[scheikunde] deeltjes per mol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[scheikunde] deeltjes per mol

Hoeveel deeltjes zitten er in een mol Magnesium. Hoe reken je dat uit? De atoommassa van Mg is 24,31 u.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [scheikunde] deeltjes per mol

In een mol zitten altijd evenveel deeltjes.

Een mol is niks anders dan een getal, 6,02 x 10^23

Dit getal is zo gekozen omdat dan 1 mol van een stof precies hetzelfde aantal gram weegt als de molecuulmassa.

Voorbeeld:

1 mol magnesium is 6,02 x 10^23 atomen

1 mol magensium is 24,31 gram

1 mol water is 6,02 x 10^23 atomen

1 mol water is 18 gram

1 mol koolstof is 6,02 x 10^23 atomen

1 mol koolstof is 12 gram

Berichten: 11

Re: [scheikunde] deeltjes per mol

In een mol van wat dan ook zitten altijd evenveel deeltjes! Een mol is een aantal, wat gedefinieerd is als de constante van Avogadro 6.022 x 10^23 .

/te laat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] deeltjes per mol

het aantal deeltjes in een mol is gedefinieerd als het getal van Avogadro. Over wat voor stof het gaat is niet interessant. Je kunt ook zonodig over een mol knikkers praten, of over een mol balpennen.

6,022045.1023

Zoek het even op in je binas (als je Nederlander bent, want de Vlamingen kennen dat boekje kennelijk niet) zodat je weet waar je het makkelijk terug kan vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] deeltjes per mol

Haha nee een vlaming kent dat boekje niet, maar de vraag zou logischer geweest zijn mocht er bv staan 1 gram Mg, het kan natuurlijk zo een klein valstrikje zijn ofzo :roll:

Re: [scheikunde] deeltjes per mol

Het getal van Avogadro is geen onbenoemd getal. Je moet dus schrijven:

N = 6.10^23 mol^(-1)

Dit is van belang als je N gaat toepassen in formules en daarop een dimensiecontrole wilt gaan toepassen. Als je formules gebruikt om iets uit te rekenen moet je weten in welke eenheden de gebruikte grootheden worden uitgedrukt. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] deeltjes per mol

Ikzelf schreef:
het aantal deeltjes in een mol is gedefinieerd als het getal van Avogadro.
Dat lijkt me dus op zich een nette definitie, alleen heb ik het wat slordig afgemaakt door er vervolgens een los getal onder te plaatsen als ik u goed begrijp.

@H.Zeilmaker:Mag ik u overigens eens oprecht vriendelijk verzoeken om uw gast-status op te heffen en uzelf in te loggen in de toekomst? Iedere keer als ik een opmerking van u tegenkom vind ik die bondig, helder en zéér leerzaam, en ik zou daar graag maximaal van profiteren. En als u bent ingelogd zijn uw opmerkingen allemaal eenvoudig terug te vinden, en hoef ik er geen meer te missen als ik bijvoorbeeld een weekje ben weggeweest. U zou mij en naar mijn mening nog wel enkele anderen op dit forum daarmee een groot plezier doen.... :roll:

Als u hiertegen bedenkingen heeft, mag ik u dan eens vragen contact op te nemen met het beheer om te bezien of uw bedenkingen eigenlijk wel terecht zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer