Springen naar inhoud

[Scheikunde] Isopropanol

• Log in om te kunnen reageren

freud

freud

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:53

Bij een bedrijfbezoek leerden we ivm met slechte koudstart en corrosie van de motor en zo, oorzaak van die zaken is water die in de tank zit maar niet wegraakt. Vandaar een product waar isopropanol in verwerkt zit: dit heeft zowel een polaire als een apolaire kant en kan dus en een brandstof en water binden (te vergelijken met zeep als je je handen reinigt).

Mijn vraag is nu, hoe dat eigenlijk juist zit met die polaire en apolaire kant bij isopropanol: welk een is polair en welk een is apolair? Een figuur van isopropanol vind je op http://zenstoves.net/Stoves.htm

Edit Mod(StrangeQuark): Ik heb even het plaatje er ook los bij gezet dat je niet zo lang hoeft te zoeken op de site.
Geplaatste afbeelding

Dankje!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 17:01

Op dit plaatje is de rechterkant polair, door de OH-groep, en de linkerkant apolair....in een 3-d conformatie ziet het er echter iets anders uit, maar de polaire kant is de zijde met de OH-groep erin.
Appareo decet nihil munditia?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 17:02

Ik zou zeggen dat de zuurstof door haar grotere kern de electronen harder naar zich toe trekt dan de waterstof, en dat daardoor het waterstof een klein beetje positiever is geladen. Dus in het midden de C-O-H zal polair zijn, en de CH3 kanten zullen a-polair zijn.

Maar het is een tijd geleden voor me, dus ik kan het fout hebben.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 21:00

De O-H is inderdaad de polaire groep.
Polair is hetzelfde als hydrofiel (waterliefend).
En wat is er nou hydrofieler of polairder dan water zelf?

Structuur water: H-O-H
Dus twee keer zo'n polaire groep.
De O-H groepen vormen zogenoemde waterstof bruggen met elkaar en houden elkaar dus vast.
Dit is ook de reden dat water vloeibaar kan zijn bij kamer temperatuur.
Bijna alle moleculen net zo groot, of zelfs groter, dan water zijn gassen.
Maar omdat deze waterstofstof bruggen de moleculen bij elkaar houden is water vloeibaar.

freud

freud

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 20:02

Hartelijk dank voor de uitleg :roll: Kheb ze goed kunnen gebruiken

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 03:48

Kun je niet beter zeggen dat iso-propanol gewoon een matige polariteit heeft? Om eerlijk te zijn lijkt het molecuul me niet groot genoeg om van een polair en apolaire kant te spreken..

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2005 - 15:21

Kun je niet beter zeggen dat iso-propanol gewoon een matige polariteit heeft?  Om eerlijk te zijn lijkt het molecuul me niet groot genoeg om van een polair en apolaire kant te spreken..

Juist wel! Bij hogere alcoholen wordt het apolaire deel zo groot dat je dergelijke stoffen (bijvoorbeeld cetylalcohol = een C16 alcohol) als vrijwel volledig apolair moet beschouwen. Bij lagere alcoholen als methanol, ethanol en de propanolen gaat het nog echt om een behoorlijke invloed die van de polaire groep uitgaat. De genoemde lage alcoholen zijn in elke verhouding mengbaar met water, cetylalcohol kan maar heel weinig water vasthouden.
β-Damascenon en maneschijn

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 04:02

Kun je niet beter zeggen dat iso-propanol gewoon een matige polariteit heeft?  Om eerlijk te zijn lijkt het molecuul me niet groot genoeg om van een polair en apolaire kant te spreken..

Juist wel! Bij hogere alcoholen wordt het apolaire deel zo groot dat je dergelijke stoffen (bijvoorbeeld cetylalcohol = een C16 alcohol) als vrijwel volledig apolair moet beschouwen. Bij lagere alcoholen als methanol, ethanol en de propanolen gaat het nog echt om een behoorlijke invloed die van de polaire groep uitgaat. De genoemde lage alcoholen zijn in elke verhouding mengbaar met water, cetylalcohol kan maar heel weinig water vasthouden.

OK, ik bedoel eigenlijk hetzelfde. Wat ik beoel te zeggen, is dat bijv. z´n zeep molecuul echt een polaire kant en een apolaire kant heeft. 2-propanol is gewoon redelijk polair aangezien het polaire gedeelte een relatief grote plaats inneemt in het relatief kleine molecuul. De ´apolaire kant´ zit zo dicht bij de polaire kant dat het iets minder juist lijkt om van een ´apolaire kant´ te spreken..

cbm_kimm

cbm_kimm

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 14:12

Bij een bedrijfbezoek leerden we ivm met slechte koudstart en corrosie van de motor en zo, oorzaak van die zaken is water die in de tank zit maar niet wegraakt. Vandaar een product waar isopropanol in verwerkt zit: dit heeft zowel een polaire als een apolaire kant en kan dus en een brandstof en water binden (te vergelijken met zeep als je je handen reinigt).

Mijn vraag is nu, hoe dat eigenlijk juist zit met die polaire en apolaire kant bij isopropanol: welk een is polair en welk een is apolair? Een figuur van isopropanol vind je op http://zenstoves.net/Stoves.htm

Edit Mod(StrangeQuark): Ik heb even het plaatje er ook los bij gezet dat je niet zo lang hoeft te zoeken op de site.
Geplaatste afbeelding

Vraag: is er een recept voor Isopropanol? Het is namelijk een uitstekend middel om oude Vinyl-lp's te reinigen!

Dankje!

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2005 - 21:59

Vraag: is er een recept voor Isopropanol? Het is namelijk een uitstekend middel om oude Vinyl-lp's te reinigen!

Isopropanol is een basisstof. Zelf maken is vrijwel onmogelijk en onzinnig, het kost enkele euro's per liter.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures