1,6-hexaandiamine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

1,6-hexaandiamine

Hallo

heeft er iemand ervaring met de stof 1,6-hexaandiamine? Ik zou graag nylon maken en maak hiervoor gebruik van de stof 1,6-hexaandiamine. Nu heb ik hiervan een stof maar deze stof is volledig gekristalliseerd aaneen. Is het de bedoeling hier stukjes af te schrapen en zo tot de benodigde hoeveelheid te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 1,6-hexaandiamine

Je kan ook het hele kristal erin gooien, maar dan zit je (met een relatief makkelijk te verwijderen) hele grote overmaat. Dus ja, spatel, handschoenen aan en er stukjes afbikken.

Berichten: 6

Re: 1,6-hexaandiamine

je kunt het beter smelten, en dan een bepaalde hoeveelheid vloeistof afwegen of pipetteren. De reaktiviteit is dan ook veel hoger dan van de vaste stof. Let wel op, gesmolten amines zijn etsend voor de huid. Wat wil je trouwens als zuur gebruiken? Voor nylon 66 heb je het zuurchloride van adipine zuur nodig, ook een vaste stof, moet ook gesmolten worden. Is ook etsend en geeft met waterdamp zoutzuurdampen af, dus ook hier opletten

Berichten: 857

Re: 1,6-hexaandiamine

ik heb ook nylon gemaakt en de amine hebben we vloeibaar gemaakt door de pot onder heet water te houden.

EDIT:

Het smeltpunt is immers 38-41 graden celcius (acros.be)

Berichten: 364

Re: 1,6-hexaandiamine

grensvlakpolymerisatie is toch veel leuker en gemakkelijker? maar ik denk dat je dan idd zuurchloriden gaat nodig hebben omdat de reactie anders serieus traag gaat

Berichten: 3

Re: 1,6-hexaandiamine

Bedankt alvast voor de antwoorden. Ik zal het proberen te smelten. Het is inderdaad de bedoeling om nylon te maken. Klopt het dat dit dan moet opgeslot worden in NaOH of is het beter Na2CO3·10 H2O te gebruiken om het zuur in op te lossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 1,6-hexaandiamine

Ehm, beide zijn zouten hoor. Maar je zal in ieder geval wel iets van een katalysator nodig hebben. Ik zou wel voor de sterke base of een sterk zuur gaan, mocht je geen beschikking hebben over de zuurchlorides (dit is in wezen gewoon een zuurgroep, maar met een -Cl op de plaats van de -OH)

Berichten: 3

Re: 1,6-hexaandiamine

waarom moet de hexaanlaag onderaan bij het maken van nylon?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 1,6-hexaandiamine

Onder wat?

Berichten: 857

Re: 1,6-hexaandiamine

waarom moet de hexaanlaag onderaan bij het maken van nylon?
Je bedoelt de hexaandiamine toch?

Kijk eens naar de dichtheden van beide stoffen. Als je deze 2 stoffen bij elkaar zo voegen en er zou geen reactie plaatsvinden, welke ligt dan bovenop en welke onder?

Beantwoord deze vraag je zal denk ik zelf tot de juiste conclusie komen.

(er vind wel reactie plaats maar wat ALS dit niet zo zou zijn)

Reageer