turbidimetrische sulfaat bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

turbidimetrische sulfaat bepaling

Ik ben bezig met een turbidimetrische sulfaat bepaling waarvoor een ijklijn werd gebruikt om de concentratie te berekenen. Nu ben ik op onderzoek uitgeweest en ben er achter gekomen dat hiervoor geen ijklijk gebruikt mag worden maar dat er een kalibratielijn voor gemaakt dient te worden (i.v.m. het niet volgen van lambert-beer).

Nou heb ik het probleem dat ik het verschil niet weet en niet kan vinden.

Ik had zelf bedacht dat zo'n lijn misschien niet linear is en/of de blanco niet op nul gezet mag worden 8-[ ( dit had ik ergens gelezen ik weet niet of het klopt)

en in het geval dat deze kalibratielijn niet linear is kan ik alsnog een formule er aan hangen om te interpoleren?

Jullie snappen ik heb veel vragen en weinig antwoorden.

Verder zou ik ook nog willen vragen of iemand me kan helpen met de range van een dergelijke bepaling (daar kan ik in principe zelf achter komen maar als iemand het zo weet :oops: )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: turbidimetrische sulfaat bepaling

Naar mijn beste weten is de term ijklijn verouderd. Zo´n lijn of curve heet tegenwoordig kalibratielijn of -curve.

De sulfaatbepaling volgt inderdaad de wet van Lambert-Beer niet helemaal. Je hebt hier niet te maken met een heldere vloeistof maar met een vloeistof met deeltjes erin die het licht verstrooien. Het is belangrijk dat je steeds op dezelfde tijd na het toevoegen van het monster de lichtabsorptie afleest.

Toen wij in het lab deze bepaling nog deden voegde wij 5 % glycerine toe aan de oplossing (voordat je het monster toevoegde). Dat diende ervoor om de oplossing iets visceuzer te maken, zodat de BaSO4-deeltjes niet helemaal direct bezonken.

Ik kan me herinneren dat wij een maximale extinctie aanhielden van 1. Kwam de extinctie daarboven, dan verdunden wij het monster met demiwater.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: turbidimetrische sulfaat bepaling

Ik kan me herinneren dat wij een maximale extinctie aanhielden van 1. Kwam de extinctie daarboven, dan verdunden wij het monster met demiwater.
In ons theoriestuk over spectrofotometrie moest je zelf bepalen met behulp van foutendoorwerking wat redelijke grenzen zijn voor extinctie. Ik denk dat die theorie hier ook geldt. Meetwaarden buiten de range 0,1-1,0 leveren onnauwkeurige concentraties op.

Reageer