Microwave

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Microwave

Beste forum-leden,

Voor een onderzoek, welke ik voor een presentatie moet uitvoeren, ben ik opzoek naar de werking en het principe van een microwave (welke gebruikt worden op een lab, en niet degene die in de keuken staat). Wat ik bedoel is, wat gebeurd er precies in de microwave wanneer iets (bij voor een watermonster) verwarmd wordt.

Alvast bedankt voor de reactie's!!

Berichten: 2.399

Re: Microwave

Het principe is nogsteeds het zelfde hoor van een huis tuin en kuiken microwave en 1 die in het lab staat. Ik weet zeker dat google er wel antwoord opgeeft. Het verschil zit hem in de hot and coldspots in een microwave en hoe het vermogen gedoseert wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Microwave

Wat ik bedoel is, wat gebeurd er precies in de microwave wanneer iets (bij voor een watermonster) verwarmd wordt.
De energie van magnetronstraling is van geschikte grootte om de rotatie-energieniveau's van moleculen te beïnvloeden. Dit zijn dezelfde energieniveaus waarvan je bij IR-spectroscopie gebruik maakt.

Onder invloed van de magnetronstraling worden dus deze rotatie-energieniveau's aangeslagen. Bij het terugvallen van de aangeslagen toestand wordt de energie in warmte (aan de omgeving) afgegeven.

Berichten: 12

Re: Microwave

Het principe is nogsteeds het zelfde hoor van een huis tuin en kuiken microwave en 1 die in het lab staat. Ik weet zeker dat google er wel antwoord opgeeft. Het verschil zit hem in de hot and coldspots in een microwave en hoe het vermogen gedoseert wordt.
precies wat Napoleon1981 het principe met de electrogolven is het zelfde dat moet wel anders is het geen magenetron meer maar het gaat allemaal net iets gereguleerder en precieser je moet nagaan dat je eten niet zo nau komt op warmte (apart van dat je het zo heet maakt dat je je mond er aan verbrand) en bij chemie'se stoffen moet dat toch soms niet allemaal iets precieser omdat je bijv. een stof die de smelt en kook punten heel dicht bij elkaar hebben liggen die aan de kook wilt hebben maar wel wilt smelten wel iets precieser is dus maar precies wat napoleon1981 zeg heb principe is het zelfde

Berichten: 274

Re: Microwave

Bij ons op het lab wordt een microwave oven gebruikt voor as-bepalingen.

Dit heeft als voordeel ten opzichten van de traditionele moffeloven dat het aanzienlijk sneller gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Microwave

DrQuico schreef: De energie van magnetronstraling is van geschikte grootte om de rotatie-energieniveau's van moleculen te beïnvloeden. Dit zijn dezelfde energieniveaus waarvan je bij IR-spectroscopie gebruik maakt.

Onder invloed van de magnetronstraling worden dus deze rotatie-energieniveau's aangeslagen. Bij het terugvallen van de aangeslagen toestand wordt de energie in warmte (aan de omgeving) afgegeven.
Daar is de frequentie veel te laag voor volgens mij.

Het gaat eerder om diëlektrische verliezen.

En IR (800 nm) scheelt nogal wat van 13 cm. Afbeelding

Edit 0,8 μm <> 130000 μm

Berichten: 364

Re: Microwave

microgolven induceren rotaties en IR heeft betrekking op vibraties in moleculen

Reageer