magnetic levitation

Moderator: Rhiannon

Berichten: 364

magnetic levitation

wat denken jullie hiervan? ik kwam die site opeens tegen maar vind het wel vreemd. Het gaat over magnetic levitation. Daar beweren ze dat overal dus wel kleine hoeveelheden paramagnetisch materiaal inzit zodat het gemagnetiseerd kan worden. Met sterke velden laten ze daar kikkers en aardbeien in het rondzweven

hier paar filmpjes van zwevende objecten (kikker, aardbei en sprinkhaan en nog een vreemd groen druppeltje)

http://www.hfml.ru.nl/levitation-movies.html

dit hier is de hoofdpagina erover

hoodfpagina

wat denken jullie hiervan? kheb het nog niet helemaal gelezen weliswaar

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: magnetic levitation

Dit is gewoon waar, gewoon wetenschappelijk. Wat moeten we er dan over denken?

Berichten: 364

Re: magnetic levitation

Dit is gewoon waar, gewoon wetenschappelijk. Wat moeten we er dan over denken?
misschien is dat voor jou allemaal supervanzelfsprekend, maar niet voor iedereen hier op dit forum. Dat is niet iets dat je iedere dag ziet en over nadenkt, en voor mij was dit de eerste keer dat ik dat zeg en ik vond het verwonderlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: magnetic levitation

Als je een mens in een veld van 100 T hangt, zweeft ie ook. Komt door het water in ons lijf dat paramagnetiseerbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: magnetic levitation

Ik vind dit een beetje gelijk aan het effect van de magnetron. De magnetron ´heet´ watermoleculen te agiteren en zo waterhoudende dingen te verhitten. Maar de magnetron agiteert vrijwel alle moleculen. Bij een extractie wordt tegenwoordig veelvuldig de magnetron gebruikt. Wij gebruiken hem ook veel. Het medium is dan aceton. Maar zelfs hexaan wordt heet als je het maar lang genoeg en met voldoende vermogen ´magnetroniseert´. Het gaat hier puur om de diëlectrische constante. Als die niet gelijk is aan nul, dan ´doet´ het molecuul het in de magnetron.

Berichten: 1.379

Re: magnetic levitation

Het begrip levitatie is hier vooral bekend geworden door het tijdelijk opheffen van de zwaartekracht tijden een spiritistische seance. Een medium met een bijzondere gave zou bijvoorbeeld in staat zijn een tafel te laten dansen. Hiermee verklaar ik het wantrouwen dat er bij velen nog steeds bestaat tegen dit begrip.

Ik zou overigens wel eens willen weten bij welk materiaal het diamagnetisme sterk genoeg is om het met een magneet op eenvoudige wijze in beweging te brengen. Bij mijn weten is cadmium het meest diamagnetische materiaal en dat stelt toch nauwelijks iets voor vergeleken met het ferromagnetisme van diverse metalen, legeringen en oxyden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: magnetic levitation

Ik zou overigens wel eens willen weten bij welk materiaal het diamagnetisme sterk genoeg is om het met een magneet op eenvoudige wijze in beweging te brengen.


Interessant onderwerp.

Ik weet niet zeker of dit is wat u bedoelt, hzeil, maar dit vond ik na enig zoeken. Hier is geen sprake van het in beweging brengen van een diamagnetisch materiaal door een magneet, maar het in beweging brengen van een magneet door diamagnetisch materiaal. Dezelfde proef vond ik ook met pyrolytisch grafiet.

Berichten: 1.379

Re: magnetic levitation

Wat Marjanne voorstelt kan natuurlijk ook. Om concreet te zijn denk ik aan de volgende experimenten:

1. Een blokje weekijzer, opgehangen aan een dunne draad. Als je dit blokje benadert met een hoefijzervormige magneet wordt het sterk aangetrokken door de magneet.

2. Een gelijkvorming blokje van een paramagnetische stof wordt door deze magneet maar zwak aangetrokken. (bijv. Mn2O3 )

3. Idem, een blokje van een diamagnetisch materiaal ( Cu, Cd of Bi) zou dan door deze magneet moeten worden weggeduwd. Maar ik betwijfel of dit zo waarneembaar is, gezien de zeer geringe (negatieve) magnetische susceptibiliteiten van deze metalen. Ik denk dat je daar toch een gevoelige Gouybalans voor nodig hebt. Ik blijf dus mijn twijfel houden over spectaculaire levitatie experimenten op basis van diamagnetisme.

In het CRC-Handbook vind je via de index de tabellen met de magnetische eigenschappen van veel chemische stoffen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: magnetic levitation

Je zou het ook met een redelijk slappe veer kunnen proberen ipv een touwtje, dan zie je iets meer effect

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: magnetic levitation

Shame on me..., ik heb in mijn post hierboven verzuimd een url te plaatsen. Alsnog dus:

Diamagnetisch experiment

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: magnetic levitation

Tijdens onze studie werd bij natuurkunde gedemonstreerd wat vloeibare zuurstof deed bij een sterke elektromagneet.

Berichten: 242

Re: magnetic levitation

Op zich is het natuurlijk wel logisch (het magnetic levitation gebeuren).

We worden allemaal aangetrokken door het magneetveld van de aarde, en met een magneet die sterk genoeg is maar de andere kant op werkt, wordt die aantrekkingskracht opgeheven. In Nijmegen staat de sterkste magneet ter wereld, als ik het goed heb, speciaal voor dit soort experimenten. Wikipedia heeft er (uiteraard) ook een stuk over. Wiki

Heeft potentie, dacht ik zo... Alleen nu nog een manier bedenken om de magneet aan de kikker vast te maken, zodat de kikker en magneet zweven, i.p.v. alleen de kikker... maar dan moet dat een heel sterke magneet moet zijn, moet ie zijn eigen gewicht omhoog kunnen tillen (duwen) :oops:

Re: magnetic levitation

We worden allemaal aangetrokken door het magneetveld van de aarde
zwaartekracht afgeschaft Rickkie :oops:

Berichten: 42

Re: magnetic levitation

ehmm, elk stroomdraadje levert al genoeg magnetisch veld op om meer te hebben als het magnetisch veld van de aarde (op een klein stukje), het magnetisch veld van de aarde houdt je niet aan de grond, anders zouden magnetisch inerte objecten (zonder ijzerkern) geen zwaartekracht hebben, en zouden magnetisch inerte objecten ook niet aangetrokken worden en dus wegvliegen. Als je genoeg magnetisme zou hebben om bij de aarde zou houden zou ook geen enkel magnetisch materiaal van de grond te krijgen zijn. verder heeft het magnetisch veld een vorm die op elke plaats anders is, dus het effect zou een vorm hebben als iets wat je ziet als je een magneet bestrooid met ijzerpoeder.

ergo, magnetisme en gravitatie hebben niets met elkaar van doen, het enige wat ze gemeen hebben is de verplaatsingssnelheid en dat het magnetische materialen aantrekt. Zwaartekracht kan in principe niets afstoten en trekt alles aan wat massa heeft, magnetische kracht kan dingen afstoten en trekt en duwt alleen aan magnitisch niet neutrale dingen

Berichten: 242

Re: magnetic levitation

:oops: ik zeg niks meer 8-[ haha ik wist wel dat er iets niet klopte aan mijn redenering ;)

Reageer