Op zoek naar een samenstelling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Op zoek naar een samenstelling

Hallo,

Voor mijn studie moeten wij een kunstinstallatie maken. Mijn idee is om een bepaalde vloeistof te laten bewegen of reageren op bepaalde geluiden/frequenties. Nu heb ik eerder ergens een aantal filmpjes gezien over een substansie van water met een soort meel of een ander natuurlijk product wat simpelweg in de supermakt is te kopen. Bij de juist samenstelling hiervan reageert de vloeistof op een bepaalde frequentie en neemt zo vormen aan. Ook wordt deze vloeistof 'vast' als het onder druk komt te staan, bv heel hard erop slaan of het in je vuist knijpen. Maar als je het loslaat sijpelt het zo door je vingers heen.

Nu is mijn vraag, waar bestaat deze samenstelling uit, het is iig water met een soort meel, ik dacht zelf aan havermout maar dat is niet juist.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hiermee kan helpen, bij voorbaat dank!

Groet,

Giel

Berichten: 121

Re: Op zoek naar een samenstelling

dat is een mengsel van water en zetmeel (engelse woord is: starch)

Starch

zo heb je geloof ik aardappelzetmeel en maiszetmeel

volgens mij werd dit gebruikt voor de experimenten die je beschrijft.

volgens mij heb ik die proef ook wel eens gezien ergens auf das internet.

Alhier het filmpje

Berichten: 3

Re: Op zoek naar een samenstelling

Dat was precies wat ik zocht, hartelijk dank hiervoor!

Berichten: 1.379

Re: Op zoek naar een samenstelling

Uw vraag betreft waarschijnlijk Lissajou figuren die je via een trillende stemvork in water kunt creeren. Op een metalen plaat met meel of met stuifmeelkorrels krijg je ze ook. Met de chemische eigenschappen van de materialen heeft het niets te maken. Je kunt zo buiken en knopen in een trillend medium zichtbaar maken
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 121

Re: Op zoek naar een samenstelling

Dat was precies wat ik zocht, hartelijk dank hiervoor!
geen probleem, service van de zaak :oops:

laat maar weten of het gelukt is, het lijkt mij ook wel aardig materiaal voor bv open dagen hier op school, waarschijnlijk kan het wel zijn dat je even moet spelen met de ratio water:starch

Berichten: 3

Re: Op zoek naar een samenstelling

Ik zal het laten weten :oops:

Het precieze idee is om een aantal infrarood sensors in een box te bouwen die de afstand meten van bv een persoon hand, als deze hand dichterbijkomt zal de frequentie/trillingen sterker worden, waardoor de 'starch' weer meer in beweging komt. Het liefst plaatsen we de Starch in een doorzichtig bakje die we laten trillen en daaronder plaatsen we ledjes zodat het vloeistof ook een kleur aanneemt, maar dit moeten we allemaal nog uitvinden.

Nogmaals hartelijk dank en als het allemaal gelukt is plaats ik wel een keer een filmpje van hoe het precies werkt!

Groeten

Reageer