[scheikunde] biochemie: koolhydraten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] biochemie: koolhydraten

Hoi

We moeten het aantal mol reducerend suiker per minuut berekenen van een proef, maar we hebben eigelijk alleen de transmissie en/of absorptie gegeven van de colorimeter (meet lichtdoorlaatbaarheid).

Ze spreken van mbv de positieve en negatieve controle kwantitatief te berekenen hoeveel mol reducerend suiker er per minuut in de zure hydrolyse ontstaat tussern 0 en 1 minuut, tussen 1en 2 minuten, en tussen 2 en 3 minuten, wat bedoelen ze daarmee?

Hoe moet je daaraan beginnen (of is er te weinig info)

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Ik denk dat je in je som nog iets anders hebt gekregen.

Zoals bij bijna elke opgave is de eerste aanbeveling: schrijf een reactievergelijking op.

In dit geval komt daarna: waar komt de kleur vandaan? En hoeveel kleur?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

De hoeveelheid kleur weet je aan de hand van je transcriptie en je absorptie, dus hoeveelheid licht dat doorgelaten wordt, hangt af van in hoeverre je kleurstof opgenomen werd in je stof.

Een reactievergelijking is er niet echt.

Ik zal wat meer in detail treden. Het gaat over 6 proefbuizen, de 1e 2ml water, de 2e bevat 1ml H2O en 1 ml glucose 0.1g/l, de 3e bevat 1ml H2O en 1ml saccharose 0.1g/l, de 4, 5e en 6e bevatten 1ml 0.05 N HCl en 1ml saccharose 0.1g/l. Het verschil is dat 4e buis 1 min in kokend water wordt gezet, buis 5 2 min en buis 6 3 min.

Daarna worden ze afgekoeld in koud water. Dan in alle buizen 2ml alkalisch CU2+ reagens toegevoegd.

Alles 10 min in kokend bad, en dan weer 2 à 3 min in koud water laten afkoelen.

Verder nog 2ml fosfomolybdotungstaatreagens (de blauwe kleur) bij allemaal, en vervolgens met water aanlengen tot 25ml en schudden.

Dan meten in colorimeter (dus lichtdoorlaatbaarheid).

Dus een reactievergelijking?

Hetgeen ik al heb, aangezien je het aantal mol reducerend suiker per minuut moet bepalen is de molaire massa van glucose en het aantal mol suiker in 1 ml (aangezien je steeds 1 ml ervan toevoegd), saccharose is veronderstel ik ook C6H12O6?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Wat is transcriptie? Bedoel je niet "transmissie?"

Wat gebeurt er in het kokende water? Vindt daar geen reactie plaats waarvan je een vergelijking kunt geven?

Een 'reagens' voor kleur geeft alleen kleur als een bepaalde stof aanwezig is. Welke stof toont de blauwe kleur hier aan?

Saccharose is niet C6H12O6. Saccharose op Wikipedia

Zou je ook sub- en superscript willen gebruiken? Het is niet moeilijk, en maakt je tekst een stuk leesbaarder.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Ik bedoelde inderdaad de traansmissie die je meet, en die je dan kan berekenen naar de absorptie.

Verder nog 2ml fosfomolybdotungstaatreagens (de blauwe kleur) bij allemaal, en vervolgens met water aanlengen tot 25ml en schudden.

Had ik in men vorige post geschreven, vandaar komt dus die blauwe kleur.

HEt gaat om een zure hydrolyse, maar ik betwijfel of ik echt een reactievergelijking ervan kan gaan opstellen, het draait vooral om de waarneming en het kwantitatief berekenen van het aantal mol gereduceerd suiker.

Dus ik veronderstel dan dat je de massa, molaire massa en zo aantal mol gaat bepalen, dus van saccharose (aangezien dat in buis 3, 4, 5 en 6 werd toegevoegd, en wat we moeten berekenen is pas te zien vanaf buis 4, die 1 min moet koken enz).

Dus heb ik het verschil in absortpie genomen tussen buis 3 en buis 4, en dat vermenigvuldigt met het aantal mol/ml (aangezien er in elke buis 1ml sucrose zit).

Zelfde voor verschil tussen buis 4 en 5, en voor buis 5 en 6.

Heb überhaupt geen idee of het klopt, maar is het enige dat me te binnen schiet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Tja, de eenheden zijn dan een beetje raar, maar inderdaad is het verschil in absorptie een maat voor de concentratie. Omrekenen van absorptie naar mol/l zou je moeten doen met een oplossing waarvan je weet hoeveel reducerende suiker erin zit: een zogenaamde standaard. Hoe zou je dat kunnen doen, denk je?

Overigens denk ik wel degelijk dat je tenminste een idee moet hebben voor wat "zure hydrolyse", of gewoon "hydrolyse" van suiker inhoudt. Wat wordt daarbij gevormd? Is tafelsuiker een reducerende suiker?

Berichten: 274

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Raar dat je een kleur ziet, daar saccharose geen reducerende suiker is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Raar dat je een kleur ziet, daar saccharose geen reducerende suiker is.
He, spelbreker..... Dus het is niet de sacharose die een blauwe kleur geeft. Welke buizen geven wel een blauwe kleur?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Als het inderdaad geen reducerend suiker is, dan snap ik al helemaal het nut niet van de proef die we hebben moeten doen en waarom we die dan moeten gaan berekenen.

Is glucose dan wel een reducerend suiker?

Hoewel je die in de laatste buizen voor de berekeningen totaal niet toevoegd (er wordt maar aan 1 buis glucose toegevoegd)

Alles gaf een blauwe kleur, behalve het water

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Ik krijg het gevoel dat je helemaal geen voorbereiding voor de proef hebt gedaan, en dat chemieforum.nl je enige bron van informatie is. Op die manier leer je niets!

Ja, goed geraden: glucose is wel reducerend, en saccharose niet. Je meet dus met je blauwkleuring hoeveel saccharose er is ontleed.

Maar pas op: Er wordt bij de ontleding van suiker ook fructose gevormd.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Reducing_sugar

Edit: een oplossing van suiker mag dus niet blauw kleuren.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] biochemie: koolhydraten

Het werd nochtans allemaal blauw, en onze cursus gaat over bicohemie, niet over chemie, dus de voorbereiding is wel degelijk gebeurd, enkel staat er amper informatie over in zeker niet over de proef zelf. Enkel hoe een paar reacties moeten gebeuren met een voorbeeld.

'Blaming the victim', hoe reëel...

En sucrose is dan het reducerend suiker, waarom moet je het dan gaan bepalen met de buizen waar enkel saccharose en stikstof inzit?

nog eens alles werd blauw, op het water na

en dat op die manier leer je niks is ook niet zo.

Stael dat ik e niet had voorbereid, of gewoon wat in het boek stond had ik dit al allemaal niet geweten, dus zo leer je niks?

Reageer