Springen naar inhoud

[scheikunde] NPK

• Log in om te kunnen reageren

KugelFanger

KugelFanger

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2007 - 20:38

Hallo ik heb een vraag in een verslag en dat is een beetje een *** vraag en ik kom er niet uit ik heb er op internet naar gezocht binas schoolboeken en dit forum

de vraag luid : wat doet n, p, k nou in kunst mest de volledige uitleg

dit houd in dat ik moet beschrijven wat er gebeurt ik weet wel waarom npk in meststof zit om dat het voedingsmiddelen zijn.

en ik weet ook wat het betekend dus daar hoeven jullie me niet meer me te helpen.

n = stikstof
p = Fosfor
k = kalium

en ik heb een begin kunnen krijgen van stikstof

stikstof

Toegediende kunstmeststikstof lost op in het bodemvocht. Het kan dan in twee vormen aanwezig zijn, nitraat en ammonium. Nitraat is zeer mobiel, spoelt dus ook makkelijk uit, maar is wel de stikstofvorm waarin de meeste gewassen deze voedingsstof het snelst opnemen. Ammonium is veel minder mobiel en wordt vrij snel, binnen enkele weken, door microbiŽle processen omgezet in nitraat. Van de toegediende stikstof wordt

ik denk dat ik dit nu wel kan gebruiken

dus nu was de vraag aan jullie zouden jullie mij a.u.b kunnen helpen met de algemene uitleg wat stikstof/fosfor/kalium nou eigenlijk is wat het doet als je het aan een plant geeft en en waarom nou juist die 3 stoffen er in zitten

bij voorbaat dank :oops: als iemand mij zou kunnen helpen ik zou het waarderen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 mei 2007 - 21:54

Stikstof en fosfor zijn allebei nodig om in DNA ingebouwd te worden. En ik weet niet of plantencellen een beetje hetzelfde werken, maar in ons systeem wordt kalium oa gebruikt als onderdeel van kalium-natriumpompen in onze celwanden.

KugelFanger

KugelFanger

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 07:09

Stikstof en fosfor zijn allebei nodig om in DNA ingebouwd te worden. En ik weet niet of plantencellen een beetje hetzelfde werken, maar in ons systeem wordt kalium oa gebruikt als onderdeel van kalium-natriumpompen in onze celwanden.

dankje ik denk dat ik hier wel iets mee kan 8-[ maar als iemand meer weet of me kan helpen met waar ik het moet zoeken dat zou ook leuk zijn :oops:

jana_CF

jana_CF

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2007 - 07:52

ik dacht meteen aan ATP, wat energie levert binnen cellen.
Even zoeken op wikipedia zegt me dat dat ook zo is bij planten :oops:
Wel een engelstalige site, dus ik hoop dat je er wat mee bent:

Phosphorus
Phosphorus is important in plant bioenergetics. As a component of ATP, phosphorus is needed for the conversion of light energy to chemical energy (ATP) during photosynthesis. Phosphorus can also be used to modify the activity of various enzymes by phosphorylation, and can be used for cell signalling. Since ATP can be used for the biosynthesis of many plant biomolecules, phosphorus is important for plant growth and flower/seed formation.

en kalium:

Potassium
Potassium regulates the opening and closing of the stoma by a potassium ion pump. Since stomata are important in water regulation, potassium reduces water loss from the leaves and increases drought tolerance. Potassium deficiency may cause necrosis or interveinal chlorosis.

Nitrogen
Nitrogen is an essential component of all proteins, and as a part of DNA, it is essential for growth and reproduction as well. Nitrogen deficiency most often results in stunting.

wikipedia

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures