mesomeer en inductief effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

mesomeer en inductief effect

Zou iemand mij eens het inductief en mesomeer effect bij de elektrofiele aromatische substitutie kunnen verduidelijken?

Groetjes Annelien

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: [edit] 'isomeer' in de topictitel veranderd in 'mesomeer'.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mesomeer en inductief effect

Wat begrijp je wel en wat niet? Je vraag is een beetje te algemeen.

Berichten: 7

Re: mesomeer en inductief effect

Ik snap dat er o- en p- richtende activatoren zijn, zoals bv. CH3. deze hebben een + I effect want ze zullen elektronen naar de ring duwen, waardoor de positieve lading meer gestabiliseerd wordt.

OH zal de ring ook meer elektronegatief maken en de elektrofiele substitutie bevorderen. Waarom noemt men dit dan een mesomeer donor effect?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mesomeer en inductief effect

Omdat het een elektronenpaar kan doneren: dat is de definitie.

Berichten: 857

Re: mesomeer en inductief effect

Annelienvd schreef: Ik snap dat er o- en p- richtende activatoren zijn, zoals bv. CH3. deze hebben een + I effect want ze zullen elektronen naar de ring duwen, waardoor de positieve lading meer gestabiliseerd wordt.

OH zal de ring ook meer elektronegatief maken en de elektrofiele substitutie bevorderen. Waarom noemt men dit dan een mesomeer donor effect?
Een ander woord voor mesomerie is resonantie. De OH groep is een activerende ortho, para richter omdat deze een elektronen paar kan doneren. Hiervan kan je resonantie structuren teken..anders gezegt: Er is een mesomeer donor effect

Reageer