reactiesoorten in de koolstofchemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

reactiesoorten in de koolstofchemie

hoe kan ik aan een bepaalde reactie zien of het om een additie, substitutie of elimenatie gaat ?

kan iemand me dit eventueel uitleggen adhv een voorbeeldoefening

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: reactiesoorten in de koolstofchemie

C6H6-OH + Cl- < --- > C6H6-Cl + OH-

is een ...........-reactie

Realiseer je wat de betekenis van de woorden is. Substitutie betekent ´vervanging´, additie betekent letterlijk ´optellen´ en eliminatie is ´uitsluiting´.

Wordt er in bovenstaande reactie iets geaddeerd, gesubstitueerd of juist uitgesloten?

Edit: typfoutje

Berichten: 7

Re: reactiesoorten in de koolstofchemie

hier wordt een deeltje gesubstitueerd..

Maar wanneer ik enkel

C6H6-OH + Cl- -->

opkrijg, hoe kan ik dan zien wat deze reactie zal doen ?

m.a.w hoe kan ik zien in dit voorbeeld dat het om een substitutie zal gaan ?

alvast bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: reactiesoorten in de koolstofchemie

Bij een eliminatie word er altijd een klein molecuul afgesplitst, H2O of HCl. Bij een substitutie word er iets vervangen. En bij een additie word er iets toegevoegd.
C6H6-OH + Cl- -->

opkrijg, hoe kan ik dan zien wat deze reactie zal doen ?

m.a.w hoe kan ik zien in dit voorbeeld dat het om een substitutie zal gaan ?
Dit is een substitutie omdat de OH vervangen word door Cl

Snap je het nu zo'n beetje? 8-[ :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactiesoorten in de koolstofchemie

Om dit goed te kunnen begrijpen, zul je eerst het principe achter leaving groups moeten kennen. In dit geval heb je naast Cl- ook H+ in je pot. Die H+ zal eerst met de OH-groep reageren tot OH2+ (+ omdat deze nog aan koolstof vastzit).

Dit vindt de OH niet prettig en zal als water afsplitsen.

Nu kunnen er 3 dingen gebeuren.

Er gaat weer water met de O aan de gevormde + lading (carbokation) hangen en een H splitst weer af <-- er is dus netto niets gebeurd

De Cl- gaat er vlug aanhangen <-- substitutie

Er vliegt een H van een naastgelegen C af en er ontstaat een dubbele band <-- eliminatie

De aard van het organisch molecuul en wat je eraan wil plakken en de onderlinge concentratie van beide stoffen bepaalt uiteindelijk het evenwicht tussen deze 3 mogelijkheden. Voor substitutie gebruik je een hoge concentratie HCl, voor eliminatie een lage.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: reactiesoorten in de koolstofchemie

Maar wanneer ik enkel

C6H6-OH + Cl- -->

opkrijg, hoe kan ik dan zien wat deze reactie zal doen ?
Als het goed is krijg je op school de verschillende reactietypen behandeld, met voor elk type voorbeelreacties. Als je deze leert, zul je snel genoeg inzicht krijgen hoe en of twee verbindingen met elkaar reageren.

Reageer