Schimmels kweken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Schimmels kweken

Beste mensen,

Weet iemand een goede site hoe schimmels gekweekt moeten worden, en waar je allemaal rekening mee moet houden? Het probleem is natuurlijk dat schimmels nogal lastig zijn, als ze eenmaal ergens zitten, kom je er heel lastig vanaf.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Schimmels kweken

  • Leg een oude boterham in een vochtige trommel, en wacht een week.....
  • Maak een vuile handdoek vochtig, en frommel hem in een plastic zak. Wacht een week...
  • Neem een stuk goudse kaas goed in je handen en wrijf over het aanrecht. Daarna in een plastic zak en een paar dagen wachten.
Of wilde je iets gecontroleerder werken? Wat is het doel van je experiment?

Berichten: 102

Re: Schimmels kweken

Iets gecontroleerder ja. Wat we moeten doen is kijken naar de massa-afname van een houtblokje (dit om te kijken naar de verduurzaming van het blokje hout). In een artikel wat ik gelezen heb laten ze de schimmel groeien op een malt-agar plaat, hierop zetten ze gewoon het houtblokje en dat laten ze 3 maanden (en dan berekenen ze de massa-afname).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schimmels kweken


Berichten: 102

Re: Schimmels kweken

Er is niets mis met dat topic, maar mijn vraag is hoe je schimmels moet kweken op een voedingsbodem, en dat staat niet in dat vorig topic.

Re: Schimmels kweken

Ik heb er niet zoveel verstand van maar wat ik altijd heb begrepen dat zowat op elke voedingsbodem schimmels groeien, zowel op de agarplaten ed voor bacteriologie als op elk ander biologisch substraat.

Ik zou dus een sample zoeken van een met de gewenste schimmel besmet blokje hout en kleine stukjes hiervan op de genoemde maltagar plaat plaatsen en als er schimmel opgroeien er het te testen onbesmette houtblokje op zetten en dan maar wachten.

Ik blijf me wel afvragen hoe je de massaafname van het hout kun meten als het doorgroeit is met schimmels.

typo

Berichten: 20

Re: Schimmels kweken

Malt extract Agar is een geschikt voedingsmedium voor schimmels. Het is een relatief simpel medium en daarom ook niet zo duur.

Ik weet niet of je een basiscultuur tot je beschikking hebt. Hiermee kan je dan je blokje hout beënten. Zorg ervoor dat je in een zuurkast werkt, maar zet hem niet aan.. In verband met sporenverspreiding. Ook moet je je petrischaaltje goed afsluiten met plakband, om dezelfde reden.

Verder alles na gebruik goed afnemen met ethanol.

Berichten: 102

Re: Schimmels kweken

Kirihitiana schreef: Ik weet niet of je een basiscultuur tot je beschikking hebt. Hiermee kan je dan je blokje hout beënten. Zorg ervoor dat je in een zuurkast werkt, maar zet hem niet aan.. In verband met sporenverspreiding. Ook moet je je petrischaaltje goed afsluiten met plakband, om dezelfde reden.
We moeten de schimmels bestellen dus neem aan dat een basiscultuur is. Het probleem is dat ik nog nooit met schimmels heb gewerkt, dus heb geen idee hoe ik ze aangeleverd krijg, en dus geen idee hoe ik dat op een plaat moet enten.

Met bacterien bijv. kan je een overnachtcultuur maken, van deze suspensie paar microliter aanbrengen op een plaat, en de volgende dag heb je mooie kolonies.

Berichten: 20

Re: Schimmels kweken

bij ons op school hadden ze altijd een aantal cultures klaar staan. Met behulp van een pincet plaatsten we op 5 punten op de agar plaat een plukje schimmel waar sporen in zat, deze lieten we bij 30 graden incuberen voor een aantal dagen. Je had vrij snel een plaat vol.

Berichten: 54

Re: Schimmels kweken

moet je even navragen(omdat je ze bestelt) waar de fabricant ze op kweekt? dat kun je meestal wel navragen. Maar de meeste schimmels groeien op vanalles en nog wat, is 1 van DE laboratorium besmetters, die je niet gemakkelijk wegkrijgt. Moet je even kijken meestal geeft de fabricant ook info over hoe er mee te werken.

Gr33tz Kevin

Berichten: 27

Re: Schimmels kweken

Hier kan ik heel kort en bondig over zijn. Eigenlijk maakt het niet uit hoe je een schimmel ent. Als hij op de plaat komt zal hij gaan groeien, en lossliggende kolonies krijg je niet dus een reinstrijk heeft geen zin.

In het ziekenhuis enten ze ene schimmelnagel door hem in de vaste agar te stoppen, huidschilfers door ze over de plaat te strooien en een pus verdacht van schimmel wordt gewoon over de plaat reingestreken. Als het materiaal de plaat maar raakt zal het gaan groeien. Heel simpel.

Waar je eventueel wel rekening mee moet houden is de incubatietempratuur maar die is voor de meeste huistuinenkeuken schimmels kamertempratuur dus dat komt ook wel goed.

En sluit de plaat idd goed af ivm besmetting van andere kweekmedia.

Welke agar je gebruikt maakt vlg. mij niet zoveel uit als de bacterien die je niet wilt hebben maar niet groeien. Hier zijn verschillende media voor: MEA, OGGA, SAB. ff googlen en je vind er wel een paar.

succes met je onderzoek.

Reageer