werking van actieve kool?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 52

werking van actieve kool?

hallo daar

in het labo het een experiment uit gevoerd waarbij ik actieve kool moest gebruiken.

De vloeistof ontkleurde en de vuiligheid werd door filtratie verwijderd

Maar wat is nu percies de werking van actieve kool?

op Wikipedia vondt ik dit, maar met dit weet ik niet veel meer...

"De werking van actieve kool berust op de grote hoeveelheid fijn verdeelde poriën en het zeer grote inwendig porieoppervlak. Commercieel verkrijgbare actieve-kool soorten hebben een inwendig oppervlak van 500 tot 1500 m2/g."

alvast bedankt

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: werking van actieve kool?

Moleculen kunnen aan de actieve kool blijven plakken door verschillende niet-bindende interacties (vandeWaals, pi-stacking, dispersie). Omdat het oppervlak van actieve kool zeer groot is kun je er veel moleculen op kwijt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: werking van actieve kool?

Vrijwel alle moleculen adsorberen in zekere mate aan actieve kool. De anorganische binden zich over het algemeen zwakker tot veel zwakker dan de organische. Van nitraat en chloride weet ik uit de praktijk, dat zij maar zwak binden. Maar enige binding is er wel.

Organische moleculen binden gemiddeld veel sterker. Sommige verbindingen (polycyclische aromaten, bijv.) binden zo sterk dat je ze er met ´geen paard´ meer af krijgt. Andere verbindingen (fenolverbindingen, benzinecomponenten, chloorkoolwaterstoffen) binden sterk maar zijn met een geschikt extractiemiddel wel weer ´los te maken´. Zwavelkoolstof (CS2) is zo´n middel.

Dit gegeven wordt bij luchtanalyses veel gebruikt: je zuigt een bekend volume lucht door een buisje met actieve kool. De kool extraheer je daarna met zwavelkoolstof en met analyses (GCMS, bijv.) kun je bepalen welke, en hoeveel van die verbindingen er aanwezig zijn in de lucht.

Voor sommige organische verbindingen is de adsorptie aan kool sterk genoeg om deze kwantitatief uit water te halen. Daar heb je zelf een praktijkvoorbeeld van uitgevoerd.

De binding van moleculen aan kool gebeurt zoals DrQuico beschreef. Het zijn geen chemische reacties met de koolstofmoleculen, maar meer interacties, een beetje zoals verf op hout of op een muur hecht.

Reageer