Quinine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Quinine

Ik heb een vragen van iemand uit de java over isolatie van quinine uit de bast.

uit de mail:
Op dit moment wordt uit de kinine bast ongeveer 70% van het content gewonnen door de bast te drenken in dieselolie

Deze dieselolie laten ze uitdruipen. Waarschijnlijk door distilatie wordt dan de kinine er uit gewonnen.

Wat gebeurt er wanneer we quinine bast verhitten tot het kookpunt van 250 grd. Blijft de alkaloid stabiel of breekt het af?
Kan iemand informatie verschaffen over de fysische eigenschappen van quinine zoals oplosbaarheid in diverse oplosmiddelen, thermische stabiliteit ed?

Berichten: 740

Re: Quinine

Hier staat toch wel het een en ander, als het niet genoeg is, zoek dan verder onder de referenties.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quinine

Re: Quinine

Ik had dit al nagekeken en ook vele andere verwijzingen maar veel verder dan het smeltpunt, oplosbaar in alcohol en ether, weinig oplosbaar in water kwam ik niet en ook geen informatie over de extractie zelf. Als iemand toch nog over informatie mocht beschikken dan kun je me er nog steeds goed mee helpen.

Berichten: 387

Re: Quinine

Extractie procedure : Schwyzer, Die Fabrikation der Alkaloide(Berlin, 1927) -- Vetter in Emil Barell Festschrift (Basel, 1936) pag 541 -- Jucker,Stoll, in Ullmann's Enzyklopadie der technischen Chemie 3, pag 213-218 (1953)

A standardized method for the assay of quinine in cinchona bark named 'Brussels 1949' is published in the journal De Belgische Chemische Industrie (Ind. Chim. Belge.) nr 15 pag 328-338 (1950)

Ik heb alleen deze referenties, zelf even zoeken, misschien helpt het je op weg.

1 gram lost op in 1.2 ml chloroform, 20 ml glycerol, 0.8 ml alcohol, 80 ml benzeen, 18 ml benzeen 500C.

anhydrous at 1250C.

M.v.G. G.i.B.

Reageer