Springen naar inhoud

Brandstofbesparing

• Log in om te kunnen reageren

Leendert Kees

Leendert Kees

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 16:40

Ik heb op internet iets gelezen over brandstof besparing door toevoeging van acceton in benzine/diesel.
In de hoeveelheid van 0,15 o/o op diesel en 0,2 o/o op benzine zou dit een besparing van minimaal 10 o/o geven.
De acceton, werkend als katalisator, verlaagd de dampspanning van de brandstof waardoor betere verneveling en daardoor een betere verbranding (en daardoor weer een betre rendement zal plaats vinden.
Klinkt logisch als de dampspanning lager wordt en een druppel makkelijker uit elkaar valt en daardoor beter verbrandt (minder niet verbrande delen de pijp uitblaast ) en zodoende meer kracht uit hetzelde op de aandrijving afgeeft.
Maar is dit zo?? Verlaagd dat druppeltje acceton op een plons benzine/diesel echt de dampspanning?
Als dat zo is geloof ik het verhaal en neem de gevaren van ontploffingsgevaar van de benzine tank met een korreltje zout.
Mogelijk door dat plonsje!! acceton in heel die volle!! tank brandstof iets verlaging van het vlam/zelfontbrandingspunt of hoe dit ook mag heten, maar dan is het thuis ook niet meer veilig want daar heb ik pure acceton staan als gezins-nagellak remover.
Aantasting van delen waar de brandstof doorheen loopt, toch ook wel flauwekul??
Wat zit er standaard al in benzine/diesel (agressieve stoffen) wat door dezelfde leidingen/onderdelen loopt.
En, 0,15 / 0,2 procent of wel 1,5 /2 promiel, is dat echt zo sterk??
Ik weet de chemische formule niet van benzine/diesel en acceton en ook niet de reactie bij menging.
Mogelijk leuk om eens over na te denken.

Prijs acceton; ik dacht zo een 5 euro de liter

Veranderd door Leendert Kees, 10 mei 2007 - 18:12

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2007 - 16:55

Aceton is geen katalysator: die verbrandt lekker mee.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 10 mei 2007 - 18:18

Heb je dit topic toevallig al eens gelezen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures