voordelen icp tov xrf en omgekeerd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

voordelen icp tov xrf en omgekeerd

We werken nu al een tijdje met een icp, gaat super trouwens. Kan iemand me helpen wat voordelen te vinden van een icp tov een xrf of juist andersom. Kan je met een xrf bijvoorbeeld echt goede kwantitatieve analyses uitvoeren?

Berichten: 274

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

Hier zijn een paar links waar ICP tegenover XRF wordt gezet. Hierin word gekeken naar beide systemen, welke in bepaalde situaties beter presteert.

http://www.ga.gov.au/minerals/research/met...m/ICPMSprep.jsp

http://www.ivstandards.com/tech/advice/preparation/02-06.asp

Code: Selecteer alles

X-ray Fluorescence

- Advantages

• Non-destructive

• Dissolution not

necessary

• Good precision for

major elements

- Disadvantages

• Sensitivity

• Limited applications at

masses < 20 amu

• 

Conventional ICP-MS

- Advantages

• Sensitivity-ppt

• Speed

• Widely Applicable

- Disadvantages

• Destructive

• Dissolution required

• Molecular interferences

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

Een belangrijk verschil lijkt me de monstervoorbereiding. XRF wordt door kunsthistorici gebruikt om te kijken naar de verf op eeuwenoude schilderijen. Dat wil je niet echt destructief doen....

Berichten: 364

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

en ook eventueel dat icp multielementenmethode is. ik denk niet dat je met xrf zomaar 30 elementen tegelijk kan gaan bepalen

Berichten: 162

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

met icp zomaar 30 elementen bepalen is ook niet zo eenvoudig, monstervoorbehandeling, matrix interferentie, chemische interferentie, spectrale interferentie....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

Voor mij is de ICP meest geschikt voor de ´exacte´ bepaling van concentraties van elementen. XRF is meer geschikt om te bepalen welke elementen aanwezig zijn in een monster.

Kortom: XRF is meer voor ´wat´. ICP is meer voor ´hoeveel´.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

Zowel XRF als ICP zijn methoden waarbij elementen leiden tot lijnen in een spectrum. Je kunt door op meerdere punten in het spectrum te meten dus in beide gevallen meerdere elementen tegelijk meten.

Ook de scheiding kwalitatief/kwantitatief is niet zo duidelijk. Er zijn zeer veel industriële toepassingen waar XRF kwantitatief wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor continue kwaliteitscontrole gedurende de productie van materialen. Hiervoor worden goede stabiele XRF machines met speciale standaard monsters gebruikt

Berichten: 364

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

met icp zomaar 30 elementen bepalen is ook niet zo eenvoudig, monstervoorbehandeling, matrix interferentie, chemische interferentie, spectrale interferentie....
voor routine-analyses kunnen met een ICP met polychromator (met zo een rowland cirkel bijvoorbeeld) simultaan tot 60 elementen bepaald worden leerde ik. Dit is natuurlijk echter pure theorie, praktisch is misschien wel anders inderdaad

XRF is toch eerder ook een oppervlakteanalysetechniek? gewone ICP minder

EDIT: verstrooidheidsfoutje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: voordelen icp tov xrf en omgekeerd

XRF is toch eerder ook een oppervlakteanalysetechniek?
Yep, zeker voor lichtere elementen heb je hierin gelijk.

Reageer