sterkte dubble binding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

sterkte dubble binding

Voor een reactie wil ik graag weten of er enorm verschil zal zijn tussen een dubbele binding van een alkeen ammonium (N+H3/SUB] CH2CH2=CH2) of een allylbromide (3 broomprop-1-een).

Ik weet het echt niet, kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sterkte dubble binding

steefjuh18 schreef: Voor een reactie wil ik graag weten of er enorm verschil zal zijn tussen een dubbele binding van een alkeen ammonium (N+H3 CH2CH2=CH2) of een allylbromide (3 broomprop-1-een).

Ik weet het echt niet, kan iemand me helpen?
Sorry, even je subscript gerepareerd, dit maakt het voor mij beter leesbaar.

Je vraagt het verschil tussen N+H3 CH2CH=CH2 en Br-CH2-CH=CH2

1) Je zit in beide gevallen met een primaire dubbele binding

2) Je substituent zit 1 plaats verwijderd van deze dubbele binding. Wat gebeurt er in het algemeen wanneer een primaire binding reageert?

Berichten: 45

Re: sterkte dubble binding

ja klopt.

ik wil daar een thiol aan proberen te hangen (dubbele binding openen) maar kan niets vinden over zo'n koppeling aan een ammonium analoog.

wel over die andere, maar vroeg me af of er iets 'specialers' zat aan het positieve atoom

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sterkte dubble binding

Nou in het broomgeval zal je een carbokation op de secundaire positie krijgen. In het ammoniumgeval ook, maar als het goed is is dat een zout met een of ander anion (zoals een halogeen).

Dat halogeen kan roet in het eten gooien als dat ineens gaat adderen in plaats van je thiol.

Wat je zou kunnen doen is:

- uitvogelen om welk anion het gaat

- een base erbij knikkeren

- je nu ongeladen component met een geschikt oplosmiddel verwijderen

- je gewenste reactie uitvoeren

- met een geschikt verdund zuur (HCl als het anion Cl- was) weer protoneren tot het ammonium

- de zaak voorzichtig indampen

Reageer