Springen naar inhoud

[scheikunde] Bepaling chloride in water en cup-a-soup

• Log in om te kunnen reageren

Dunnus

Dunnus

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 14:23

Beste forumleden!

Een tweetal vragen van een vrij onervaren persoon op het gebied van chemie.

Ik moet voor school een aantal bepalingen doen, namelijk:

Chloride bepaling in twee soorten water (Spa en kraanwater bijvoorbeeld)

Chloride bepaling in droge soep (Cup-A-Soup e.d.)

Welke methodes moet ik hier voor gebruiken en wat voor hulpstoffen/middelen heb ik hier bij nodig?

Ik heb begrepen dat je voor chloride bepaling in Cup-A-Soup potentiometrische titratie kunt gebruiken en voor water wellicht conductometrie, maar wat deze twee bepalingen inhouden en water er verder voor benodigdheden zijn zou ik echt niet weten. Heb onderhand Google op alle mogelijke manieren geraadpleegd maar zonder veel succes. Heb ook hier de zoekfunctie veelvuldig gebruikt maar ook niet echt veel uit voort gekomen (wellicht omdat ik een heleboel termen niet ken?)

Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen misschien?

Alvast bedankt!

Veranderd door Dunnus, 10 mei 2007 - 14:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2007 - 14:55

Je zou het ook nog kunnen bepalen met een ion-selectieve elektrode.

MvG Ron

Beaker

Beaker

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 16:16

Je kan chloride bepalen mbv Ion Chromatografie of een titratie met zilvernitraat (met als ik het goed heb kaliumchrmaat als indicator).

Veranderd door Beaker, 10 mei 2007 - 16:17

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2007 - 20:05

Je kunt ook zoeken op het forum: in eerdere jaren hebben mensen ook dit soort bepalingen gedaan.

Dunnus

Dunnus

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 22:36

Heb eerlijk gezegd al mijn ideeŽn ingevuld in de zoekoptie hier, maar is niks uitgerold...Als ik wel wat had gevonden had ik hier geen topic geopend namelijk.

Dus, tips voor zoektermen zijn ook welkom...

Bedankt voor de reacties.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2007 - 06:38

Ik weet niet wat voor mogelijkheden je hebt op school maar een titratie met zilvernitraat lijkt me het makkelijkst.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 mei 2007 - 15:11

Gebruik de zoekoptie eens op cup-a-soup. Of zoek op google naar "site:chemieforum.nl cup-a-soup"

Royal

Royal

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2007 - 09:13

Dit is een verslag die ik gemaakt bij deze proef misschien kan je er iets mee doen. :oops:

Verslag: het chloorgehalte bepalen in drinkwater

Doel:
De chloride-concentratie in water wordt bepaald door neerslagtitratie met een zilvernitraatoplossing. Als indicator wordt een chromaatoplossing gebruikt.

Principe:
Neerslagtitraties lenen zich tot een kwantitatieve titrimetrische bepaling van sommige ionsoorten in waterige oplossingen. Er ontstaat tijdens het titreren een neerslag tussen ionen in de te meten oplossing in ionen in het toegevoegd reagens. Om het EP vast te stellen wordt gewerkt met een neerslagindicator, deze vormt met het toegevoegd reagens een 2de neerslag dat duidelijk verschilt in kleur van het 1ste neerslag. De neerslagindicator wordt zo gekozen, dat hij pas een neerslag vormt op het ogenblik dat de te bepalen stof volledig is neergeslagen. Hij vormt dus een neerslag met een grotere oplosbaarheid dan het eerst gevormde neerslag.

Resultaten en berekeningen:

6,3mgL / 35 5 = 1.77*10^-4
V=100ml
-->n= 1.77*10^-5
Reactievergelijking:
AgNO3 + Cl- --> AgCl + NO3-
n= C . V
V= 0.020L
--> C= 0.000 890mol/L (= 0.001 000 mol/L)

We hebben een concentratie van 0.005 00 mol/L gebruikt.

titratie aantal ml toegevoegd
1 9.6
2 10.6
gemiddelde 10.1

Besluit:

De chloride-concentratie in drinkwater kan bepaald worden door een neerslagtitratie met een zilvernitraatoplossing. We gebruiken als indicator chromaatoplossing.
Het chloride zal reageren met het zilver en zal een neerslag vormen. De neerslag wordt maar gevormd wanneer alle chloride-ionen reageren met de Ag-ionen.
Als we 100ml drinkwater nemen moeten we 10.1mL AgNO3 0.005 00molL toevoegen.

maurice13

maurice13

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2009 - 21:04

De neerslagindicator wordt zo gekozen, dat hij pas een neerslag vormt op het ogenblik dat de te bepalen stof volledig is neergeslagen. Hij vormt dus een neerslag met een grotere oplosbaarheid dan het eerst gevormde neerslag.

Ik heb een soortgelijke titratie gedaan op school voor mijn profielwerkstuk. De proef is gelukt, maar een ding uit het bovenstaande begrijp ik niet.

