kobaltcomplex

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

kobaltcomplex

hoe maak je het complex [Co(NH3)5Cl]2+ met kobalt(II)sulfaat?

of kan dit alleen met een combinatie van een ammoniak-oplossing met een kobalt(III)chloride oplossing.

en wat voor kleur geeft dit complex?

welke kobalt complexen zijn er nog meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kobaltcomplex

Volgens mij kan dit met kobaltsulfaat en salmiak :oops:

Berichten: 840

Re: kobaltcomplex

nee, want ik heb alleen tweewaardig kobalt tot mn beschikking. in het complex is kobalt driewaardig.

Ik zat te denken hoe ik Co2+ naar Co3+ krijg.

Dit moet kunnen met koper(II)sulfaat denk ik, in de juiste hoeveelheden.

2Co2+ (aq) + Cu2+ (aq) >>> Cu (s) + 2 Co3+.

als dit sulfaat niet neerslaat kun je deze reactie gebruiken anders niet. ik weet niet of dit neerslaat. slaat t niet neer dan voeg je BaCl2 toe, om vervolgens een neerslag van bariumsulfaat te krijgen. je houdt een CoCl3 oplossing over. we moet je hele precies berekende hoeveelheden nemen.

maar ik betwijfel of dit zo lukt. :

-omdat ik niet weet of de reactie met koper lukt.

-omdat ik niet weet of Co2(SO4)3 neerslaat.

Berichten: 387

Re: kobaltcomplex

omdat ik niet weet of Co2(SO4)3 neerslaat.
Kobalt sulfaten lossen langzaam op in kokend water, dus het lijkt me dat het neerslaat.

4CoCl2 + 4NH4Cl + 20NH3 + O2 =>> 4 [Co(NH3)6]Cl3 + 2H2O

Berichten: 840

Re: kobaltcomplex

hmmm. dan weet ik het niet. CoSO4 lost wel op toch?. moet namelijk nog wel ff kobalt(II)sulfaat kopen, maar heb al de bron.

Berichten: 387

Re: kobaltcomplex

sorry. Ik denk dat als het vormt bij een reactie, dat het wel in oplossing blijft. Het heptahydraat is wel oplosbaar.

Zie vorige post nog een edit (vergelijking)

Nog wat info voor een synth.

Chloropentaamminecobalt (III) Chloride[Co(NH3)5CI]CI2

Obtained by oxidation of an ammoniacal CoCl3 solution.

A) CRUDE PRODUCT, [Co(NH3)5Cl]Cl2

A solution of 20 g. of precipitated cobalt carbonate in some 1:1

HCl is prepared, filtered and cooled; a mixture of 250 ml. of conc,

ammonia and 50 g. of (NH4)2CO3 dissolved in 250 ml. of H2O is then

added. The mixture is oxidized for three hours by bubbling in a

stream of air. After addition of 150 g. of NH4Cl the solution is

evaporated to sirup consistency on the steam bath. Dilute HCl is

added to drive off the CO2 and produce a weakly acid reaction;

then ammonia is added to give a weakly basic solution, followed by

10 ml. of additional conc, ammonia. The liquid, whose volume at

this point is 400-500 ml., is heated on the steam bath until all the

tetraammine salt disappears; it is then treated with 300 ml. of conc.

HCl and heated for 30-45 minutes on the steam bath. The [Co(NH3)5Cl]Cl2

precipitates on cooling. It is filtered off and washed with 1:1 HCl until free

of NH4Cl, then with alcohol until free of acid. The salt still contains some

[Co(NH3)5]Cl Yield: 34.5 g.

Berichten: 74

Re: kobaltcomplex

[Co(NH3)5Cl]2+ heeft meen ik een rood-paarse kleur. Dit kan met behulp van Tanabe-Sugano diagrammen worden afgeleid. Dit vergt echter wel enige kennis over overgangsmetalen.

Verder zijn er nog vele cobaltcomplexen. Als je op internet zoekt zijn er nog wel een aantal te vinden. Let wel op dat een groot deel van complexen met Co met OG 2+ zijn vaak luchtgevoelig en moeten dus onder een inerte atmosfeer gemaakt worden.

Ik heb zelf dit het volgende zout [Co(NH3)5Cl]Cl2 gemaakt uit Co(H2O)6Cl2 gemaakt door dit te laten reageren met ammoniumchloride, zuurstof en ammoniakgas. (Indien je dit in inerte atmosfeer uitvoerd en er dus geen zuurstof is zul je [Co(NH3)5Cl]Cl gevormd zien worden).

Ik weet zelf niet of het mogelijk is om vanuit CoSO4 Co(H2O)6Cl2 te maken. Volgens mij kan dit door een oplosbaar zoutchloride te nemen dat met sulfaationen neerslaat. Door in te dampen zal dan Co(H2O)6Cl2 opleveren. Ik heb dit nooit gedaan, dus ik weet neit of dit zal lukken.

Berichten: 3.145

Re: kobaltcomplex

Driewaardig cobalt krijg je vanzelf. Als je een oplossing van een cobalt(II) zout neemt en je voegt ammonia toe, dan wordt door de complex vorming het cobalt(II) bijzonder sterk reducerend. Zo sterk zelfs dat het de zuurstof uit de lucht snel absorbeert. Het is om deze reden onmogelijk om cobalt (II) complexen te maken, zonder zeer rigoreuze uitsluiting van lucht. Maken van cobalt (III) complexen is dus de standaard en niet datgene waar je moeite voor moet doen.

Om precies tot het pentammine chloro complex te komen is nog een ander verhaal, als je een oplossing van cobalt (II) sulfaat oplossing neemt, daar wat NaCl bij doet en dan een plens ammonia dan krijg je, als je er lucht bij laat komen of door heen laat borrelen een cobalt (III) complex van ammoniak en chloride. De verhouding ammoniak/chloor ligand kan ik echter niet zomaar voorspellen.

Reageer