacetylene gaat dus terug van een '3-dubbelgebonden staat', naar een '2-gebonden staat'. Waarbij de л-binding wordt 'omgezet' in een σ-binding met een c-atoom van polyactylene, waarbij de gevormde binding wordt vervangen door een σ-binding met een c-atoom van een ander acetylene-molecuul.

Misschien een beetje krom gezegd, maar samengevat denk ik dat de volgende bindingen worden afgebroken:

л-binding van een 'driedubbele л binding.

Een σ-binding tussen 2 c-atomen.

Gevormd wordt:

σ-binding tussen 2 c-atomen

Dus netto wordt alleen de л-binding gebroken?

Misschien allemaal een beetje krom geschreven, maar ik praat over het mechanisme op bron: http://wps.prenhall.com/wps/media/objects/....ppt#284,30,Dia 30

Bij voorbaat dank,

Luuk

Berichten: 677

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Voor alle duidelijkheid: polyacetyleen heeft de volgende repeteereenheid:

-(CH=CH-)n

(Het si de bedoeling dat de configuratie rond de dubbele binding trans is. Het polymeer heeft dan halfgeleider eigenschappen.

De synthese acetyleen kan als volgt worden voorgesteld:

n H-C≡C-H --> -(CH=CH-)n

Bij deze reactie wordt in acetyleen dus 1 σ en 2 л bindingen gebroken. In het polymeer worden er 2 σ en één л binding gevormd.

Deze reactie kan op deze manier overingens niet uitgevoerd worden.

edit: synthesereactie van polyacetyleen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

Als je een tabel hebt van standaard bindingsenthalpieën, dan zul je daarin moeten opzoeken een driedubbele binding tussen koolstofatomen (die wordt verbroken), een dubbele (die komt ervoor in de plaats) en een enkele (die wordt nieuw gevormd).

De dubbele bindingen in polyacetyleen zijn natuurlijk wel geconjugeerd, dus ik verwacht niet dat deze manier van rekenen met losse bindingstypen heel nauwkeurig is. Misschien dat er wel een geschikt geconjugeerd type in je tabel voorkomt.

Berichten: 218

Re: Enthalpy of the synthesis of Polyacetylene

hoi allen,

Bedankt voor jullie reactie! Ik denk dat ik hier wel wat mee kan Afbeelding

Zoals ze in Australië zouden zeggen:

Cheers mate!Afbeelding

Luuk

Reageer