Kleurstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Kleurstof

Ik zoek een vloeistof met permanente, en liefst donker/diep rode kleur, welk "zo dun is als water (niet plakkerig tegen glaswand of daarop "sporen na laat)".

De vloeistof mag niet "verouderen" of zijn kleur verliezen/scheiden (in vloeistof - kleurstof).

Zelf dacht ik aan lampolie maar kon deze ik niet (diep) rood vinden.

De toepassing zal geschieden in een dunne 1 meter lange glazen buis (inwendig 3 mm) en zal in deze buis een (druk) nivo nivo aangeven.

Aan de ene van de U buis bevindt zich een zeer lage druk welk het nivo in de U buis kan laten flucturen.

Het deel waar het nivo van de vloeistof langzaam op en neer kan gaan heeft een minimale verbinding met de buitenlucht (afgedopt met kurkje (garandeerd/is minimaal doorlating)).

Ik weet niet wat voor vloeistof in thermometers of U buis barometers wordt gebruikt, niet het kwik zijnde, maar de aflees vloeistof.

De hoeveelheid die ik zoek is op zijn hoogst/mogelijk 50mL.

Belangrijk is wel dat deze niet plakt tegen de glas wand (bij vloeistof/nivo daling) en niet "verouderd" of ontleed in vloeistof en kleurstof.

Ik zou rode wijn kunnen gebruiken maar wet niet wat dat deze in de loop van de tijd doet.

Mogelijk kan ik gewoon blanke lampolie gebruiken maar weet niet wat voor (kleinbeetje) kleurstof of pigment ik hier aan toe kan voegen die goed mengt en daaarna niet meer scheidt (in stilstaande toestand (op nivo hoogte wisseling na)).

De te meten druk zal geen invoed hebben op de vloeistof omdat deze geen direct contact met elkaar maken.

Een heel verhaal en hopelijk begrijpbaar en daardoor hoop ik wat tips te verkrijgen.

Hierbij alvast dank voor het lezend begrijpen en mogelijk een reactie

Kleine toevoeging:

Zelf denk ik aan de witte (blanke) lampolie en daraan iets minimaals toegevoegd en zo wat kleur zou kunnen geven/veroorzaken, alleen mag het door stilstaan niet weer scheiden/indikken.

Ik geloof ook niet dat lampolie aan de binnenzijde van het glazen buisje blijft "kleven" en daardoor de hoogte van het vloeistof nivo door het glazen buisje (net als bij een thermometer) goed zichtbaar blijft.

Het zal ook niet zo zijn dat het vloeistofnivo per tijdseenheid centimeters zal fluctueren. De fluctuaties zullen zo 1 tot 2 mm per half uur, naar boven of naar beneden in de meter kolom zijn.

Mogelijk een alcoholhoudende drank te gebruiken maar ik weet niet hoe deze op den duur verkleurd, indikt of het glas aan de binnen zijd "anvreet".

Verdamping zal minimaal plaats vinden want er geen echte contact met de buiten lucht (afgedopt met "porreuze" kurk).

Er moet toch wel iets hiervvor zijn??

Thermometers en U-buis barometers bezitten toch ook zo een vloeistof ??

Berichten: 274

Re: Kleurstof

Voor een mooie diep rode kleur kan je de kleurstof Sudan 1 gebruiken, deze is zeer intens rood.

Tegenwoordig is men er ietwat huiverig voor, vanwege het vermeende carcinogeen effect.

Hier is iets meer informatie, Acros over Sudan 1

Edit - ik las net dat het geen sporen mag achterlaten. Volgens mij gebeurt dat met Sudan wel, misschien zou je de binnenkant eerst kunnen coaten met iets waardoor de kleur niet achterblijft?

Berichten: 385

Re: Kleurstof

een paar ideetjes: een rode zoutoplossing of een indicator die rood is. Verder blijft rode wijn wel lang goed, maar het denk ik niet erg geschikt om nauwkeurig af te meten. Dit omdat er bijv ethanol kan verdampen. Het doel doet mij denken aan een zelfgemaakte barometer. Daarom kun je ook eens informeren bij een barometerverkoper/fabrikant.

Berichten: 7

Re: Kleurstof

Het pricipe is als een barometer maar meet hier alleen de overdruk/onderdruk t.o.v. de huidige luchtdruk.

Een barometer verkoper zal dit waarschijnlijk ook niet weten, mogelijk en uiteraard wel de fabrikant. Maar waar vind ik deze van zulke barometerfabrikanten.? En geven zij deze informatie?

Wat betreft de verdamping van de ethanol uit de wijn ben ik niet zo bang, en af en toe eens ijken (bijvullen) ook niet zo een probleem, maar blijft wijn in "open" verbinding met de buitenlucht wel goed (van kleur/viscositeit e.d.)??

Berichten: 7

Re: Kleurstof

Een gekleurde zoutoplossing doet me denken aan de mogelijkheid tot kristalliseren en zout geeft mij het gevoel iest aan te tasten, maar ik ben geen chemicus en lees dit mogelijk te letterlijk

En hoe verkrijg in zo een "veilige" gekleurde zoutoplossing?

Berichten: 7

Re: Kleurstof

Hoi allemaal,

Ik ben mogelijk wat verder. Mij is de vloeistof die men bij barometers gebruikt, analine ter ore gekomen. Na google(len) kom ik op anIline.

Is dit een kant en klare vloeistof en wat is de agressiviteit ervan.

Ik begreep dat het een "rubber" achtige substantie is, dus in mijn ogen bij vloeistof daling in een dun glazen buisje, aan de wand blijft zitten/plakken.

En hoe is dit te maken (waarvan) of te verkrijgen in de hoeveelheid van +/- 50ml.

Chemie is voor mij a bra ka da bra, maar ken wel iemand die met reageer buisjes werkt.

Als het een stof is die voor mijn experiment te gebruiken is, hoe dient ermee om gegaan te worden, wat is de kleur, is het verdunbaar.

Hopelijk jullie chemische reactie hierop.

Berichten: 3.145

Re: Kleurstof

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men aniline gebruikt. Dit is een zeer giftige vloeistof, welke ook erg luchtgevoelig is. Deze voeistof is kleurloos, maar het wordt snel door de zuurstof in de lucht geoxideerd en daar ontstaat dan een bruine teerachtige massa bij. Tevens ontleedt deze vloeistof langzaam onder invloed van licht. Aniline is om hiervoor genoemde redenen bijna altijd bruin, tenzij het zeer goed afgesloten wordt bewaard in een inerte atmosfeer in donkere flessen.

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/AN/aniline.html

Analine is volgens mij een klasse van kleurstoffen. Het is dus niet een rode vloeistof, maar een kleurstof die rood kan zijn, welke je moet oplossen in de juiste vloeistof.

Re: Kleurstof

Je moet zoeken in de groep ani(a)linekleurstoffen .

Kijk maar eens bij de hekserij, ze kunnen je vast wel vertellen welke geschikt zijn.

http://www.hekserij.nl/3heksen/inkt/inkt.htm

Reageer