zelf drank stoken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

zelf drank stoken

dames, heren,

Ik loop al een tijdje rond met het idee om eens wat te gaan experimenteren met het zelf stoken van (sterke) drank. Ik weet dat het in scandinavische landen vrij gebruikelijk is dat zelf te doen, en ik wil eens kijken of er acceptabele resultaten te behalen zijn. Ik heb met name vragen over het destilleerproces. Het is me inmiddels zo'n beetje duidelijk wat ik ervoor nodig heb, maar waar koop ik in vredesnaam een destilleerkolf of -kolom en statieven? Hoe meet ik het alcoholpercentage etc etc. En ook natuurlijk: Is het toegestaan? Ik kan me voorstellen dat de staat het niet leuk vind accijnzen mis te lopen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zelf drank stoken

Kijk eens op ebay onder alambic.

Of in de winkel:

http://www.brouwland.com/setframes/?l=&to=...%3D567&shwlnk=0

Let wel op hè met methanol.

Alcohol meet je met een densimeter of areometer.

Op dezelfde wijze als dat je de conditie van je accuzuur weegt.

Berichten: 60

Re: zelf drank stoken

ik dacht dat alleen gebrouwen dranken (bier en wijn) mochten en niet de gedestilleerde dranken.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zelf drank stoken

Klopt, het is illegaal als je het niet aangeeft bij de douane.

Nog een leuke site:

http://home.zonnet.nl/nvvoorst/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zelf drank stoken

Ik ben ook weleens bezig geweest om sterke drank te stoken. Wat ik toen begreep is dat niemand moeilijk doet als je een paar liter stookt voor eigen gebruik. Je moet er wel voor zorgen dat ´niemand het te weten komt´ door bijv. de alcohollucht.

Overigens maak ik zelf nogal eens wijn en dan ruikt het in het hele huis naar alcohol en gist...

Berichten: 6

Re: zelf drank stoken

dank voor de reakties. Ik maak me geen zorgen over de alcohollucht, ik kan mijn schuurtje goed afsluiten, en mijn wietplantjes overstemmen de alcohollucht wel.

Ik zit nog met wat praktische vragen, zoals: hoe lang moet ik destilleren, hoe heet, en is de voorloop inderdaad giftig? Dat soort dingen dus. Ik zou graag eens van gedachten wisselen met iemand die hier daadwerkelijk ervaring mee heeft.

Berichten: 70

Re: zelf drank stoken

Hopelijk kan je hier wat mee:

- thuis alcohol stoken en bier/wijn brouwen zijn principieel verboden, maar zolang het over kleine hoeveelheden gaat (voor eigen gebruik) wordt het gedoogd

- om alcohol te stoken kan je best uitgaan van suikerwater: dan kan je geen methanol krijgen

- 1 kg suiker geeft ongeveer 1/2 kg alcohol

- je kan met speciale gistsoorten tot max 15% alcohol in oplossing krijgen: dus moet je vertekken van 30% suiker. Praktisch zou ik 25% nemen en gewone bier- of wijngist gebruiken

- de juiste kooktemperatuur van ethanol ken ik niet uit het hoofd, maar daar moet gemakkelijk aan te komen zijn. Je meet de temperatuur bovenaan in je fractionneerkolom

- de voor- en naloop gooi je weg: die bevatten hogere alcoholen, aldehyden en allerlei "koppijn" spul (dus die fracties die overkomen bij een temperatuur verschillend van het kookpunt van ethanol)

- je werkt in 2 stappen: bij de eerste destillatie mag je fors verwarmen: je bekomt dan een destillaat dat ca 40% ethanol bevat: het ruikt nog sterk naar gist

- dit destillaat haal je een 2de keer over. Om de geur kwijt te raken voeg je in de kookketel wat aktief kool bij. Je destilleert een stuk rustiger en bekomt dan ca 90 - 95% ethanol (azeotroop = 96%)

- als je absolute ethanol wil bekomen (biobrandstof), doe je een derde destillatie en voeg je ongebluste kalk (CaO) bij in je kookketel

Proost

Berichten: 6

Re: zelf drank stoken

topforum dit!

Dank voor de reakties allemaal.. aanvullingen zijn altijd welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zelf drank stoken

Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.

Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis.

Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie.

Dat van die wietplantjes was een hele grappige opmerking bytheway!!

Berichten: 2.746

Re: zelf drank stoken

als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum

als je ervaring krijgt, zal je drank een stuk beter zijn dan de commerciele drank

en begin met te lezen over dit onderwerp, voor je eraan begint, er is genoeg te vinden op het internet voor een paar weken leesplezier.

veel plezier (leuke hobby)

Berichten: 107

Re: zelf drank stoken

ik dacht dat alleen gebrouwen dranken (bier en wijn) mochten en niet de gedestilleerde dranken.
Idd, in mijn biologieboek staat hoe je appelwijn moet maken, dus dat zal dan wel niet al te illegaal zijn. Tenzij je het commercieel doet en in het zwart gaat verkopen.

Vanaf dat je begint te destilleren moet je echt wel opletten. Hoe alcoholdestillatie exact in z'n werk gaat weet ik niet. Ikzelf zou wel ooit eens dat willen doen maar opdrinken heb ik zeker geen zin in. 8-[ Tenzij men 100% zeker kan testen dat er geen methanol, ... in zit. Een schoolkameraad van m'n vader is door methanolvergiftiging blind geworden :oops:

Berichten: 385

Re: zelf drank stoken

Stel je gaat uit van suiker...

- Heb je dan geen giftige zooi erin?

- Is er dan ook een manier om het overtollige suiker eruit te halen, zodat je water met zoveel % alcohol overhoudt? Hierbij denk ik aan temperatuurverlaging.

Berichten: 6

Re: zelf drank stoken

Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.
Ik was op mijn werk, dus ik had geen tijd de link uitgebreid door te lezen. De credits gaan naar jou idd:)
Echtepino schreef:Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis.

Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie.
Dat doe ik nu dus.. o.a. op dit forum:)

Berichten: 6

Re: zelf drank stoken

als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
Best link so far, Thx!

Berichten: 2.746

Re: zelf drank stoken

Kerckhof schreef:als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
Best link so far, Thx!
geloof me, je zal niets beters (uitgebreiders) vinden :oops:

heb je je al geregistreerd op dat forum?

Reageer