Volgens de binas is het oplosbaarheidsproduct van AgCl (eerste neerslag) = 1.8 x 10-10 en dat van Ag2CrO4 (tweede neerslag, door indicator) = 1.1 x 10-12.

Dan is de oplosbaarheid van de eerst gevormde neerslag AgCl toch groter dan dat van de tweede gevormde neerslag Ag2CrO4? Zo ja, waarom kiest men dan toch voor AgNO3 als reagens en Ag2CrO4 als indicator?

Alvast bedankt!
Maurice

Veranderd door maurice13, 05 februari 2009 - 21:06

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2009 - 22:33

Kijk eens naar de eenheden van beide Ks ;)

maurice13

maurice13

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2009 - 22:46

Kijk eens naar de eenheden van beide Ks ;)

In mijn binas is bij de Ks waarden geen eenheid opgegeven. Waar moet ik dan naar kijken?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2009 - 08:21

Een eenheid van een Ks is altijd gebaseerd op het aantal ionen dat een molecuul van een zout kan loslaten. Zo zal AgCl in mol2/l2 gegeven zijn, Ag2Cr2O7 in mol3/l3.

Als je dit terugrekent naar de concentratie voor elk ion apart, dan zie je dat je een lager aantal mol zilver krijgt bij AgCl, dan bij Ag2Cr2O7.

Veranderd door Fuzzwood, 06 februari 2009 - 08:33

maurice13

maurice13

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2009 - 10:47

Bedankt voor je hulp. Dus als ik het goed begrijp, is de concentratie van zilverionen van de eerste neerslag met oplosbaarheidsproduct 1.8 x 10-10, de wortel hiervan, dus 1,34 x 10-5 mol/L en de concentratie van zilverionen van de tweede neerslag met oplosbaarheidsproduct 1.1 x 10-12, een derdemachtswortel hiervan dus 1,03 x 10-4 mol/L. En omdat het 2 Ag + CrO4 --> Ag2CrO4, moet ik 1,03 x 10-4 nog verdubbelen (moet ik inderdaad verdubbelen of hoeft dat niet?), en dan kom ik uit op 2,06 x 10-4 mol/L.

Als ik dit toepas, is de concentratie zilverionen inderdaad lager bij de tweede neerslag dan bij de eerste. Dan begrijp ik nu wel waarom men kiest voor zilvernitraat als reagens en chromaatoplossing als indicator bij deze titratie.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2009 - 12:10

de concentratie van zilverionen van de tweede neerslag met oplosbaarheidsproduct 1.1 x 10-12, een derdemachtswortel hiervan dus 1,03 x 10-4 mol/L. En omdat het 2 Ag + CrO4 --> Ag2CrO4, moet ik 1,03 x 10-4 nog verdubbelen (moet ik inderdaad verdubbelen of hoeft dat niet?), en dan kom ik uit op 2,06 x 10-4 mol/L.

Dit is niet helemaal juist. Voor het oplosbaarheidsproduct geldt:

[Ag+]2 * [CrO4-] waarin [Ag+] = 2 * [CrO4-]

Als je jouw waarden (2,06.10-4 en 1,03.10-4) in het oplosbaarheidsproduct invult, dan krijg je 4,37.10-12, niet 1,1.10-12.

Je kunt best eerst [Ag+] = 2 * [CrO4-] invullen in het oplosbaarheidsproduct. Dan weet je de [CrO4-]. De [Ag+] kun je vervolgens berekenen.

maurice13

maurice13

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2009 - 18:07

Ok, bedankt Marjanne voor de hulp. Als ik doe wat jij zegt, kom ik uit op een zilverconcentratie van 1,30 x 10-4 mol/L. Als ik deze invul in [Ag+]2 * [CrO4-] met [Ag+] = 2 * [CrO4-] dan kom ik inderdaad uit op het goede antwoord namelijk 1,1 x 10-12.

Als ik het goed begrijp zit het zo.
Van de tweede neerslag is de concentratie zilverionen 1,30 x 10-4 mol/L, terwijl van de eerste neerslag de concentratie zilverionen 1,34 x 10-5 mol/L is. Dit betekent dat de tweede neerslag die is gevormd beter oplosbaar is (want de concentratie losse zilverionen is hoger) dan de eerste neerslag. En dit voldoet inderdaad aan hetgeen wat ik eerder niet begreep namelijk de quote:

'De neerslagindicator wordt zo gekozen, dat hij pas een neerslag vormt op het ogenblik dat de te bepalen stof volledig is neergeslagen. Hij vormt dus een neerslag met een grotere oplosbaarheid dan het eerst gevormde neerslag.'

Hopelijk heb ik het nu goed. In ieder geval bedankt allen voor de hulp. Dit kan ik zeker gebruiken in mijn PWS!

Groet,
Maurice VWO6

Veranderd door maurice13, 06 februari 2009 - 18:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures